Hyundai Sonata Hybride slaat nikkel-hydride over

Hyundai Sonata Hybrid
Hyundai Sonata HybridHyundai Sonata HybridHyundai Sonata HybridHyundai Sonata HybridHyundai Sonata HybridHyundai Sonata HybridHyundai Sonata Hybrid
Hyundai heeft in New York de Sonata Hybride onthuld. De auto slaat het nikkel-hydride tijdperk over en heeft een pakket van lithiumpolymeer accu's.
De Hyundai Sonata Hybrid wordt de eerste hybride van het Koreaanse merk op de Amerikaanse markt. De auto heeft een Hyundai Hybrid Blue Drive aandrijflijn, een full parallel hybrid systeem. Als eerste op de markt biedt de Sonata lithiumpolymeer accu's, die compacter zijn en meer energiedichtheid hebben dan lithium-ion –en met name- nikkel-hydride accu's.
De aandrijflijn bestaat verder uit een zesbak, aangepast met een hybride startergenerator, elektromotor en een oliepomp met lage wrijving. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat een traditionele koppelomvormer overbodig is.
Het vermogen van de Sonata is 209 pk en 265 Nm. Hyundai belooft een verbruik op de snelweg van 6,0 liter per 100 kilometer (1 op 16,6). In de stad bedraagt het verbruik volgens de Amerikaanse verbruikscyclus 6,4 liter per 100 kilometer (1 op 15,7).
2.0T
Hyundai heeft nog meer Sonata-nieuws in New York: de 2.0T. De 2,0-liter viercilinder is dankzij directe inspuiting en een turbo goed voor 274 pk en 365 Nm. Deze potente versie is uiteraard minder zuinig dan de hybride: 10,7 liter per 100 km in de stad (1 op 9,4) en 6,9 l/100 km (1 op 14,5) in de stad.
De Sonata is technisch verwant aan de i40, die volgend jaar bij ons op de markt komt. De i40 komt in de eerste instantie op de markt als stationwagon, en in de herfst volgt de sedan. In de toekomst komt Hyundai bij ons ook met hybrides op de markt.

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.