AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zware crash test-Pagani C9
103
De testrijders van Pagani zijn de laatste tijd druk bezig met de C9, de auto die de Zonda moet opvolgen. En waar gehakt wordt vallen spaanders...
Na een eerdere escapade in Zuid-Afrika, was de Pagani C9 nu bezig met hogesnelheidstests in de buurt van Stuttgart toen de bestuurder de macht over het stuur verloor. Een harde aanraking met de betonnen muur middenop de Autobahn, een schadepost van meer dan een miljoen euro en een zwaar gedeukt ego van de testrijder zijn de gevolgen. Maar het belangrijkste nieuws is gelukkig van positieve aard: de bestuurder heeft z'n hachelijke avontuur zonder zware verwondingen overleefd.
Dat de Pagani juist in de buurt van Stuttgart crashte, is geen toeval. In Affalterbach, onder de rook van de Zuid-Duitse stad, zit namelijk ook het hoofdkwartier van AMG. De huistuner van Mercedes-Benz gaat andermaal de motoren leveren aan Pagani. De Zonda had een 7,3-liter V12 onder de kap, maar de C9 krijgt een 6,0-liter V12 met twee turbo's als middenmotor. Het vermogen komt uit op ongeveer 700 pk.
Dankzij een koolstofvezel constructie komt het leeggewicht weer erg laag te liggen. De conventionele deuren van de Zonda maken bovendien plaats voor vleugeldeuren. Horacio Pagani onthult z'n C9 waarschijnlijk op de Autosalon van Parijs. De marktintroductie volgt in 2011.
Dat de Pagani juist in de buurt van Stuttgart crashte, is geen toeval. In Affalterbach, onder de rook van de Zuid-Duitse stad, zit namelijk ook het hoofdkwartier van AMG. De huistuner van Mercedes-Benz gaat andermaal de motoren leveren aan Pagani. De Zonda had een 7,3-liter V12 onder de kap, maar de C9 krijgt een 6,0-liter V12 met twee turbo's als middenmotor. Het vermogen komt uit op ongeveer 700 pk.
Dankzij een koolstofvezel constructie komt het leeggewicht weer erg laag te liggen. De conventionele deuren van de Zonda maken bovendien plaats voor vleugeldeuren. Horacio Pagani onthult z'n C9 waarschijnlijk op de Autosalon van Parijs. De marktintroductie volgt in 2011.
Lees ook
Autotest
Test: Pagani Utopia – Zelf schakelen voor de ultieme hypercar-experience
Nieuws
Reportage: gewone stervelingen hebben op ‘The Quail’ niets te zoeken
Nieuws
Pagani Utopia Roadster: 864 pk sterke V12 en vol details
Nieuws
Pagani Huayra Epitome is heerlijk handbak-monster
Nieuws