AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alpina B7 met vierwielaandrijving
116
Het gebrek aan een M-versie van de BMW 7-serie wordt mooi gecompenseerd door de Alpina B7. Die is er nu ook met vierwielaandrijving.
Alpina wil met de B7 concurreren met de dikste S-klasses en bijvoorbeeld de Audi S8. Om die laatste ook goed op de korrel te kunnen nemen, komt de tuner-die-geen-tuner-mag-heten ook met een vierwielaangedreven versie van de B7 biturbo. De Allradantrieb is natuurlijk gewoon de xDrive-techniek van BMW. Dat is onder meer gekoppeld aan een elektronisch dempingssysteem waarmee de bestuurder de hoeveelheid trekkracht verdelen.
In de Comfort/Normal stand staat alles in het tegen van veiligheid en kan de bestuurder een mild onderstuur verwachten. De Sportstand biedt een wat dynamischer weggedrag en reduceert onder meer het onderstuur. Vervolgens is er de Sport+-stand. Daarbij wordt de kracht voornamelijk op de achteras losgelaten en worden de marges van het DSC-systeem wat verder gezet.
Prestatiecijfers van de vierwielaangedreven B7 biturbo geeft Alpina niet. Net als de achterwielaangedreven versie is hij voorzien van een V8 met twee turbo's en een vermogen van 507 pk en een maximale trekkracht van 507 Nm. Naar verwachting zal zullen de prestaties niet afwijken: de B7 kan in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een top van 280 km/u. Op de Autoshow in New York beleeft de Alpina B7 Biturbo Allrad zijn werelddebuut.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Nieuws
Bij deze top-BMW betaalde je nog bij voor 'witte knippers'
Nieuws
BMW 7-serie wordt gefacelift: ook Neue Klasse-lijnen?
Nieuws
Deze twaalfcilinders koop je voor minder dan €25.000
Nieuws