AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Jaguar XJ
121
De nieuwe Jaguar XJ gooit het over een compleet andere boeg dan zijn twee voorgangers. Geen behoudend design meer, dit is een koppendraaier pur sang. Maar kan hij op tegen de gevestigde Duitse orde? Rondom Parijs maakten wij vandaag de eerste kilometers.
Na een korte rit op de achterbank van de nieuwe XJ merken we meteen hoe Jaguar zijn nieuwe limousine in de markt wil zetten. Ja, de beenruimte is overdadig, het loungegevoel overheersend en het prachtige leer goed voor onze billen, maar de demping is niet zodanig dat we zweven over het wegdek. Nee, deze auto is vooral bedoeld voor mensen die zelf aan de slag willen. We verkassen dus snel naar de chauffeurspositie, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op de cockpit. Geen wegklapbare roosters zoals in de XF, maar een soort draaibare kokers met een prachtig klokje ertussen. In tegenstelling dat veel concurrenten in deze klasse nog geen iDrive achtig systeem, maar een 'ouderwets' knoppensysteem in combinatie met een touchscreen. Erg bijzonder zijn de klokken, die op een digitaal scherm analoog worden weergegeven. Soms maken ze tijdelijk plaats voor andere informatie, zoals navigatieaanwijzingen of de instellingen van de boordcomputer.
We beginnen met de V6 diesel met 275 pk en 600 Nm koppel. Deze motor, die we kennen uit onder meer de Citroën C6, zal in meer dan de helft van de in Nederland te verkopen XJ's zitten, zo verwacht de importeur. Het blok klink ondieselachtig goed en heeft door zijn twee turbo's kracht in overvloed, ook bij lage toeren. Een zeer goede motor. Op stuurgebied doet de XJ zijn kleinere broer XF eer aan. Zeer direct en vloeiend, waarbij onderstuur in krappe bochten lang uitblijft voor een grote auto met zo'n dik blok op de neus.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 13, de woensdag 31 maart verschijnt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Nieuws
De Jaguar XJ Coupé komt je een portie weemoed bezorgen - In het Wild
Reportage
Met de XJ40 gooide Jaguar het ook al over een andere boeg
Nieuws
De elektrische Jaguar XJ die nooit kwam
Nieuws