Gereden: Citroën DS3

Citroën DS3
Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3
De officiële perspresentatie is pas volgende week, maar wij kregen vast de kans om de Citroën DS3 aan de tand te voelen.
Een Mini-killer moet het worden, deze kekke variant op Citroëns nieuwe C3. Werp er één blik op en je zult dat volmondig beamen. De DS3 is een stoer apparaat; gedrongen, aparte vormen, een Audi-achtige 'single frame grille' met aan weerszijden verticale ledjes en een zaagtandvormige B-stijl. Knalgele lak, zwart dakje erop en dito sportwielen en de Mini kan de schredder in.
Zou je denken. Maar zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet. Zeker, deze DS3 is snel, want we krijgen de THP 150 mee. Dat is vooralsnog de krachtigste versie met zijn - what's in a name - 150 pk. Het 1.600 cc turboblok is in de basis hetzelfde als dat van Mini; het is immers een co-productie van BMW en PSA. Maar qua vermogen hangt deze THP 150 tussen de Cooper en de Cooper S in. Helaas lijk het het erop dat ze bij Citroën vergeten zijn dat je voor een dergelijke auto ook aan het chassis moet gaan sleutelen. De DS3 heeft de power en de looks, maar mist het directe van de besturing en het kart-gevoel dat een Mini zo leuk maakt. Met name in de slalom valt hij een beetje door de mand; plotselinge lastwisselingen weet hij met moeite op te vangen.
Dat laat onverlet dat de DS3 een erg leuk uitziende auto is, waarmee het op lange rechte stukken lekker blazen is. Een tikkie rumoerig, vooral door prominent aanwezige rijwind, maar lekker rap. Geen Mini, maar een statement is de DS3 beslist.
Een uitgebreide rij-impressie volgt in AutoWeek 7, die op 17 februari verschijnt.

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.