AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 1-serie doorbreekt radiostilte
72
Het was alweer in de zomer van vorig jaar dat de BMW 1-serie voor de lenzen van onze spionagefotografen opdook. De radiostilte van een half jaar wordt verbroken door de laatste wintertests.
BMW wil bij de nieuwe generatie 1-serie meer onderscheid tussen de verschillende carrosserievarianten. Zo staat er een driedeurs shooting brake op het programma en komt er een ruimere vijfdeurs versie, die nadrukkelijk de strijd moet aanbinden tegen de Audi A3 Sportback.
Op het gebied van motoriseringen staat ons ook een heuse revolutie te wachten. In de 1-serie komt namelijk een nieuwe driecilinder te liggen, heeft BMW zelf bevestigd. Door toepassing van een turbo kan dit blok de huidige viercilinders gemakkelijk vervangen. De 1,3-liter driecilinder zou goed zijn voor vermogens tot 180 pk.
De huidige zescilinders worden op hun beurt weer vervangen door een geblazen viercilinder. Alleen voor de M-versie grijpt BMW nog naar een zescilinder. Die komt pas ver in dit decennium op de markt en heeft dan de beschikking over 350 pk. Een woordvoerder van BMW heeft ons gemeld dat alle toekomstige modellen in de basis geschikt zijn voor een hybride aandrijflijn. Maar of de 1-serie ook daadwerkelijk met zo'n aandrijflijn op de markt komt, is vooralsnog onduidelijk.
Waarschijnlijk onthult BMW de 1-serie op de Autosalon van Genève in maart 2011. Later dat jaar komt de auto op de markt.
Op het gebied van motoriseringen staat ons ook een heuse revolutie te wachten. In de 1-serie komt namelijk een nieuwe driecilinder te liggen, heeft BMW zelf bevestigd. Door toepassing van een turbo kan dit blok de huidige viercilinders gemakkelijk vervangen. De 1,3-liter driecilinder zou goed zijn voor vermogens tot 180 pk.
De huidige zescilinders worden op hun beurt weer vervangen door een geblazen viercilinder. Alleen voor de M-versie grijpt BMW nog naar een zescilinder. Die komt pas ver in dit decennium op de markt en heeft dan de beschikking over 350 pk. Een woordvoerder van BMW heeft ons gemeld dat alle toekomstige modellen in de basis geschikt zijn voor een hybride aandrijflijn. Maar of de 1-serie ook daadwerkelijk met zo'n aandrijflijn op de markt komt, is vooralsnog onduidelijk.
Waarschijnlijk onthult BMW de 1-serie op de Autosalon van Genève in maart 2011. Later dat jaar komt de auto op de markt.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Praktijkervaring
Praktijkervaring BMW 1-serie (2004-2012)
Dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-serie
Achtergrond
Koper tweedehands BMW 1-serie wil geen 116i en liefst leer en panoramadak
Designreview