AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Lexus LFA
46
Eindelijk werpt de Lexus LFA zijn camouflage af. Wij reden de 560 pk sterke Japanner in zijn natuurlijke habitat: op de Nürburgring.
Als je bent gezegend met een meer dan gemiddelde lichaamslengte, moet je wat acrobatische toeren uithalen om aan boord van de Lexus LFA te klimmen. Maar eenmaal binnen kom je in een omgeving met een perfecte ergonomie en iedereen kan zonder horten en stoten wegrijden in deze nieuwe Japanse supersportwagen.
Wie naast de baan staat terwijl de van een 4,8-liter V10 voorziene LFA voorbijraast, zou zweren dat er een F1-auto langskomt. De motor jaagt door tot 9.000 toeren en levert een vermogen van maar liefst 560 pk. Nog nooit reden we een productie-auto die op het circuit zo rustig en vlak blijft liggen.
Een punt van kritiek is de besturing die wat te weinig feedback geeft en verder oogt de auto aan de voorzijde misschien iets té Aziatisch. De prijs van 350.000 euro zonder belastingen vinden we aan de hoge kant. De auto is vooral zo kostbaar doordat de carrosserie geheel van met koolstofvezel versterkte kunststof vervaardigd is. Dat houdt wel het wagengewicht lekker laag. De LFA weegt slechts 1.480 kilo.
De volledige rij-impressie met de Lexus LFA staat in AutoWeek 43, die vanaf vanmiddag in de winkels ligt.