LPG voor direct ingespoten benzinemotor

LPdi-systeem van Vialle
Vialle heeft een LPG-installatie ontwikkeld die geschikt is voor gebruik op de nieuwste direct ingespoten benzinemotoren. Het LPdi-systeem is beschikbaar voor krachtbronnen van verschillende merken met verschillende inspuittechniek.
Vialle heeft een LPdi-systeem ontwikkeld waarbij het mogelijk is auto's met een direct ingespoten benzinemotor op LPG te laten rijden. Daarbij is het voor het eerst mogelijk LPG direct in de cilinder te spuiten. Peter Rutten van Vialle verwacht dat tien procent van alle auto's in Europa met een dergelijke motor van het systeem wordt voorzien. "Met LPdi blijven alle voordelen van een direct ingespoten benzinemotor overeind. Reken daarbij de overige voordelen van LPG, zoals lagere bijtelling en de prijs per liter, en mijn verwachting spreekt voor zich.'
Vialle claimt dat er bij de installatie van het systeem geen wijzigingen aan het koelsysteem nodig zijn zodat het volledige vermogen beschikbaar blijft. Het rijden op LPG levert een CO2-reductie op tot twintig procent.
In Nederland en Duitsland wordt in september gestart met de verkoop van het LPdi-systeem. Dat gaat naar verwachting zo'n 2.795 euro kosten. Allereerst is de 1,4-liter TSI motor aan de beurt die wordt gebruikt in verschillende modellen van de Volkswagen Groep. Aan het einde van het jaar is het systeem ook geschikt voor de andere TSI-motoren. In 2010 is LPdi ook geschikt voor de direct ingespoten benzinemotoren van andere merken.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.