AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe basisdiesel voor Mini
23
Een diesel in een Mini is voor de lease een interessante optie, maar een minimaal vermogen van 110 pk was voor sommigen iets teveel van het goede. Voor wie het ook wel iets minder mag, brengt Mini nu een One Diesel in het gamma.
De One Diesel krijgt de beschikking over een 1,6-liter turbodiesel met directe inspuiting. De motor is gekoppeld aan een roetfilter. Deze heeft een vermogen van 90 pk en een maximumkoppel van 215 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost Mini's basisdiesel 11,5 seconden en de topsnelheid ligt op 185 kilometer per uur.
Belangrijker bij zo'n diesel is natuurlijk het verbruik. De Mini One Diesel heeft per 100 kilometer 3,9 liter diesel nodig. Dat komt mede door toepassing van regeneratie van remenergie en een start-/stopsysteem. De CO2-uitstoot ligt op 104 gram per kilometer. Dat betekent dat de One Diesel in aanmerking komt voor het 20-procentstarief voor de bijtelling.
De One Diesel heeft de uiterlijke kenmerken van de One met benzinemotor. Zo heeft het dak bijvoorbeeld de kleur van de rest van de carrosserie. Tot de standaarduitrusting behoren snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een batterij airbags en een verchroomde uitlaatpijp. Die laatste kennen we ook van de Cooper D. De vanafprijs van de Mini One Diesel is 22.390 euro.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Oef ... deze twee auto's hadden het ook zo maar tot New Mini kunnen schoppen
Op Zoek Naar
Met deze olijke occasions voor €6.000 fleur je het straatbeeld op
Reportage
Abarth 500e, Mini Cooper SE, Hyundai Ioniq 5N: met welke EV de meeste lol?
Praktijkervaring
Praktijkervaring Mini: Goed genoeg voor nog een ronde?
Vergelijkende test