Alfa Romeo Mito Multiair in drie smaken

Alfa Romeo Mito 1.4 T Sport
De Alfa Romeo Mito valt de eer te beurt om als eerste product van de Fiat Group de nieuwe Multiair-motor aan boord te krijgen. Het is nu bekend met welke vermogens dit blok komt.
De nieuwe 1,4-liter viercilinder komt met vermogens van 105, 135 en 170 pk op de markt. De Multiair-motor is gekoppeld aan een vijf- of een zesbak. Op alle versies behoort een Start&Stop-systeem tot de standaarduitrusting. De 170 pk-versie komt alleen als Quadrifoglio Verde en gaat dus getooid met het fameuze klavertje vier.
De Multiair-blokken vervangen de huidige T-Jets. Met de nieuwe technologie kan de hoeveelheid inlaatlucht nauwkeurig gedoseerd worden zodat een gasklep (een flinke verliespost in het inlaatkanaal) niet langer nodig is waardoor de prestaties verbeteren en de uitstootwaarden dalen.
De Italianen claimen met de toepassing van Multiair een vermogensstijging van maximaal 10 procent en een hoger maximumkoppel bij lage toeren van 15 procent. Ook de gasrespons zou beter worden. Vergeleken met motoren met de zelfde cilinderinhoud liggen de CO2-uitstoot en het verbruik 10 procent lager.
Het geheim van Multiair schuilt in een regelbare hydraulische cilinder die tussen de nokkenas en de kleppen zit. Hierdoor kan zowel de opening als de openingstijd van de klep bepaald worden. De uitvoering is net iets anders, maar qua resultaat is het vergelijkbaar met BMW's Valvetronic.
Al spoedig komt de viercilinder Multiair ook in de andere producten van de Fiat-groep te liggen. Na deze motor volgt er een tweecilinder met Multiair-techniek. Deze heeft een 25 procent lager verbruik dan een vergelijkbare viercilinder, belooft Fiat.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.