AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Prototype gespleten viertaktmotor af
30
De gespleten viertaktmotor die de uitstoot van NOx met 80 procent moet terugdringen en die een hoger koppel gaat leveren dan conventionele benzine- en diesenmotoren is weer een stap dichterbij gekomen. Er wordt binnenkort een prototype van dit nieuwe motorprincipe gepresenteerd.
Amerikaanse motoren-ontwikkelaars van de Scuderi Group verlaten de gebaande paden en gooien de verbrandingsmotor op de schop. Ze hebben een variatie op de viertaktmotor bedacht die nog steeds de vier verschillende fasen (inlaat, compressie, arbeid en uitlaat) kent, alleen worden de vier slagen van het otto-principe door de Scuderi Group verdeeld over twee cilinders: een compressiecilinder en een arbeidscilinder. Het brandstofmengsel wordt in cilinder 1 aangezogen en samengeperst en via een zogenaamde gaspassage overgebracht naar cilinder 2, alwaar de arbeidsslag plaatsvindt, gevolgd door de uitlaatslag.
Binnenkort wordt de motor als prototype, een atmosferische 1.0 benzine, gepresenteerd op de Engine Expo 2009 die op 16 tot en met 18 juni plaatsvindt in Stuttgart. Later komt ook een geblazen versie van de motor. Hier kunt u meer lezen over de gespleten viertakt.
Lees ook
Nieuws
Deze Citroën AX is een schaap in wolfskleren - Liefhebber Gezocht
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid (2024) - Op de rollenbank
Nieuws
Verkoop van tweedehands Tesla’s dreigt in te storten
Nieuws
Nieuwe Nissan Micra 'meer voor vrouwen dan mannelijke Renault 5'
Nieuws