AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Prototype gespleten viertaktmotor af
30
De gespleten viertaktmotor die de uitstoot van NOx met 80 procent moet terugdringen en die een hoger koppel gaat leveren dan conventionele benzine- en diesenmotoren is weer een stap dichterbij gekomen. Er wordt binnenkort een prototype van dit nieuwe motorprincipe gepresenteerd.
Amerikaanse motoren-ontwikkelaars van de Scuderi Group verlaten de gebaande paden en gooien de verbrandingsmotor op de schop. Ze hebben een variatie op de viertaktmotor bedacht die nog steeds de vier verschillende fasen (inlaat, compressie, arbeid en uitlaat) kent, alleen worden de vier slagen van het otto-principe door de Scuderi Group verdeeld over twee cilinders: een compressiecilinder en een arbeidscilinder. Het brandstofmengsel wordt in cilinder 1 aangezogen en samengeperst en via een zogenaamde gaspassage overgebracht naar cilinder 2, alwaar de arbeidsslag plaatsvindt, gevolgd door de uitlaatslag.
Binnenkort wordt de motor als prototype, een atmosferische 1.0 benzine, gepresenteerd op de Engine Expo 2009 die op 16 tot en met 18 juni plaatsvindt in Stuttgart. Later komt ook een geblazen versie van de motor. Hier kunt u meer lezen over de gespleten viertakt.
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Autotest
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Blits bezit
Toen Eelco de Caprice voor het eerst zag liet de sedan hem niet meer los, dit is zijn tweede
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond