AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi RS5 slijpt de messen
72
Het mogen dan wel tijden zijn waarin CO2-uitstoot en milieulabels de boventoon voeren, dat wil niet zeggen dat Audi de pk-liefhebber vergeet. Onlangs konden we kennismaken met de R8 V10 en de TT RS, volgend jaar gaat de RS5 de Autobahn bestormen!
Onze spionagefotograaf betrapte het nieuwe RS-model tijdens een testsessie in Duitsland. De RS5 gaat z'n RS-label qua specificaties zeker eer aandoen. Reken op een vermogen van ruim boven de 450 pk, waarschijnlijk opgewekt uit een V8 met twee turbo's. Zowel een handgeschakelde zesbak als een S-Tronic transmissie met dubbele koppeling behoort tot de mogelijkheden. Zoals het een dikke Audi betaamt, laat –ie zijn krachten los op alle vier de wielen. 
Audi gaat volgens ingewijden intensief gebruikmaken van koolstofvezel, zodat de RS5 geen zwaargewicht wordt. De gewichtsverdeling moet de ideale 50:50 benaderen. Het laat zich raden dat de RS5 op z'n sokken de 250 kilometer per uur haalt, waarna onverbiddelijk de begrenzer ingrijpt. Maar Audi is na het ontvangen van nog wat extra euro's vast niet te beroerd om de elektrische waakhond pas bij 280 kilometer per uur te laten aanslaan.
Aangezien er niet een heftige BMW M3 CSL op stapel staat, moeten we de Mercedes E 63 AMG Coupé (komt eind 2009) als grootste concurrent aanwijzen. Diens V8 mobiliseert waarschijnlijk rond de 500 pk, dus het is niet denkbeeldig dat Audi ook het vermogen van de RS5 in die richting tilt.
We verwachten dat Audi de RS5 op de IAA in Frankfurt onthult, maar zeker weten doen we het niet. De eerste exemplaren vinden in de eerste helft van 2010 hun weg naar een nieuwe eigenaar.
Audi gaat volgens ingewijden intensief gebruikmaken van koolstofvezel, zodat de RS5 geen zwaargewicht wordt. De gewichtsverdeling moet de ideale 50:50 benaderen. Het laat zich raden dat de RS5 op z'n sokken de 250 kilometer per uur haalt, waarna onverbiddelijk de begrenzer ingrijpt. Maar Audi is na het ontvangen van nog wat extra euro's vast niet te beroerd om de elektrische waakhond pas bij 280 kilometer per uur te laten aanslaan.
Aangezien er niet een heftige BMW M3 CSL op stapel staat, moeten we de Mercedes E 63 AMG Coupé (komt eind 2009) als grootste concurrent aanwijzen. Diens V8 mobiliseert waarschijnlijk rond de 500 pk, dus het is niet denkbeeldig dat Audi ook het vermogen van de RS5 in die richting tilt.
We verwachten dat Audi de RS5 op de IAA in Frankfurt onthult, maar zeker weten doen we het niet. De eerste exemplaren vinden in de eerste helft van 2010 hun weg naar een nieuwe eigenaar.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A5 2.0 TFSI MHEV DESIGN PRO LINE PLUS / VIRTUAL DISPLAY / SPORTSTOELEN
- 2018
- 97.235 km
€ 27.940

Audi A5 Avant 2.0 TFSI 150pk S Edition | Trekhaak Wegklapbaar | S-Line | Adaptive Cruise
- 2025
- 6.000 km
€ 69.900

Audi A5 Sportback 35 TFSI 150pk S-Tronic S-Line edition Competition Navigatie Pdc Matrix led Elek. achterklep 87
- 2021
- 93.146 km
€ 32.740
Lees ook
Nieuws

Audi schrapt alle benzineversies A5 en A6, ook S5 weg!
Vergelijkende test

Als het laag, ruim en snel moet zijn: Audi S5 Avant vs. BMW M340i Touring
Nieuws

Met €8.000 op zoek naar een coupé van Audi, Volvo of Peugeot

Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Nieuws
