AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Potente turbomotor van Peugeot
63
Peugeot heeft in de vorm van de geblazen 1,6-liter al een prima turbomotor in huis, maar het merk wil meer. Met de onthulling van een geheel nieuw blok wil het merk op de Autosalon van Genève de concurrentie op een achterstand zetten.
De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi met variabele compressie zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.
Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.
Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.
Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.
Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 407 Coupé 2.2-16V Pack | 3E EIGENAAR | 12 MND GARANTIE | JBL | LMV | CRUISE | AIRCO | XENON | LEDER |
- 2006
- 167.652 km
€ 5.999

Peugeot 407 SW 2.2-16V XS Pack Automaat
- 2006
- 275.128 km
€ 1.750

Peugeot 407 Coupé 2.2-16V Référence / 1E EIG / NWE DISTR / CLIMATE / LMV / APK / NAP / ZEER NETJES!
- 2006
- 95.809 km
€ 7.949
Lees ook
Nieuws
Met €8.000 op zoek naar een coupé van Audi, Volvo of Peugeot
Achtergrond
Wennen aan de Peugeot 408? De 407 SW was ook meer cross-over dan break!
20 jaar terug
Peugeot 407 bijna 20 jaar, enorme haaienbek zou familiegezicht worden
Op Zoek Naar