
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe motoren Alfa 159 in detail
30
Alfa Romeo heeft bekendgemaakt wat de 159's met de nieuwe benzine- en dieselmotor allemaal kunnen.
Vorige week vonden we al wat informatie over de nieuwe motoren van de Alfa Romeo 159. Nu geven de Italianen zelf alle details vrij van de modellen die debuteren op de Autosalon van Genève. Vanaf april zijn de nieuwe motoren leverbaar in de Brera, Spider, 159 en 159 Sportwagon. Op de Zwitserse beurs zijn ze in TI-uitvoering te zien.
De 200 pk sterke benzinemotor heeft directe injectie en Alfa Romeo noemt 'm 1750 Turbo Benzina. Dat getal is in het verleden ook als een langsgekomen op de Berlina-modellen en dus helemaal historisch verantwoord.
Alfa beweert dat de nieuwe motor de kracht biedt van een 3,0-liter en het verbruik van een 1,7-liter. Als dorst geeft Alfa bij de Brera een waarde op van 8,1 liter op 100 km. De CO2-uitstoot is 189 gr/km. Met zijn nieuwe TBI-hart kan de coupé in 235 km/u en de sprint van 0 naar 100 verloopt in 7,7 seconden. Naar verwachting zijn die cijfers nagenoeg gelijk aan de specificaties van de 159. Het maximale koppel van de turbobenzinemotor is 320 Nm.
De diesel is de 2,0-liter JTDM met een vermogen van 170 pk en voldoet aan de Euro 5-uitstootnormen. Naar gelang het model, varieert de CO2-uistoot van 136 tot 142 gr/km. De 159 verbruikt met de diesel gemiddeld 5,4 liter op 100 km. De diesel brengt de Berlina-versie naar een topsnelheid van 216 knm/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 9,0 seconden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km
€ 5.945

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Business | NWE APK | Leer | Airco | NAP | LMV 19 inch
- 2008
- 193.512 km
€ 3.650

Alfa Romeo 159 Sportwagon *Young Timer* 1.8i 141PK Distinctive 100% Documentatie * Cruise-ctr. / Airco / Apk Dec-2025
- 2006
- 260.263 km
€ 3.990
Lees ook
Op Zoek Naar
Een sedan met flair voor een sportief prijsje, natuurlijk zit er een Alfa bij
Op de Rollenbank: Alfa Romeo 159 SW 3.2 JTS
Achtergrond
Waarom de Alfa 159 zo teleurstelde als 156-opvolger
Nieuws
Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021
Nieuws
Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's
Lezersreacties (30)
ReagerenSub-reacties inklappen

Anoniem
'Met zijn nieuwe TBI-hart kan de coupé in 235 seconden van 0 naar 100 km/u', lees ik hierboven. Ik neem aan dat met 235 de topsnelheid wordt bedoeld. Wat de diesel betreft had ik verwacht dat de twinturbo-uitvoering van 190 pk - zoals die in de Lancia Delta verkrijgbaar is - zou worden aangeboden.

Anoniem
Zo, die is traag zeg. 235 seconden naar de 100.

Anoniem
Prima nwe dieselmotor met 170 pk. Koppel zal richting de 360 Nm.gaan denk ik. Is waarschijnlijk dezelfde motor als de 2.0 JTD in Fiat en Lancia (165 pk). De 159 met dit blok staat op mijn verlanglijstje!

Anoniem
Mooie prestaties en de diesel lijkt af te stevenen op een groen label, niet onbelangrijk daar redelijk wat bedrijven hun werknemers die een auto van de zaak hebben verplichten om een wagen met een groen label te leasen.

Anoniem
Wel erg veel FIAT motoren in de AR's, tja, waarom die bi-turbo FIAT/GM dieselaar er weer niet bij is, daar snap ik ook niets van, er was zeker geen plaats voor een AR sticker, of hij wordt alleen gereserveerd voor het merk Lancia.
Kennelijk wil AR alleen budget klanten aantrekken met goedkope oplossingen. Dat is bij Saab dan beter geregeld, maar dat kost ook een paar cent extra.
Kennelijk wil AR alleen budget klanten aantrekken met goedkope oplossingen. Dat is bij Saab dan beter geregeld, maar dat kost ook een paar cent extra.

Anoniem
Een Alfa-Romeo zonder een Alfa-Romeo hart?
Dat is als een pizza zonder tomaat & kaas.
En die huidige motoren van Opel (GM) in een Alfa-Romeo is al helemaal vloeken in de kerk. Bah!
Trouwens, ook een FIAT motor in een Alfa-Romeo, brrrrrrrrrrr.
Nee, een echte Alfa-Romeo heeft een echt Alfa-Romeo hart, zoals de wereldberoemde en legendarische DOHC motor, die in allerlei varianten, van 1.3 tot aan 2.0 liter, gemaakt is van 1954 tot 1994 .
Daarna nog de Alfa-Romeo Twin-Spark motoren.
Daarna bestond Alfa-Romeo eigenlijk niet meer.
Want, wat is een....... etc etc.
Dat is als een pizza zonder tomaat & kaas.
En die huidige motoren van Opel (GM) in een Alfa-Romeo is al helemaal vloeken in de kerk. Bah!
Trouwens, ook een FIAT motor in een Alfa-Romeo, brrrrrrrrrrr.
Nee, een echte Alfa-Romeo heeft een echt Alfa-Romeo hart, zoals de wereldberoemde en legendarische DOHC motor, die in allerlei varianten, van 1.3 tot aan 2.0 liter, gemaakt is van 1954 tot 1994 .
Daarna nog de Alfa-Romeo Twin-Spark motoren.
Daarna bestond Alfa-Romeo eigenlijk niet meer.
Want, wat is een....... etc etc.

Anoniem
@MB fan, vergeet de originele (Busso) V6 niet, die van '79 tot '05 werd gebouwd, dat was ook een echte Alfa motor!
Maar in deze tijden van co2 terreur is een kleine 4 cylinder Turbo Benzina het meest sportieve wat mogelijk is. De prestaties zijn wel weer een Alfa waardig gelukkig.
Maar in deze tijden van co2 terreur is een kleine 4 cylinder Turbo Benzina het meest sportieve wat mogelijk is. De prestaties zijn wel weer een Alfa waardig gelukkig.

Anoniem
gauchoV6,
Ja, je hebt gelijk, eerst in de 164 en later in de 166 natuurlijk!
Prachtige motor, met die chrome aanzuigbuizen! Prachtig geluid ook.
Persoonlijk geeft ik wel de voorkeur aan een 6 in lijn boven een v6.
Nu stoppen ze er een Opel V6 in..... brrrr.
Dood en dood zonde.
Ja, je hebt gelijk, eerst in de 164 en later in de 166 natuurlijk!
Prachtige motor, met die chrome aanzuigbuizen! Prachtig geluid ook.
Persoonlijk geeft ik wel de voorkeur aan een 6 in lijn boven een v6.
Nu stoppen ze er een Opel V6 in..... brrrr.
Dood en dood zonde.

Anoniem
@Mercedes-Benz Faszination en gauchoV6 - waar denk je dat al die motor-expertise van Alfa Romeo is beland toen Fiat het merk overkocht? Fiat Powertrain Technologies loopt vol mensen die vroeger voor Alfa werkten... Het is niet toevallig dat Fiat met de common-rail diesel op de proppen kwam enkele jaren nadat men Alfa had gekocht... Deze 1750 is rasecht Alfa, back to the roots...
Ook is de V6 niet van Opel maar van het Australische Holden, en die is ook 'end of life' omdat men er bij Alfa niet over te spreken was - voor de 169 zou er een volledig nieuwe 100% italiaanse V6 komen...
Ferrari en Maserati zijn aparte gevallen in verband met motoren, die doen alles nog zelfstandig, maar die maken tegenwoordig dan ook genoeg winst om zich dat te kunnen veroorloven, en hebben toch weinig overlap met de andere merken qua motoren... Qua technologie zal er echter wel regelmatig het een en ander uitgewisseld worden
Ook is de V6 niet van Opel maar van het Australische Holden, en die is ook 'end of life' omdat men er bij Alfa niet over te spreken was - voor de 169 zou er een volledig nieuwe 100% italiaanse V6 komen...
Ferrari en Maserati zijn aparte gevallen in verband met motoren, die doen alles nog zelfstandig, maar die maken tegenwoordig dan ook genoeg winst om zich dat te kunnen veroorloven, en hebben toch weinig overlap met de andere merken qua motoren... Qua technologie zal er echter wel regelmatig het een en ander uitgewisseld worden

Anoniem
legendarische DOHC motor ? Ja hoor ....de klepel en de bekende klok.

Anoniem
Verklaar je nader sjonnie-t-jet!
DIE motor is inderdaad legendarisch.
Opel motoren zijn dat niet.
Nou vooruit, voordat ik je een lesje Alfa historie ga geven waar je rode oortje van gaat krijgen gun ik jou de kans!
Het podium is all yours! ( wie weet een oscartje voor jouw Alfa les?)
DIE motor is inderdaad legendarisch.
Opel motoren zijn dat niet.
Nou vooruit, voordat ik je een lesje Alfa historie ga geven waar je rode oortje van gaat krijgen gun ik jou de kans!
Het podium is all yours! ( wie weet een oscartje voor jouw Alfa les?)

Anoniem
Klopt wel, Mercedes vriend bedoelt de bialbero... DOHC in een alfa topic is minder gepast.... ;-)

Anoniem
Ehhhhhhhh?
Sjonnie, weet je wel wat een DOHC is?
( nee, geen japanse uitvinding!)
En boef, DOC in een Alfa topic is minder gepast? Huh?
Alfa-Romeo gebruikte al jaren DOHC motoren toen de rest of nog geboren moest worden of alleen maar een onderliggende nokkenasje gebruikte met stoterstangen...
Als iemand meer verstand van autotechniek denkt te hebben dan MBF : hier is je kans!
Sjonnie, weet je wel wat een DOHC is?
( nee, geen japanse uitvinding!)
En boef, DOC in een Alfa topic is minder gepast? Huh?
Alfa-Romeo gebruikte al jaren DOHC motoren toen de rest of nog geboren moest worden of alleen maar een onderliggende nokkenasje gebruikte met stoterstangen...
Als iemand meer verstand van autotechniek denkt te hebben dan MBF : hier is je kans!

Ik zal mezelf zeker geen motorenexpert willen noemen, maar bij DOHC denk ik toch vooral aan Fiat 131 met 1.6 en 2.0 motor. Vermoedelijk vergis ik me en gaat MBF me nu corrigeren?
Verder kan je ook stellen dat een echte Alfa een boxermotor moet hebben maar dat is nu eenmaal een concept met voordelen(laag!) maar ook nadelen (olieverbruik, emissienormen). De tijd staat niet stil, motorconcepten worden vervangen. Zelfs VAG stapt af van z'n TDItjes (daar zullen vooral de buurtbewoners blij om zijn).
Verder kan je ook stellen dat een echte Alfa een boxermotor moet hebben maar dat is nu eenmaal een concept met voordelen(laag!) maar ook nadelen (olieverbruik, emissienormen). De tijd staat niet stil, motorconcepten worden vervangen. Zelfs VAG stapt af van z'n TDItjes (daar zullen vooral de buurtbewoners blij om zijn).

Anoniem
Coupe Hans:
Proficiat hoor!
Dat waren ook dohc motoren!
En, nee, geen boxermotor voor een echte Alfa-Romeo hoor!
Alleen Alfa-sud en 33..
En volgens hard-core alfisten zijn dat nou net geen Alfa-Romeo's!
Olieverbruik?
Nee hoor, alleen door het principe van boxer-opstelling (zelfs een ferrari BB kent zo'n configuratie!) blijft er altijd een beetje olie-film achter op de zuigerwand (immers, liggend en niet staand, de olie zakt dus niet volledig het carter in...) en dat rookt soms een beetje na het startten.
En VAG had geen zin om het FIAT concern te betalen voor elke geproduceerde common-rail motor, en nu na tien jaar zijn de rechten van deze uitvinding (octrooi) verlopen en past ook het VAG concern deze techniek toe, that's all.
Voor de rest: keep up the spirit!
Proficiat hoor!
Dat waren ook dohc motoren!
En, nee, geen boxermotor voor een echte Alfa-Romeo hoor!
Alleen Alfa-sud en 33..
En volgens hard-core alfisten zijn dat nou net geen Alfa-Romeo's!
Olieverbruik?
Nee hoor, alleen door het principe van boxer-opstelling (zelfs een ferrari BB kent zo'n configuratie!) blijft er altijd een beetje olie-film achter op de zuigerwand (immers, liggend en niet staand, de olie zakt dus niet volledig het carter in...) en dat rookt soms een beetje na het startten.
En VAG had geen zin om het FIAT concern te betalen voor elke geproduceerde common-rail motor, en nu na tien jaar zijn de rechten van deze uitvinding (octrooi) verlopen en past ook het VAG concern deze techniek toe, that's all.
Voor de rest: keep up the spirit!

Anoniem
Ik heb eens een Toyota Corolla gehad met ik geloog ook een Double Overhead Camshaft motor. Ging als de brandweer dat ding.
Aan de andere kant, zo bijzonder is het dus ook weer niet....
Aan de andere kant, zo bijzonder is het dus ook weer niet....

Anoniem
@Mercedes-Benz Faszination , Dohc gebruiken en in verband met Alfa leggen is niet zo handig. Mijn Ford Taunus uit 1980 had dat ook . Alfisten gebruiken die term uberhaupt niet. Wel andere...
Daarnaast mag jij mij altijd een lesje Alfa geven . Een mens blijft leren.
Besef wel dat ik met klassieke Alfas rij en ook race en mijn leeftijd daar ook enige ruimte voor heeft te bieden.
Daarnaast mag jij mij altijd een lesje Alfa geven . Een mens blijft leren.
Besef wel dat ik met klassieke Alfas rij en ook race en mijn leeftijd daar ook enige ruimte voor heeft te bieden.

Anoniem
MBF ,nog het volgende : ''En volgens hard-core alfisten zijn dat nou net geen Alfa-Romeo's'' De 33 en vooral de SUD zijn baanbrekend geweest voor Alfa , de best rijdende FWD uberhaupt.
Er is al gezgd hier dat Opel geen motor levert aan Alfa , ok .
Het common rail verhaal is niet dat een ander merk Fiat moet betalen , de licenties zijn toendertijd verkocht aan Bosch .
Er is al gezgd hier dat Opel geen motor levert aan Alfa , ok .
Het common rail verhaal is niet dat een ander merk Fiat moet betalen , de licenties zijn toendertijd verkocht aan Bosch .

Anoniem
Sjonny t-jet; bestaat niet, een Taunus uit 1980 met een dohc motor!
Een dubbele bovenliggende nokkenas of Double Overhead Camshaft (DOHC), ook wel Twin Cam of Bialbero (Italiaans) genoemd is een systeem in de motortechniek waarbij twee in plaats van één bovenliggende nokkenassen zorgen voor een veel directere bediening van de kleppen. Hierdoor kunnen de kleppen sneller geopend en gesloten worden en zijn hogere toerentallen mogelijk.
Ford levert zoiets wel, maar dan zijn het altijd speciale (cosworth) koppen.
Die Taunus heeft een enkele bovenliggende nokkenas, aangedreven door een goedkope & kwetsbare kunstof-riem, die je haast elke 60.000km moet (laten)vervangen! Bij o.a. een Alfa-Romeo is dat altijd een ketting, die in principe een auto(motor)leven meegaat.
En daarbij, een echte Alfa-Romeo heeft geen voorwielaandrijving...
Sterker nog:
Ik durf zelfs te zeggen; een echte auto heeft geen voorwielaandrijving!
(er zijn echter een paar uitzonderingen, zoals een DS)
Een dubbele bovenliggende nokkenas of Double Overhead Camshaft (DOHC), ook wel Twin Cam of Bialbero (Italiaans) genoemd is een systeem in de motortechniek waarbij twee in plaats van één bovenliggende nokkenassen zorgen voor een veel directere bediening van de kleppen. Hierdoor kunnen de kleppen sneller geopend en gesloten worden en zijn hogere toerentallen mogelijk.
Ford levert zoiets wel, maar dan zijn het altijd speciale (cosworth) koppen.
Die Taunus heeft een enkele bovenliggende nokkenas, aangedreven door een goedkope & kwetsbare kunstof-riem, die je haast elke 60.000km moet (laten)vervangen! Bij o.a. een Alfa-Romeo is dat altijd een ketting, die in principe een auto(motor)leven meegaat.
En daarbij, een echte Alfa-Romeo heeft geen voorwielaandrijving...
Sterker nog:
Ik durf zelfs te zeggen; een echte auto heeft geen voorwielaandrijving!
(er zijn echter een paar uitzonderingen, zoals een DS)

Anoniem
johnny is mijn naam , toch niet zo moeilijk ?
DHOC is zo oud als de weg naar Rome, moet je niet mee aankomen bij een auto-of race club ....probeer het anders eens. Het heeft per definitie niets met Alfa van doen .....althans , nogmaals, kom er niet mee aanzetten ....
Heb je de andere punten die anderen eigenlijk allemaal verbeterd hebben nog een respons op ?
Het klopte allemaal net even niet .
Ik denk dat je nog niet zo oud bent, een andere te willen dicteren Alfa''s uit te leggen ,nou , nou.
DHOC is zo oud als de weg naar Rome, moet je niet mee aankomen bij een auto-of race club ....probeer het anders eens. Het heeft per definitie niets met Alfa van doen .....althans , nogmaals, kom er niet mee aanzetten ....
Heb je de andere punten die anderen eigenlijk allemaal verbeterd hebben nog een respons op ?
Het klopte allemaal net even niet .
Ik denk dat je nog niet zo oud bent, een andere te willen dicteren Alfa''s uit te leggen ,nou , nou.

Anoniem
En sjonny t-jet; een alfa-sud en 33 komen zelfs niet uit Alfa-Romeo fabrieken in Milaan!
Milano staat dus ook niet in hun logo!
Was een werkgelegenheid projekt van de italiaanse overheid, die dingen werden door ongemotiveerde & siciliaanse boeren in elkaar geplakt, van verontreinigd en roestend russisch blik. Staal dat verder niemand wilde gebruiken...
Dat roesten was ongekend, het hele imago van Alfa-Romeo donderde als een bekende bakstaan in elkaar. Tot op de dag zijn er de bekende verhalen, in de trend van 'roest al in de folder'! Die dingen kwamen inderdaad al roestend binnen, slecht staal, ongemotiveerde arbeiders, die niet de moeite namen om de stalen delen eerst goed te reinigen en dan pas te spuiten.. De Importeur had er z'n handen vol aan! Het kostte o.a. Alfa wel z'n zelfstandigheid
Het zal best een van de best rijdende front-wheel-drive auto's zijn, maar een echte (sport)auto stuurt alleen maar op z'n voorwielen en wordt door zijn achterwielen aangedreven!
Milano staat dus ook niet in hun logo!
Was een werkgelegenheid projekt van de italiaanse overheid, die dingen werden door ongemotiveerde & siciliaanse boeren in elkaar geplakt, van verontreinigd en roestend russisch blik. Staal dat verder niemand wilde gebruiken...
Dat roesten was ongekend, het hele imago van Alfa-Romeo donderde als een bekende bakstaan in elkaar. Tot op de dag zijn er de bekende verhalen, in de trend van 'roest al in de folder'! Die dingen kwamen inderdaad al roestend binnen, slecht staal, ongemotiveerde arbeiders, die niet de moeite namen om de stalen delen eerst goed te reinigen en dan pas te spuiten.. De Importeur had er z'n handen vol aan! Het kostte o.a. Alfa wel z'n zelfstandigheid
Het zal best een van de best rijdende front-wheel-drive auto's zijn, maar een echte (sport)auto stuurt alleen maar op z'n voorwielen en wordt door zijn achterwielen aangedreven!

Anoniem
Sorry johnny t-jet; maar goed je vraagt er wel een beetje om met zo'n avatar! Schrijft ook veel makkelijker, sjonny!
Maar als ik het mij goed herinner was JIJ diegene die begon met mij verwijten te maken: legendarische DOHC motor ? Ja hoor ....de klepel en de bekende klok.
Dus vroeg ik jouw om een reactie tav die klepel en de bekende klok, die blijbaar bij jou luidt!
Ik ( maar niet alleen ik hoor!) blijf erbij dat een van de historische landmarks van Alfa-Romeo zijn; de 4-cilinder lijnmotoren met een dubbele bovenliggende nokkenassen, met cross-flow verbrandingskamers, bougie centraal en loodrecht daarbovenin geplaatst, zeker voor die tijd veel vermogen, ademende met zijn dubbele dell-orto's, door veel meer toeren kunnen maken, door..., je raadt het al: dohc, of op z'n Italiaans: Bialbero! Maar dat laatste wist jij vast al?
Maar goed; geef jij dan maar aan waarom ik niet weet waar de klepel hangt?
Maar als ik het mij goed herinner was JIJ diegene die begon met mij verwijten te maken: legendarische DOHC motor ? Ja hoor ....de klepel en de bekende klok.
Dus vroeg ik jouw om een reactie tav die klepel en de bekende klok, die blijbaar bij jou luidt!
Ik ( maar niet alleen ik hoor!) blijf erbij dat een van de historische landmarks van Alfa-Romeo zijn; de 4-cilinder lijnmotoren met een dubbele bovenliggende nokkenassen, met cross-flow verbrandingskamers, bougie centraal en loodrecht daarbovenin geplaatst, zeker voor die tijd veel vermogen, ademende met zijn dubbele dell-orto's, door veel meer toeren kunnen maken, door..., je raadt het al: dohc, of op z'n Italiaans: Bialbero! Maar dat laatste wist jij vast al?
Maar goed; geef jij dan maar aan waarom ik niet weet waar de klepel hangt?

Anoniem
Je doet je best te laten zien dat je iets weet , of opgezocht hebt. Maar vooral , probeer eens rustig te reageren en laat die uitroeptekens eens weg. Hoeft allemaal niet.
Jij was het toch die alles van techniek weet en mij wel even de oren wast ''voordat ik je een lesje Alfa historie ga geven '' . Rij jij in klassieke Alfas is dan mijn vraag ? sleutel jij aan de auto''s ?
Ergo, een paar dagen geleden zei je nog dat Alfa opel motoren had ? en een Fiat motor in een alfa , dat heeft elke Alfa .
Wat moet ik dan van je leren ? Nord -motoren , wel eens van gehoord ?
Je bent nog jong , dat weet ik zeker. Dan is overmoed nog een groot item in iemands leven.
Jij was het toch die alles van techniek weet en mij wel even de oren wast ''voordat ik je een lesje Alfa historie ga geven '' . Rij jij in klassieke Alfas is dan mijn vraag ? sleutel jij aan de auto''s ?
Ergo, een paar dagen geleden zei je nog dat Alfa opel motoren had ? en een Fiat motor in een alfa , dat heeft elke Alfa .
Wat moet ik dan van je leren ? Nord -motoren , wel eens van gehoord ?
Je bent nog jong , dat weet ik zeker. Dan is overmoed nog een groot item in iemands leven.

Anoniem
johnny-t-jet; die Nord motor; dat is nou net die motor die ik boven noem als 'landmark' voor een Alfa-Romeo.
Denk eraan , geen Alfa; maar Alfa-Romeo!
Een stukje historie, deel I.
In 1906 werd de Società Anonima Italiana Darracq (SAID) in Italië opgericht door de Fransman Alexandre Darracq. Darracq dacht dat de Italiaanse automarkt, die op dat moment nog in de kinderschoenen stond in vergelijking met Duitsland en Frankrijk, rijp was voor zijn oudere en kleine modellen. SAID werd door hem gestart als onderdeel van zijn reeds bestaande Franse autofabriek (Darracq).
Alhoewel zijn gedachte de Italiaanse markt te veroveren met oudere en kleine modellen vanuit het perspectief van de econoom slim was, was Darracq niet succesvol met SAID. Zijn eerste twee modellen voor de Italiaanse markt waren motorisch te zwak voor de op dat moment slechte en steile Italiaanse wegen. SAID kon niet concurreren met de wagens die in Italië geïmporteerd werden.
Denk eraan , geen Alfa; maar Alfa-Romeo!
Een stukje historie, deel I.
In 1906 werd de Società Anonima Italiana Darracq (SAID) in Italië opgericht door de Fransman Alexandre Darracq. Darracq dacht dat de Italiaanse automarkt, die op dat moment nog in de kinderschoenen stond in vergelijking met Duitsland en Frankrijk, rijp was voor zijn oudere en kleine modellen. SAID werd door hem gestart als onderdeel van zijn reeds bestaande Franse autofabriek (Darracq).
Alhoewel zijn gedachte de Italiaanse markt te veroveren met oudere en kleine modellen vanuit het perspectief van de econoom slim was, was Darracq niet succesvol met SAID. Zijn eerste twee modellen voor de Italiaanse markt waren motorisch te zwak voor de op dat moment slechte en steile Italiaanse wegen. SAID kon niet concurreren met de wagens die in Italië geïmporteerd werden.

Anoniem
Historie Alfa-Romeo, deel II.
Ondanks het naderende einde voor SAID was Darracq niet bereid betere modelontwerpen door te sluizen naar zijn Italiaanse bedrijf. In 1909 werd Darraq uitgekocht door de bedrijfsleider van de Italiaanse vestiging, Ugo Stella. Deze huurde Giuseppe Merosi in om nieuwe modellen te ontwikkelen die daadwerkelijk geschikt zouden zijn voor de Italiaanse markt. De associatie met de slechte modellen van Darracq werd verbroken door vanaf 24 juni 1910 een nieuwe naam voor de onderneming te voeren,
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, kortweg ALFA.
De eerste echte Alfa was de 24 HP, met 4084 cc, vier cilinders en 42 paardenkrachten. Dit was viermaal de kracht van het grootste Darracqmodel, dat hij moest vervangen.
Ondanks het naderende einde voor SAID was Darracq niet bereid betere modelontwerpen door te sluizen naar zijn Italiaanse bedrijf. In 1909 werd Darraq uitgekocht door de bedrijfsleider van de Italiaanse vestiging, Ugo Stella. Deze huurde Giuseppe Merosi in om nieuwe modellen te ontwikkelen die daadwerkelijk geschikt zouden zijn voor de Italiaanse markt. De associatie met de slechte modellen van Darracq werd verbroken door vanaf 24 juni 1910 een nieuwe naam voor de onderneming te voeren,
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, kortweg ALFA.
De eerste echte Alfa was de 24 HP, met 4084 cc, vier cilinders en 42 paardenkrachten. Dit was viermaal de kracht van het grootste Darracqmodel, dat hij moest vervangen.

Anoniem
Geschiedenis van Alfa-Romeo, deel III.
Rond 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog, verkocht het laatste Darracqfamilielid met Alfa-aandelen zijn aandelen aan de bank.
Deze wist ze door te verkopen aan een pomp- en compressorfabrikant, Nicola Romeo.
Romeo was succesvol met het fabriceren voor de oorlogsindustrie en had nieuwe fabrieksruimte nodig.
Hij was, als mijnbouwkundige, geen liefhebber van automobielen.
Romeo kocht voor zijn doel de overige aandeelhouders van Alfa volledig uit en kreeg zo het volledige bedrijf in handen.
Hij begon de fabrieken te gebruiken om tractoren, vliegtuigmotoren en spoorwegmaterieel te fabriceren. Hoeveel er ook gefabriceerd werd, auto's rolden er niet meer van de band gedurende de oorlogsjaren.
Tijdens deze jaren noemde Romeo de onderneming zelfs naar zichzelf.
Rond 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog, verkocht het laatste Darracqfamilielid met Alfa-aandelen zijn aandelen aan de bank.
Deze wist ze door te verkopen aan een pomp- en compressorfabrikant, Nicola Romeo.
Romeo was succesvol met het fabriceren voor de oorlogsindustrie en had nieuwe fabrieksruimte nodig.
Hij was, als mijnbouwkundige, geen liefhebber van automobielen.
Romeo kocht voor zijn doel de overige aandeelhouders van Alfa volledig uit en kreeg zo het volledige bedrijf in handen.
Hij begon de fabrieken te gebruiken om tractoren, vliegtuigmotoren en spoorwegmaterieel te fabriceren. Hoeveel er ook gefabriceerd werd, auto's rolden er niet meer van de band gedurende de oorlogsjaren.
Tijdens deze jaren noemde Romeo de onderneming zelfs naar zichzelf.

Anoniem
Geschiedenis van Alfa-Romeo, deel IV.
Na de oorlog in 1918 stortte de oorlogsindustrie in.
Nicola Romeo was een vaardig ondernemer en zag de kans om alsnog auto's te gaan produceren.
De onderneming werd opnieuw hernoemd.
De naam Romeo voor de wagens zou weinig betekenen buiten de mijnbouwwereld, waar Nicola Romeo tot de oorlog succesvol in was.
Nicola wou echter nog steeds zijn naam verbonden zien met het bedrijf en wou niet gewoon de vooroorlogse naam ALFA gebruiken.
Het compromis luidde "Alfa Romeo".
Dus johnny t-jet: Foei! vanaf nu dus geen Alfa meer, maar Alfa-Romeo!
Na de oorlog in 1918 stortte de oorlogsindustrie in.
Nicola Romeo was een vaardig ondernemer en zag de kans om alsnog auto's te gaan produceren.
De onderneming werd opnieuw hernoemd.
De naam Romeo voor de wagens zou weinig betekenen buiten de mijnbouwwereld, waar Nicola Romeo tot de oorlog succesvol in was.
Nicola wou echter nog steeds zijn naam verbonden zien met het bedrijf en wou niet gewoon de vooroorlogse naam ALFA gebruiken.
Het compromis luidde "Alfa Romeo".
Dus johnny t-jet: Foei! vanaf nu dus geen Alfa meer, maar Alfa-Romeo!

Anoniem
Ik krijg het gevoel dat jullie het merk een even warm hart toedragen maar elkaar willen afvangen op wetenswaardigheden uit de geschiedenis. Bottomline: onze mooie dubbelnokkers komen niet meer terug. T-sparks ook niet een jammergenoeg onze geliefde V6-en ook niet (ik heb er nog één; en zij is te koop). De diesels, die de afgelopen jaren te preferen waren boven de benzine ( en dat bij Alfa.. ) komen echt uit de keuken van Alfa, zijn later pas in Fiat's, Lancia's en noglater pas in Opels en Saabs gekomen. Blij om te zien dat er weer Alfa-waardige benzinemotoren aankomen. Ik hoop dat Kroymans snel van zijn oude voorraad 159-ers af is.........nu weer oude uitventen met businesspakketjes schiet ook niet op.

Anoniem
MBF , man wat heb jij een bewijsdrang . Ga een keer met met me mee , gaan we racen en kun je ctrl c/f eens met rust laten.
Alfa Romeo
Alfa Romeo

Anoniem
Ach Johnny, laat MBF maar....een paar postings geleden (23-2-2009) wist hij nog helemaal niet dat de bedoelde alfa motor "bialbero" genoemd werd getuige de reactie op mijn posting.
Als hij echt de geschiedenis van alfa kende dan zou hij direct hebben geweten wat ik bedoelde met de opmerking dat de echte liefhebber in een alfa topic over bialbero praat en niet over dohc.
Grappig om te lezen dat MBF vervolgens een dag later probeert uit te leggen wat een bialbero is....."je raadt het al: dohc, of op z'n Italiaans: Bialbero!"
Onvoorstelbaar, wat een simpele ziel.
Als hij echt de geschiedenis van alfa kende dan zou hij direct hebben geweten wat ik bedoelde met de opmerking dat de echte liefhebber in een alfa topic over bialbero praat en niet over dohc.
Grappig om te lezen dat MBF vervolgens een dag later probeert uit te leggen wat een bialbero is....."je raadt het al: dohc, of op z'n Italiaans: Bialbero!"
Onvoorstelbaar, wat een simpele ziel.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.