PUCAN
PUCAN
Als je dit ziet dan heeft BMW met de nieuwe iX3 uitstekend werk geleverd voor een zeer concurrerende prijs. (van Mercedes weten we de prijzen voor de GLC nog niet, ben bang dat die hoger zijn dan van BMW)
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
@Pucan: de nieuwe (en in mijn ogen superrrrrgave BMW iX3) is qua afmetingen vergelijkbaar met de Tesla Model Y: een D-segment SUV dus. Notabene: de Tesla Model Y is weliswaar 3 cm korter dan de BMW iX3, maar de wielbasis is vrijwel gelijk (scheelt 7 millimeter), de Tesla is breder en de bagageruimte is weer zo'n 400 liter groter in de Tesla). Datzelfde geldt voor de Merceds-Benz GLC. Deze Lucid, waarover het artikel gaat, is dus veel groter dan de EQC en zelfs dan de beduidend grotere Mercedes Benz EQE en zit eigenlijk tussen de EQE en de EQS in, waarbij de bagageruimte, het vermogen en het bereik van deze Lucid beter is dan zelfs die van de Mercedes-Benz EQS SUV 580 4MATIC met een vanafprijs van € 173.825,00. En dan moet je bij MB nog opties en pakketten aanvinken, waardoor je al gauw €190.000 kwijt bent. In dat licht is €120.000,00 voor een (overcomplete) Lucid Gravity Touring een prima prijs. Dat zal de salescijfers echter niet aanwakkeren, vrees ik voor Lucid
Gewijzigd door auteur
eTech
eTech
Kijk, dit een mooi stukje extra duiding om de auto te plaatsen! Top! Autoweek zou Spotlight comments moeten ondersteunen; dan was dit er 1
CDF
CDF
Klopt helemaal. En dat laatste is het manco denk ik. Je moet een marktaandeel verwerven en idealiter in een iets lager prijssegment instappen. Voor de leasemarkt maakt dit allemaal niet veel uit, maar voor een koper om hier 100-120k op stuk te slaan is nog wel een dingetje. Dan kijk je nog een extra keer rond je heen. En met de bijtelling in 2026 komt er nog een flink bedrag aan privégebruik bij voor de zakelijke rijder.
Macan EV
Macan EV
de Tesla is breder en de bagageruimte is weer zo'n 400 liter groter in de Tesla

Even een correctie Juul. Tesla meet in hun auto's de bagageruimte inhoud in liters tot aan het dak. Andere merken meten tot aan de hoogte van de rugleuning.
Een Tesla MY is net groot als mijn Macan EV. Tesla: 479X192X162 Macan EV: 478X194X162. Tesla geeft 822 Liter op en Porsche 540 Liter. De nagenoeg even grote nieuwe BMW iX3 komt tot 520 liter. Het bestaat natuurlijk niet dat met die maten een Tesla 300 L meer begageruimte heeft. Dat zit hem in het stuk tot aan het dak. Dus dat vertekend het beeld.
Gewijzigd door auteur
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
@Macan: deels heb je mogelijk gelijk, maar je lijkt daarbij te vergeten dat de Tesla Model Y ook een enorme frunk heeft van 117 liter terwijl de (nieuwe en supercoole) BMW iX3 het moet doen met (bijna) 60 liter minder (59 liter om precies te zijn). Daarnaast kun je natuurlijk ook kijken naar de maximale bagageruimte, want die wordt voor alle auto's immers op exact dezelfde wijze gemeten: Tesla Model Y: 2.138 liter en BMW iX3: 1.750 liter. Dat scheelt dus 388 liter + die 59 liter in de frunk is bijna 450 liter. De buitenafmetingen lijken dus niet alles te zeggen vwb de binnenruimte. Dat zie je niet alleen bij de BMW iX3 terug, maar al helemaal bij de Audi Q6 etron.
Macan EV
Macan EV
Daarnaast kun je natuurlijk ook kijken naar de maximale bagageruimte, want die wordt voor alle auto's immers op exact dezelfde wijze gemeten: Tesla Model Y: 2.138 liter en BMW iX3: 1.750 liter.

Met de bank plat meet Tesla wederom tot het plafond. Andere merken meten tot de bovenzijde van de rugleuning van de voorstoelen lees: tot de onderzijde van de hoofdsteunen. Dus de meting van Tesla wijkt ook hier bij af. Porsche geeft als maximale laadvolume 1348 op. Dit is excl de frunk van 84 liter. Totaal dus 1432 Liter. Het lijkt me sterk dat een MY die qua buitenmaten niet afwijkt van een Macan zomaar even 706 liter meer heeft. Dat is driekwart kuub meer inhoud.
Macan EV
Macan EV
Daarnaast kun je natuurlijk ook kijken naar de maximale bagageruimte, want die wordt voor alle auto's immers op exact dezelfde wijze gemeten: Tesla Model Y: 2.138 liter en BMW iX3: 1.750 liter.

Met de bank plat meet Tesla wederom tot het plafond. Andere merken meten tot de bovenzijde van de rugleuning van de voorstoelen lees: tot de onderzijde van de hoofdsteunen. Dus de meting van Tesla wijkt ook hier bij af. Porsche geeft als maximale laadvolume 1348 op. Dit is excl de frunk van 84 liter. Totaal dus 1432 Liter. Het lijkt me sterk dat een MY die qua buitenmaten niet afwijkt van een Macan zomaar even 706 liter meer heeft. Dat is driekwart kuub meer inhoud.
Japiejo
Japiejo
Jahoor, de Tesla heeft even 400liter meer bij dezelfde afmetingen. Dan moet je wel érg tesla fan zijn om dat te geloven en niet even te bedenken dat dat natuurlijk nóóit kan
Agekay on the move
Agekay on the move
Dacht dat artikel over Lucid ging …
Macan EV
Macan EV
Dacht dat artikel over Lucid ging …

Sorry, ik zal het niet meer doen
theos
theos
Voor lucid: totaal te duur. Concurrentie zal lachen. Voor minder dan 100000 euro is er nog veel mooiers te koop
carfreak75
carfreak75
Te duur? Zijn concurrenten zijn gelijk geprijst of duurder.
robnas
robnas
Noem een alternatief dat qua vermogen, laadruimte en afwerking van interieur vergelijkbaar is voor een lagere prijs?
Geen geite wollen sokken
Geen geite wollen sokken
De Touring heeft met 568 pk ook voldoende trekgewicht en laadvermogen. Alleen rijbereik iets te weinig als je er ook met caravan mee op vakantie wil. Maar misschien valt vanwege vorm auto dat mee. Jammer dat rijbereik met caravan van bijvoorbeeld standaard afmetingen (5 m lengte, 1500 kg enz) niet standaard wordt aangeboden.
Ik denk dat ze hier weinig gekocht gaan worden. Vergeleken met concurrenten 10.000 tot 30.000 te duur.
Gewijzigd door auteur
Ben 6977707
Ben 6977707
Waarom moet dat opgenomen worden als nog steeds het grootste deel van de Nederlanders geen caravan heeft? Dat gezeur, daar zijn toch andere bladen voor.
Geen geite wollen sokken
Geen geite wollen sokken
Met je eens dat meeste mensen geen caravan hebben. Toch zou het voor de mensen die daarom geen EV willen, kunnen helpen als ook gebruik en dus rijbereik bij rijden met caravan aangegeven wordt.
robnas
robnas
Omdat het cruciale informatie is voor caravanbezitters. Op autoweek kan je heel veel informatie vinden, zelfs of een auto achter een stabilisator heeft, ja of te nee (kán handig zijn, maar ik verwacht dat minder dan 1% van de bezoekers deze informatie wil weten).

Voor mij is de mogelijkheid tot een caravan te trekken, plus actieradius, wel een bottleneck voor een elektrische auto. Anders zou ik een auto moeten huren, met de extra kosten en milieuimpact.
JL86
JL86
Prijzen zijn belachelijk, de Touring is er vanaf USD 79k in de USA, ofwel 67k euries. Dat is concurrerend, dit niet.
RobG
RobG
Amerikaanse prijzen zijn zonder BTW. €67k plus 21% BTW is €81k.
.
Waar de rest van die prijs vandaan komt, tja.
JohandeBoer
JohandeBoer
$79k in de VS = ex sales tax....
€67.000 + €2.000 transportkosten = €69.000
€69.000 + 10% importheffing = €75.900
€75.900 + kosten homologatie / aanhouden reserveonderdelen / winstmarge / reclame / demo's / importeur personeelskosten = €83.900
€83.900 + BPM + 21% BTW = €102.186
tel daarbij op een reservering voor valuta-risico's en -schommelingen en de prijs is dus volkomen logisch.
JL86
JL86
Waar het mis gaat is je gedeelte na de import, de homologatie doe je maar 1 keer, na type goedkeuring is dat bij de andere auto’s niet meer nodig. Reserve onderdelen / winstmarge en reclame zit ook al in de Amerikaanse prijs inbegrepen dus die reken je 2 keer. Dealernetwerk hebben ze niet en personeelskosten zitten al in de kostprijs berekend. Als ik hem hier zelf zou importeren krijg ik hem voor 80-85k op kenteken, maar goed wij hebben dan ook geen idiote 21% BTW… dus eigenlijk betaal je dus gewoon teveel.
JohandeBoer
JohandeBoer
Dus er hoeft in Nederland geen personeel rond te lopen? Aflevering door een robot of zo? En voor garantie ga je even naar de VS zeker?
Reserveonderdelen moeten verscheept worden, in magazijn opgeslagen, verstuurd...
vettebak
vettebak
De bagageruimte is duidelijk tot aan het dak, net zoals bij Tesla.

Als ik het fout heb, dan is mijn straf pek en veren en daarna vierendelen.
Mr BMW 530e
Mr BMW 530e
Dit soort auto's verkopen alleen met lage bijtelling (zoals destijds de Fisker Karma). Die tijden zijn voorbij dus een kansloos model op de Nederlandse markt.
SIC PARVIS MAGNA
SIC PARVIS MAGNA
Indrukwekkende auto, maar te duur voor NL.
Ferdinand P 911
Ferdinand P 911
Als je nu op zoek gaat naar een 7 zits auto omdat dit comofrtabler is gezien je familiale situatie en je hebt al naar de KIA EV9 en de Volvo EX90 gekeken, dan is deze Lucid wel een goed alternatief. Duurder dan de KIA, maar heb de indruk op basis van reviews dat de Lucid zich qua afwerking en uitstraling wat hoger / chiquer positioneert. De Lucid gaat in gelijke trim voor ongeveer dezelfde prijs als de Volvo EX90 maar dan met meer EV - tech (meer autonomie, zuiniger, sneller laden, 800V).
Mercedes EQS valt ook in deze auto categorie, maar in prijs zit de ster een pak hoger. Jong tweedehands betaal je nog 115.000 euro.
We verwachten dit jaar nog de Range Rover EV (hopelijk .. al paar keer uitgesteld), maar die zou misschien geen 7 zit uitvoering hebben, is waarschijnlijk een pak duurder en wat EV - technologie betreft (voor mij) nog een vraagteken.
Als je dan kijkt naar wat de Lucid biedt, vind ik de prijs niet verkeerd.
Alleen .. hoelang bestaan ze nog ..
avia350
avia350
Die blijven wel bestaan. Sjeiks als sponsor. Komt goed, kwestie van lange adem. De producten zijn meer dan top!
carlos7
carlos7
Nogal erg lomp uiterlijk, dat wordt geen succes in Europa.
Darkmatter
Darkmatter
Waaarom niet? Er blijken hier ook zat mensen te zijn die de Cybertruck mooi vinden. Ik persoonlijk geef dan de voorkeur aan de Gravity.
carfreak75
carfreak75
Ik vind hem erg mooi, beter van een xc90 bijvoorbeeld of een bmw ix