Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Weblog

Volkswagen Amarok facelift
Noem ze mij, de laatste mannenauto’s. Machines waarin rijden nog een beetje vechten is. Of die groot, dik en dom  zonder stadse toeters en bellen een nuttig werkmansdoel dienen: modderbaden, trailers en marktkramen trekken. Ze gaan op de vingers van één hand. Een handvol Lotussen, de grote pickups uit Amerika, de LandCruiser, de onovertroffen boerse Nissan Navara, wat ...   Lees verder
Boom A58 Breda knuffeleik
Midden jaren negentig woonde ik in Eindhoven en samen met Jan, een vriend uit diezelfde stad, speelde ik in een band in Rotterdam. Elke vrijdagavond reden Jan en ik via de A58 en de A16 naar de havenstad om te repeteren, en elke vrijdagavond kwamen wij tweemaal voorbij de eik die vlakbij het knooppunt Sint Annabosch pontificaal in de middenberm staat. Het werd een dwangneurotisch soort running gag ...   Lees verder
BMW dealer symposium
Een BMW-symposium over retail, de autoverkoop van morgen. De plek: BMW Amsterdam, het vlaggenschip onder de BMW-dealers. De sprekers: een uitgever, een slimme jongen van het spijkerbroekenmerk G-Star, een retailspecialist van BMW,  Rem Koolkaas en een Italiaanse collega van architectenbureau OMA. De hamvraag: hoe kunnen dealernetwerken het online-tijdperk overleven? Sta mij toe hier enige ...   Lees verder
Rekeningrijden Kilometerheffing
Jawel, de R zit weer in de maand. Of beter: het R-woord. De R van rekeningrijden. Betalen per kilometer. Er zijn blijkbaar nogal wat voorstanders. Bij die groep hoor ik niet. Maar een bepaald deel van Nederland loopt weer hopeloos vast de laatste tijd en dan gaat men op zoek naar oplossingen. Meer asfalt? Helpt een beetje, maar is niet afdoende. Spreiding van werktijden en meer thuiswerken? Ook ...   Lees verder
Jaguar I-PACE
Tijd voor weddenschappen. Mijn stelling dat EV’s in 2017 hun grote doorbraak afdwingen ontmoet veel tegenspraak, maar ik houd vol. Met een blijvend lage bijtelling van 4% en een reeks betaalbare modellen in aantocht kunnen zowel de zakelijke als de particuliere markt overstag. En de beloofde actieradiussen rekken de comfort zone fors op. Het keerpunt voor elektrisch is nabij. De Opel ...   Lees verder
Ford F-150 Tremor
Eindelijk krijgt The Beast een passagier die er echt bij past, met hetzelfde brutale, over-the-top karakter en gepantserde uitstraling: Donald Trump. Geen idee waar die nu zelf in rondrijdt, zeker weten geen 2CV. Bij zijn fanatieke achterban van ‘deplorables’*, mannen en vrouwen die zo te zien gemiddeld tientallen kilo’s te zwaar zijn en dus ook een stevige auto nodig hebben, kun ...   Lees verder
Youngtimers Marc Klaver
Mede dankzij de gunstige bijtellingsregeling is de youngtimer de laatste jaren aardig in trek geraakt bij veel zakelijke rijders. Daar speelt het feit dat auto’s van 15 jaar en ouder van onder meer de bekende Duitse premiummerken ook nog eens heel goed dagelijks inzetbaar zijn, natuurlijk een rol in. Het bracht een florerende youngtimerhandel met zich mee. Behalve bij de merkdealers. Dom.   Lees verder
Crashtests oktober 2011
Nu hebben ook de assuradeuren (Verbond van Verzekeraars) het ontdekt: er zijn steeds meer ongevallen en verkeersdoden en gewonden (die zijn dúúr) en 8% meer schades in 2015. Dus gaan de premies omhoog, ook voor mijzelf met 50 jaar schadevrij = 80% no-claim korting. De toename van het aantal verkeersdoden (allemaal in de auto!) met 51 in 2015 tot 621 heb ik al beschreven in mijn ...   Lees verder
File B-weg
Er zijn verkiezingen in aantocht. Tijd voor het betere lobbywerk. Diverse partijen laten horen hoe de vlag erbij hangt: het debat over de kilometerheffing komt er weer aan. In het regeerakkoord was afgesproken dat er in deze kabinetsperiode niet over zou worden gesproken, maar een aantal partijen is nog altijd een voorstander van kilometerheffing en dus is de lobby weer gestart. Omdat ...   Lees verder
stekker bevroren
Ik zag de Duitse documentaire Autoland abgebrannt over de staat van de Duitse auto-industrie na dieselgate. Verontrustende materie. De makers zien in de mondiale omschakeling naar elektrisch vervoer Duitsland ondanks veel zorgwekkend achterlopen op het Californië van Musk, Google en Apple – en op China. Hun wrede conclusie is dat de oosterburen door hun trouw aan de verbrandingsmotor, ...   Lees verder

Volg AutoWeek