Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Weblog

klokje rond - bmw 330d
Simpel: het format is uniek, zoals een Golf en S-klasse het zijn. Hij behoort tot de elite die symbool werd voor een klasse. Tegen die status is voor vrij veel steeds betere sportsedans blijkbaar niet op te boksen. Het is natuurlijk niet alleen imago. Een 3 biedt de gouden combinatie van aanbevelenswaardige eigenschappen die sociaal net door de beugel kunnen. Als occasions zijn Drietjes redelijk ...   Lees verder
laadpaal EV
Als voormalig EV-scepticus ben ik de aangewezen persoon om lekker veel kilometers te maken in de elektrische Hyundai Ioniq die we op dit moment in de duurtest hebben en dat doe ik dan ook. En toegegeven; ik ben om. Dat de Tesla Model X vorig jaar mijn hart wist te stelen, is met zijn prijskaartje van dik anderhalve ton niet zo'n kunst, maar in de modale Ioniq blijk ik elektrisch rijden ook ...   Lees verder
Rolls Royce Phantom
De persberichten van dat merk zijn langer en zo mogelijk nog pathetischer dan de auto’s. Voor mij ligt het mediacommuniqué over het afscheid van de huidige, zevende generatie Phantom, want er komt een nieuwe aan waarover Rolls vooralsnog blijkbaar weinig kwijt wil, anders was ik nog een week in touw geweest. Ik citeer de volzinnen in het Engels om de superlatieven zo puur mogelijk ...   Lees verder
Bentley Bentayga
Aanschouw de geboorte van een hyper-suv-divisie. Na de Bentley Bentayga  krijgen we eerst de Rolls-Royce Cullinan en ik lees net dat Mercedes ook met zo’n Trumpgevaarte komt, een Maybach-suv op basis van de nieuwe GLS. Motief: de markt. Die vraagt erom, basta. Het gaat allang niet meer over wat mensen nodig hebben. De Bentayga mocht ik rijden. Natuurlijk was dat geweldig. De prijs, ...   Lees verder
Toyota Prius 1
Tijdens de Tokyo Motorshow van 1997 presenteert Toyota de eerste Prius, een kleine revolutie: een auto met een hybride aandrijflijn die ook nog 'ns echt voor serieproductie bedoeld is. Inmiddels zijn we twintig jaar verder en is de Prius er nog steeds. Z’n aandrijflijn is door de jaren heen aangescherpt, maar het basisprincipe is nog altijd gelijk. Een mooie aanleiding voor een ...   Lees verder
Opel Astra multitest
Waarom blijft de autoverkoop in Nederland een drama? Met 385.259 exemplaren werden in 2016 bijna 70.000 minder nieuwe auto’s afgezet dan in 2015, toen de handel ten opzichte van het rampjaar 2014 even aantrok. Ik geloof de gangbare verklaringen meteen. De hoge kosten. De marktverstorende werking van bijtellingsystemen, die enorme eindejaarspieken veroorzaakten en vervolgens diepe dalen in ...   Lees verder
sneeuw winter strooiwagen gladheid ongeval
Behalve vuurwerk is voor onze auto’s de winter zelf een levensbedreigende factor. Mijn auto bracht Oud en Nieuw op een rustig landgoed in Gelderland door, ikzelf ook; carbid schietende boeren waren geen bedreiging voor lak of ogen. De vuurwerkresten rond mijn huis heb ik na thuiskomst zelf maar verwijderd. Gladheid, sneeuw en ijzel zijn uiteraard de grootste bedreigingen voor ons blik. Met ...   Lees verder
vuurwerkschade (ANP)
Huisdieren zijn naar verluidt geen fan van het vuurwerk dat vanavond de lucht in gaat. Ik verdenk m’n auto ervan diezelfde aversie te koesteren. Ga maar na: op de avond dat er voor tientallen miljoenen euro’s aan vuurwerk wordt afgestoken, komen er honderden stukken afval uit de lucht zetten. Ook een stevige ‘knaller’ die vlak naast je auto z’n lugubere levenstaak ...   Lees verder
Porsche 911 GT3
Al deze hele week kunnen jullie genieten van de AutoWeek Allstars-video’s, waarin we de meest interessante auto’s van afgelopen jaar doornemen. Omdat ik ten tijde van de opnames wat ver van huis was, bij deze alsnog mijn hoogte- en dieptepunten van 2016! Wat was goed?   911 GT3 op het circuit Zonder twijfel mijn hoogtepunt van 2016, ook omdat een GT3-rijden op een ...   Lees verder
Alfa Romeo Giulia
Sorry dat ik hem nu pas reed, maar de Giulia is echt de auto die mijn jaar een beetje goedmaakt. En ik had er nog wel zo weinig vertrouwen in. De eerste aanblik bij de statische presentatie in Italië bracht me nou niet in alle staten van geluk. Ik zag een grabbelton van stijlcitaten uit de Jaguar- en BMW-hoek, waar ze met de XE en de 3-serie al zulke goede auto’s maakten. Wat kon een ...   Lees verder

Volg AutoWeek