Volkswagen Passat VR6
Bij mijn in nieuwstaat verkerende, twintig jaar oude Passat VR6 krijg ik de originele brochure cadeau. Het aardige daaraan is dat ik aan de hand van de tekst de beloften van toen kan controleren, beloften van eigenschappen die hij toen nog niet hoefde te delen met technisch gelijkwaardige Audi's en Skoda's. Ik kan ter plekke vaststellen of hij de toenmalige pretenties van het merk heeft waargemaakt.
Het waren alleen geen pretenties. De toon waarop VW zijn vlaggenschip van toen onder de aandacht brengt is haast komisch bescheiden. Nederig, alsof het om een kleine middenklasser gaat, worden de kwaliteiten van de zescilinder aangeprezen. Grootspraak wordt nadrukkelijk vermeden. De klant die wordt aangesproken is een nuchtere VW-rijder, die duurzaamheid prioriteert boven pedant prestige.
"De hoogwaardige afwerking is duidelijk zichtbaar, bijvoorbeeld aan de aantrekkelijke en tegelijkertijd slijtvaste interieurbekleding".
Klopt, na 146.000 kilometer oogt het velours als nieuw.
"Stevige lijmverbinding. Alle vaste ruiten zijn in de carrosserie gelijmd, waardoor de ruiten vlakker op de carrosserie aansluiten".
Klopt, weinig windgeruis, extreem lage luchtweerstand. Mijn vorige Passat – zelfde model, maar nog met dichte grille - liep met zijn tweeliter benzinemotor op lange ritten een op zeventien.
"De elektrische stekerverbindingen in de Passat VR6 zijn waterdicht, zorgen daardoor voor een betrouwbaar contact en kunnen niet corroderen".
Dat heb ik niet gecontroleerd, maar alle elektronica werkt na twintig jaar na behoren.
"Alle schakelaars, hendels en draaiknoppen bevinden zich onder handbereik".
Waar. Hoe simpel. Heerlijk.
Dan nu de nieuwe Passat. Van die verre erfgenaam heb ik de folder ook bekeken. Ik stond paf van de brutale, agressieve toon.
"Vol zelfvertrouwen. Net als u". Want: "Wie zijn eigen sterke kanten kent, gaat zelfverzekerd de weg op". De trefwoorden zijn 'elegantie', 'krachtig' en 'stijlvol'. Opportunistisch likt VW het opgedofte zelfbeeld van de koper. Het multimediasysteem met hotspot komt de carrièremens grijnslachend tegemoet. "U weet immers hoe belangrijk een goed netwerk is".
Diepe treurnis. Waar is de degelijke bescheidenheid gebleven?
Die doet er niet meer toe volgens de egokietelende marketing van nu. De man achter het stuur staat nummer één en zijn fantastische Passat dient zijn imago: Rupsje Nooitgenoeg. Dat VW zo luidkeels met hem meegeilt is de echte crisis. Het Volkswagen van mijn VR6 Exclusiv verkocht auto's, het VAG van nu is handelaar in dromen, de verkeerde dromen.
Doe mij mijn folder maar.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.