Sparen met Porsche
"De nieuwe Cayenne: voor het eerst met 14% bijtelling". Steeds wanneer ik aan het persbericht terugdenk, begint het giechelig te rommelen in de onderbuik. De S E-Hybrid, die dus. "Nog scherper, efficiënter en dynamischer". Dat zal best met een systeemvermogen van 416 pk en een koppel van 590 Nm. Dit is je auto als een CO2-uitstoot van 79 gram per kilometer en een gemiddeld brandstofverbruik van bijna 1 op 30 je prioriteiten zijn. Vergeet je Prius, vergeet je Polo BlueMotion – het ecologische Ei van Columbus sloopt ze allemaal. "De Porsche Cayenne is zuiniger dan ooit. Dat komt door de nieuwe freewheel-functie, de verbeterde Auto-Start-Stop-Plus-functie en het geoptimaliseerde thermische management".
Hoe ze dit bij Porsche opschreven zonder te stikken van het lachen is een raadsel, maar niet heus. Ze gaan er kapitalen mee verdienen.
Het verhaal is heel simpel. Een Duitse sportwagenfabrikant drukt met kunstgrepen zijn vlootemissies, de Nederlandse staat faciliteert die handel met belastingvoordeel. Wat de S E-Hybrid kost en werkelijk verbruikt is in zijn klasse dus totaal irrelevant. De buit is binnen, de zakelijke rijder gaat een scheurfeest zonder weerga tegemoet, en bij de importeur ontkurken ze de champagne.
Het zij Porsche gegund. Ik verheug me nu al op de testrit. De Panamera S E-Hybrid – zelfde techniek, nog minder CO2 – was een zaligheid. Onder ons: hoe debiel kan het worden?
Aan de borreltafel zijn cynische opmerkingen over het rijgedrag van Outlander PHEV- en hybride V60-rijders aan de orde van de dag. De rancune druipt van de verwijten af maar inderdaad; hun rijstijl neigt naar het uitbundige. Ik zou me ook niet inhouden hoor, de gelegenheid maakt de dief. Wie gaat nou 203, 286 of 416 pk onder de rechtervoet laten verzuren? Wie zou de overheid niet innig dankbaar zijn dat je er nog stevig voor beloond wordt ook?
Het blijft abject. Wat die Cayenne straks in de dolle Randstad echt verbruikt moet worden vastgesteld, maar ik denk dat ik er met 1 op 10 niet heel ver naast zit. Over de reële CO2-uitstoot zullen we het maar niet hebben. De dekkingsgraad van dit bijtellingsysteem is onverkoopbaar onrechtvaardig tegenover de particulier die zijn uiterste best doet om geen duurbetaalde druppel te verspillen, en die niet eens een nieuwe eco-Polo kan betalen. Maak er een einde aan.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.