Weblog  |  Lage tellerstand: niet altijd zaligmakend

Tien jaar oud en nog geen 30.000 op de klok. De auto is ongetwijfeld in nieuwstaat, maar hoe zit het met de motor? Je hebt het namelijk over een auto die hoofdzakelijk voor korte ritjes is gebruikt en daar wordt een motor niet beter van. Oorzaak: (sterke) vervuiling door slechte verbranding en te lage temperaturen. Dat kan tot behoorlijke motorschade leiden. Zo kocht ik in juli vorig jaar een BMW uit 2003 met 55.000 op de klok. Gemiddeld 5.500 per jaar. Na de proefrit trok ik het onderhoudsboekje uit het dashboardkastje en trof daarin een paar fikse facturen van de dealer uit de maand mei van hetzelfde jaar. Zo te zien had de vorige eigenaar aardig wat problemen met zijn/haar auto, waardoor zelfs de distributieketting en het carterventilatiesysteem vervangen moesten worden. Bijna € 1.500 schade. Gelukkig kreeg ik ’t niet op mijn bordje. Het lijkt ’t gevolg van motorvervuiling. De EGR-klep (voert uitlaatgassen deels terug naar het inlaattraject) waar auto’s sinds lange tijd mee zijn uitgerust, doet ook zijn duit in het zakje. Inmiddels staat er 67.000 op de teller van bovengenoemde auto en de motor loopt echt veel mooier dan een half jaar geleden. Dat valt mij bij de auto’s die we voor Klokje Rond krijgen ook altijd op: ze lopen zo mooi, ondanks die paar ton ervaring. Of juist dóór die ruime ervaring.
Wat zijn de tekenen van een vervuilde motor? Je zou het kunnen merken aan slechter wordende prestaties en/of een onregelmatige loop. Daarnaast zie je vaak zogeheten ‘sludge’ (smurrie) onderaan de oliepeilstok of aan de binnenkant van de olievuldop. Dit kan wit of zwart zijn. De witte sludge ziet er een beetje mayonaiseachtig uit en wordt veroorzaakt door vocht. De zwarte sludge duidt op sterkere vervuiling.
Kortom, zo’n auto met een extreem lage tellerstand mag dan heel aantrekkelijk lijken, het is zaak om de motor inwendig eerst eens goed te laten reinigen. Daar zijn speciale middelen voor. Je voegt ze toe aan de motorolie of aan de benzine. Een motorspoeling is ook een optie. Ook dan gaat er een sterk reinigingsmiddel door de olie, die na een tijdje wordt afgetapt, waarna er weer schone olie in het blok kan. En, ook niet onbelangrijk: koop je een relatief oude auto met een lage kilometerstand, rijd er dan de eerste tijd voorzichtig mee. Niet te veel toeren, niet urenlang met moordend tempo over de Autobahn en natuurlijk rustig warm rijden. Maar dat moet altijd. Uiteindelijk zul je merken dat de machine steeds soepeler en stiller wordt. En rijd je zelf ook veel korte ritten, maak dan af een toe een lange trip om alles lekker warm en droog te stoken. Van die extra kilometers wordt hij alleen maar beter! En tot slot nog dit: jaarlijks onderhoud werkt preventief.

 
 
 

Over Marc Klaver

Marc Klaver
Naam: Marc Klaver Hobby’s: Autorijden (liefst lange trips), auto’s en mijn Kever 1200 uit september 1964, die tien dagen na mijn geboorte van de band rolde. Heerlijk, die eenvoud. Eerste auto: Citroën GS Break van 1973, ik kocht ‘m in 1983 van een kennis van mijn ouders. Toen was tien jaar heel oud voor een auto, maar de GS had zich er heldhaftig doorheen geslagen en APK bestond nog niet. Hoofdzakelijk gebruikt om van en naar de kazerne in Bussum te rijden of om met mijn kamergenoten naar de plaatselijke discotheek te toeren. Ik was daar de enige met een auto….. Huidige auto: BMW 3, 5 en een Kever. Droom: Een Porsche 911 (bij voorkeur de GT2) en een eigen circuit…. Zonder dat circuit ben ik trouwens ook tevreden en als het een Carrera S wordt, zal ik niet klagen. Eigenaardigheden: Naast snel en veilig rijden vind ik zuinig rijden –soms - ook leuk. Ben in testauto’s sowieso altijd met het verbruik bezig. En ik ken de meeste mensen van auto, niet van naam. Schijnt geen therapie voor te zijn, dus ik leer er maar mee leven. Hoe gekomen bij AutoWeek: Deed in de avonduren (overdag gaf ik rijles) de HBO studie Journalistiek & Communicatie. Na vier jaar studeren en werken stapte ik als stagiair bij VNU in Haarlem binnen, de toenmalige uitgever van AutoWeek. Dat was in 1997. Sindsdien werk ik nog altijd met veel plezier op freelance basis voor dit tijdschrift.

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep