Toptien
In het levendige debat over mislukte ontwerpen klonk per reactie luider de roep om een positief tegengeluid. Dat laat een VAG-boy zich geen twee keer zeggen. Voilà mijn dam tegen het negativisme, een hoogstpersoonlijke toptien van de mooiste nu leverbare auto's ter wereld.
1. De Volkswagen Golf VI. Bij de onthulling lieten de Aziatische verkenners van schrik hun meetlinten en Nikons uit hun handen vallen. Japanse topontwerpers belegden het berucht geworden seminar 'Harakiri, vlucht of oplossing?', dat niemand overleefde. This is the end, fluisterde de Europese concurrentie langs de zijlijn. Wat doen we hier nog, mokten de hooggehakte meisjes van de Alfa-stand. De VI is de kroon op de evolutie van de klassieker onder de klassiekers. Strakker dan de Golf I, gelikter dan de Golf II, voluptueuzer dan de III, de iconische perfectie van de vierde generatie nogmaals overtreffend op de rijke voedingsbodem van de al onverbeterlijk geachte Golf V. Onder toeziend oog van Walter de'Silva, de Michelangelo onder de ontwerpers, ontstond een auto die zich kan meten met de grootste scheppingen uit de westerse kunstgeschiedenis. Geen wonder dat iedereen hem wil. Ik loop geblinddoekt door mijn dorp – da weiss man, was man hat - om niet op elke straathoek flauw te vallen van geluk. Wat natuurlijk toch gebeurt, als ik die ratelende TSI's speedcore mijn trommelvlies hoor kietelen. De Golf Zeven wordt mijn dood, een sterven in schoonheid.
2. De Volkswagen Beetle. De nieuwe definitie van aaibaarheid, het volslanke alternatief voor de Mini, ultieme synthese van premium en tegencultuur. Hippie 2.0: roept een spontaan verlangen op naar bezwete tropenhemden, meisjes met bloemenkransen in het haar, The Beach Boys, strandfeesten en een bedwelmend rokertje. Is er nog hasj in huis?
3. De Volkswagen Phaeton. Pareert het hectische bestaan van CEO's met filosofische kalmte. Stelt het voorstellingsvermogen niet op de proef met misplaatste kunstzinnigheid. Het oog rust op de vorm als een moegestreden voorzittershoofd op een Hilton-kussen. Een lijn is een lijn, een hoek een hoek, de body vol als druiventrossen in een foutloos wijnjaar; all you can eat. De droom van iedere Passat-rijder, zelfbeeld in het groot. Een commercieel drama? Topklasse is juist wat niemand heeft.
4. De Volkswagen Up!. Hoekig en toch lief, de voor onmogelijk gehouden vereniging van teder en monumentaal, glimlachend met de waardigheid van Leonardo's Mona Lisa. Nieuwe eenvoud met de introverte adel van een goed milieu. Confectie, maar wel van de Bonneterie. Geinig is de oplopende lijn van de achterzijruit, verrassend als een knipoog van Sacha de Boer. Wij noemen hem Bauhausje. Genot voor oog én oor; de dappere driepitter reutelt beschaafd zijn dagelijkse portie Arbeidsvitaminen.
5. Alle Audi's.
6. Alle Skoda's.
7. Alle Seats.
8. Alle Lamborghini's.
9. Alle Bentley's.
En, last but not least:
10. De Bugatti Veyron. Ferdinand Piëch: "Wieso zehnter Platz? Wir sind ja immer Nummer Eins gewesen".
VAG. Voor Altijd Gelukkig.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.