Stop de winterbandengekte

Winterband

Tuurlijk, winterbanden zijn prima, mits er sneeuw en ijs ligt, of er een gerede kans bestaat dat er binnen een redelijke termijn winterse neerslag valt. En ga je met de auto op wintersportvakantie, dan is de aanwezigheid van winterbanden onder je auto gewoon vanzelfsprekend. Tenminste, tijdens de vakantieperiode.

Maar moeten we niet heel snel af van die massale winterbandengekte die ons land momenteel teistert? Tienduizenden leaserijders rijden min of meer gedwongen al sinds half oktober met dat extra zachte en zwaar gelamelleerde rubber. En erger nog: heel veel particuliere rijders hebben ook begin november – geheel vrijwillig – als een kip zonder kop het sneeuwrubber onder hun auto geschroefd. Zonder dat daartoe enige aanleiding bestaat, als ik me voorzichtig uitdruk. Maar eigenlijk stellen die winterbandenpiloten zichzelf en anderen maandenlang onnodig bloot aan potentieel gevaar. Dat blijkt jaarlijks uit onze winterbandentest waarin het geteste rubber op droog en nat asfalt steevast slechtere resultaten laat zien dan zomerbanden. Ook bij temperaturen onder de door de bandenbranche nog steeds gehanteerde 7-gradennorm.

Onlangs werden er in Zweden – winterbandenland bij uitstek – resultaten bekendgemaakt van een groot onderzoek naar de (on)veiligheid van winterbanden onder niet-winterse omstandigheden. Hierbij testte Statens väg- och trafikforskningsinstitut (Zweedse overheidsinstantie voor onderzoek naar verkeersveiligheid) vijf sets winterbanden (zonder de in Scandinavië nog veelgebruikte spikes, uiteraard) en vijf sets zomerbanden. Wat bleek, auto's op winterbanden hadden op nat asfalt vanaf zowel 50 als 80 km/h een 20 procent langere remweg nodig dan die op zomerrubber. Op droog asfalt was het verschil minder groot, niettemin kwamen de auto's op winterrubber nog altijd 13 procent later tot stilstand dan hun tegenstrevers op zomerbanden. Maar niet alleen tijdens het remmen ben je met winterbanden onder niet-winterse omstandigheden fors in het nadeel, ook uitwijken gaat veel moeizamer. Zo konden de testrijders op zomerbanden de standaardhindernis nog met 80 km/h omzeilen, op winterbanden raakten zij in een poging het obstakel niet te raken al bij 70 km/h de macht over het stuur kwijt. Het schokkendste cijfer uit het Zweedse onderzoek vind ik echter het volgende: bij 84 procent van de dodelijke auto-ongevallen tijdens de zomerperiode van 2008 en 2009 in Zweden waren auto's met winterbanden betrokken!

Kortom, we moesten maar eens stoppen met dat lemmingengedrag dat de leasemaatschappijen ons opleggen. Dat heeft met veiligheid namelijk niets te maken, maar mijns inziens vooral met een door de leasebranche en bandenlobby gecreëerde hype. Een hype met voor hen als belangrijkste resultaat een stijging van de inkomsten in de vorm van hogere leasetarieven en een grotere omzet.

Heb ik geen winterbanden dan? Jazeker wel, op een plank in de schuur. En als de weersvooruitzichten sneeuw en ijs beloven - en meestal weet je dat al een paar dagen voordat Koning Winter toeslaat - monteer ik het setje winterwielen zelf. Is al met al hoogstens een uurtje werk. Dat vind ik mijn en andermans veiligheid wel waard.

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.