Saab is dood, lang leve Saab
Ze waren er allemaal, een paar 92's, heel veel 900's Classic en zelfs opvallend veel nieuwe 9-5's. En alles wat daartussen zit. O ja, Victor Muller himself was er ook. Het blijft toch merkwaardig, misschien zelfs ironisch; het automerk dat in zijn ruim zestigjarige bestaan eigenlijk nooit genoeg mensen naar de showrooms wist te lokken, weet in een willekeurig januariweekend wereldwijd tienduizenden mensen op de been te brengen.
Ook in Nederland was het binnen recordtijd georganiseerde evenement We are many, we are Saab – WAMAS voor ingewijden – een groot succes. Zo'n 1.500 Saabs, oftewel 1 op de 40 van alle in Nederland geregistreerde auto's van het merk, hadden zich voor de bijeenkomst op vliegveld Valkenburg ingeschreven. Al met al kwamen er derhalve 5.000 mensen bijeen om aan te geven dat ze 'iets' met het merk hebben. Niemand van de aanwezigen (behalve Victor Muller misschien) was zo naïef om te veronderstellen dat Saab hiermee alsnog gered kan worden.
Nee, de Saab-fans gingen vooral naar Valkenburg om te laten zien dat de fabrikant dan wel is bijgezet in de graftombe van Rover, Austin, Talbot en vele andere overleden lotgenoten, maar dat het merk nog springlevend is. Het evenement had daarom eigenlijk nog het meest weg van een ietwat uit de hand gelopen clubevenement, waar de mensen doorgaans druk zijn met het bekijken van en kletsen over elkaars auto's.
Zoals te doen gebruikelijk bij dat soort meetings was de parkeerplaats – in dit geval letterlijk van het formaat vliegveld – eigenlijk de grootste attractie. Daarnaast deed een tweetakt 96 Sport rokend en luidruchtig ringedingend zijn ding, bewonderd door oude mannen met petten en pijpen, maar ook door jonge vaders en hun met Saab-muts getooide kroost. Binnen in hangar 2 mocht één van de sponsors wat informatiesessies houden over tuning en onderhoud en stond de echte fine fleur van het merk. Daaronder één van de twee of drie Saabs 900 Safari (een 900 Classic Estate) die er ooit gebouwd zijn, een 900 CD (met verlengde wielbasis), een hele rij rallymodellen van de 92, 93 en 96, maar ook de voor zover bekend enige Saabaru in Nederland, de 9-2X.
In de vip-room werd er een alleraardigste film over 900-goeroe Björn Envall vertoond. In deze documentaire van Godfried de Vries en Leo Alexander Schlangen, waarin naast de godfather zelf ook de andere leden van het 900-team aan het woord komen, geeft Envall perfect weer wat jarenlang de essentie van het merk was en waaraan het tevens ten onder ging: "We waren heel hard en serieus met de auto aan het werk, die we zo goed mogelijk wilden maken met de beperkte middelen die we hadden. Maar eigenlijk hebben we ons nooit beziggehouden met verkoop- of winstcijfers." Amen.