Spionage-Volvo weer in 't land
Zojuist reed ik via de A2 terug naar huis. Daar kwam ik een bekende gast tegen: het prototype voor de Volvo V40 is weer in het land. Al eerder bezocht die auto Amsterdam. Daar is het verkeersbeeld namelijk uitermate geschikt om alle veiligheidsgizmo's in die auto te testen.
De foto is op z'n zachtst gezegd niet helemaal wat je van ons gewend bent. Dat komt in de eerste plaats omdat ik pas twee weken bezig ben mezelf een cursus te geven voor mijn iPhone en bovendien zat ik alleen in de auto. Dat fotografeert dus niet zo gemakkelijk. Verder reed ik in een auto met duurteststickers, dus ik ging niet helemaal ongemerkt voorbij.
Gauw sloten de twee Zweeds gekentekende S60's het prototype in, zodat hij aan mijn zicht onttrokken werd. Dichte mist is geen omstandigheid waarbij je rare fratsen uithaalt op de snelweg, dus ik heb het testteam maar laten gaan.
Leuk om nu eens zelf mee te maken wat vele van onze lezers hebben beleefd als zij ons hun foto's doorsturen van dit soort auto's. Ik vraag me af waarom zo'n testteam zo overspannen reageert als je een foto van een auto maakt, die stevig gecamoufleerd is en waarbij dus vrijwel niets te zien valt. Als –ie echt geheim was geweest, zouden ze 'm niet over de grootste verkeersader van Nederland sturen toch? Bovendien hebben we op de site al foto's getoond van een veel minder gecamoufleerd exemplaar.
Je kunt er donder op zeggen dat je de V40 morgen tijdens koopzondag in Amsterdam weer kunt tegenkomen. We zien je foto's graag tegemoet. Voor degene die ons een fraaie foto van het interieur kan leveren, ligt er 50 euro klaar. Die hebben we namelijk nog niet.

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.