Kies maar: BMW 118i of Golf GTI

BMW 1-serie

Toen ik onlangs voor het eerst mocht kennismaken met de nieuwe BMW 1-serie kreeg ik een lastig dilemma voorgelegd. Ik had mijn volgers opgeroepen om me te bestoken met vragen over de nieuwe 1'er, zodat ik semi-live kon uitzoeken wat hun dwars zat. Leuk een beetje semi-live verslag doen, zeg maar. De meeste vragen waren niet lastig en gingen over voor de hand liggende zaken: ruimte, stuurgedrag, de motor, echte BMW ja of nee. Maar een verrekt lastige vraag hield me een tijdje bezig. Zou ik liever de nieuwe 118i of een gelijkgeprijsde Golf GTI hebben? Ai... die was lastig. Ik neigde naar de GTI vanwege het surplus aan vermogen, maar die BMW is voor lange termijn wel een verrekte fijne auto. Eigenlijk zijn ze ook niet goed met elkaar te vergelijken omdat ze met een andere gedachte ontwikkeld zijn, vond ik. De vragensteller vond van wel. "Beide sportieve hatch waar rijplezier telt. Dat zou een vergelijkende test met de gti of edition juist erg interessant maken", meende hij. Maar de BMW is niet sportief, was mijn eerste gedachte. Huh, een BMW niet sportief? Nou ja, noem het een gevoelskwestie, maar los van de 1M, M3 en wellicht de 135i zijn de auto's eerder heel erg dynamisch dan echt sportief. Een GTI is al meer als sportwagen(tje) in de markt gezet. En dan niet eens als een hele strakke. Maar sportief vs dynamisch is een glijdende schaal zonder harde grens natuurlijk, wat beoordelen niet gemakkelijker maakt. Ik ben nu twee weken verder en ik weet het nog steeds niet. In de lease zou de 20 procent bijtelling het verschil maken, maar als privérijder? Moeilijk hoor. Iemand overtuigende argumenten om voor de één of de ander te kiezen? En wanneer mogen we een auto sportief noemen?

Lezersreacties (175)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.