Kies maar: BMW 118i of Golf GTI
Toen ik onlangs voor het eerst mocht kennismaken met de nieuwe BMW 1-serie kreeg ik een lastig dilemma voorgelegd. Ik had mijn volgers opgeroepen om me te bestoken met vragen over de nieuwe 1'er, zodat ik semi-live kon uitzoeken wat hun dwars zat. Leuk een beetje semi-live verslag doen, zeg maar. De meeste vragen waren niet lastig en gingen over voor de hand liggende zaken: ruimte, stuurgedrag, de motor, echte BMW ja of nee. Maar een verrekt lastige vraag hield me een tijdje bezig. Zou ik liever de nieuwe 118i of een gelijkgeprijsde Golf GTI hebben? Ai... die was lastig. Ik neigde naar de GTI vanwege het surplus aan vermogen, maar die BMW is voor lange termijn wel een verrekte fijne auto. Eigenlijk zijn ze ook niet goed met elkaar te vergelijken omdat ze met een andere gedachte ontwikkeld zijn, vond ik. De vragensteller vond van wel. "Beide sportieve hatch waar rijplezier telt. Dat zou een vergelijkende test met de gti of edition juist erg interessant maken", meende hij. Maar de BMW is niet sportief, was mijn eerste gedachte. Huh, een BMW niet sportief? Nou ja, noem het een gevoelskwestie, maar los van de 1M, M3 en wellicht de 135i zijn de auto's eerder heel erg dynamisch dan echt sportief. Een GTI is al meer als sportwagen(tje) in de markt gezet. En dan niet eens als een hele strakke. Maar sportief vs dynamisch is een glijdende schaal zonder harde grens natuurlijk, wat beoordelen niet gemakkelijker maakt. Ik ben nu twee weken verder en ik weet het nog steeds niet. In de lease zou de 20 procent bijtelling het verschil maken, maar als privérijder? Moeilijk hoor. Iemand overtuigende argumenten om voor de één of de ander te kiezen? En wanneer mogen we een auto sportief noemen?

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.