Kastje van Camiel komt er toch wel

Zwarte doos
Gisteren heb ik in de RAI kennisgemaakt met een systeem voor in de auto dat de bestuurder helpt bij de navigatie en bijvoorbeeld het lezen van de weg. Zie het als een zeer uitgebreid navigatiesysteem dat bovendien nog zaken als de dodehoekwaarschuwing BLIS en het Pedestrian Safety-systeem van Volvo of de verkeersbordenlezer Opel Eye met elkaar combineert. Eind 2013 moet een Europese standaard klaar zijn voor dit systeem, zodat het een paar jaar later door de gehele EU kan worden gebruikt en overal in de basis de zelfde functies heeft. Het doel is de veiligheid te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Kortom: de Europese Unie heeft het beste met ons voor.
Maar toch: een systeem dat door geheel Europa wordt gebruikt en allerlei intelligente software herbergt: dat doet me ergens aan denken. "Is het ook mogelijk om kilometerkosten in rekening te brengen of tol te betalen via dit Europese systeem?", vraag ik aan de ontwikkelingsjongens en vertel ze van de Nederlandse perikelen rond de kilometerbeprijzing. Daarop volgt een veelbetekenende glimlach. Ja hoor. Ook 'road charging' behoort tot de mogelijkheden.
Welke applicaties het Europese standaardsysteem uiteindelijk allemaal krijgt is nog niet duidelijk. Ook weten de ontwikkelaars nog niet of het systeem aan een kenteken wordt gekoppeld. In elk geval mag elk land zelf weten hoe het systeem naast de standaardfuncties wordt aangevuld. Ook vraag ik naar een alcoholslot. Dat is toch ook een mooie manier om dodelijke ongevallen te voorkomen. "Ik kan me voorstellen dat ze dat in Scandinavische landen zullen invoeren," vertelt de ontwikkelaar. "Maar in landen als Italië en Frankrijk, waar een glas wijn bij de lunch tot de cultuur behoort, zullen ze nooit een alcoholslot brengen." Wedden dat er in een land waar autobelastingen heffen tot de cultuur behoort, die kilometerbeprijzing er via dit Europese standaardsysteem evengoed komt? Tolpoortjes zijn niet nodig.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.