AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Toppers en floppers in Genève
49
De Genève-rook is weer opgetrokken! Morgen leest u in de papieren AutoWeek ons uitgebreide showverslag. Ik heb zelf alles wat ik heb gezien een week goed laten bezinken en hier is mijn kant van het verhaal. Niet alle collega's zullen het met me eens zijn, maar ach, daar is een weblog immers voor...
De topper: Alfa Romeo Giulietta. In het echt nog mooier dan op de foto's. Ondanks de drukte en vijf minuten wachten op een spion van een of andere concurrent heb ik uitgebreid kennisgemaakt met de QV die er stond. Uitstekende materialen ook. De prijzen zijn inmiddels bekend, maar het is vooral belangrijk hoe-ie rijdt. Het onderstel is uniek voor deze auto, dus we hebben hoop...
Andere geslaagde primeurs:
-Volvo S60. Ziet er van buiten erg fraai uit. Interieur is een evolutie van het Volvo-design. Iets minder sterk, maar toch zeker zeer ok.
-Opel Meriva. Door sommigen als een bejaardenauto bestempeld. Maar hij ziet er zeker niet oudbakken uit, het interieur is intelligent opgezet en hoogwaardig afgewerkt. Wordt de onbetwiste nummer 1 in z'n klasse, dat kan niet missen.
-Porsche 918 Spyder. Wat een gave verrassing! Een Carrera GT voor het nieuwe decennium met én elektrische aandrijving én een motor die rechtstreeks uit de motorsport komt.
-BMW 5-serie. Fraaie, ranke verschijning en best rijdende auto in z'n klasse.
-Peugeot SR1 Concept en concept 5 by Peugeot: twee erg fraaie concept-cars die weer vertrouwen geven in de toekomst van het Franse merk.
-Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera. Ziet er simpelweg fantastisch uit.
-Pagani Zonda Tricolore. Punt.
Goed, maar met kanttekeningen:
-Audi A1. Valt in het echt niet tegen, maar de 'want one' factor ontbreekt. Of misschien ben ik niet de doelgroep, want Audi geeft zelf aan dat het voor een belangrijk deel op jonge vrouwen mikt. Wordt ongetwijfeld een groot succes, nu de Mini al op leeftijd raakt en de Alfa Romeo Mito en Citroën DS3 net niet premium genoeg zijn.
-Lexus CT 200h. Gaat in ons land dankzij de wetgeving een knaller worden. Want 14 procent bijtelling op een 1-serie concurrent die er ook nog aardig uitziet, is voor mensen die niet echt merkentrouw zijn natuurlijk ideaal. Hoe hij het in andere landen gaat doen, is echter de vraag. De hybridetechniek zou hem wel eens uit de markt kunnen prijzen.
-Renault Wind. Beetje erg een vrouwenauto, maar stiekem toch wel erg geinig.
-Nissan Juke. Alle credits voor Nissan dat ze zoiets gewaagds neer durven te zetten. Of hij ook gaat verkopen? Da's weer een ander verhaal.
-Volkswagen Polo GTI/Skoda Fabia RS. Uiterlijk en 180 pk? Dik in orde. Alleen maar met DSG te krijgen: erg jammer.
De grote teleurstellingen:
-Ford Focus. De achterkant van de hatchback is in het echt net zo lelijk als ik vreesde. Schrale troost: stationwagon ziet er wel acceptabel uit. En waar blijft die driecilinder downsizemotor voor de lagere vermogens?
-Mini Countryman. Zal het ongetwijfeld goed gaan doen, maar de 'Supersize Mini' druist tegen alles in waardoor de Mini zo'n icoon is geworden.
-Volkswagen Touareg/CrossGolf/CrossPolo: als Volkswagen van de gebaande paden gaat, gaat het helemaal mis.
-Mazda 5. Ook in het echt een rare combinatie van een modern Mazda-front met een Rodius-achterkant.
-Mitsubishi ASX. Deze auto moet Mitsubishi aan verkopen gaan helpen?!?! You're kiddin', right?
-Subaru Impreza XV. De enige Subaru-primeur gaf je plaatsvervangende schaamte.
-Aston Martin Cygnet. Het cynische gevolg van de Europese CO2-wetgeving. Ze worden bedankt, daar in Brussel en Straatsburg...
Andere geslaagde primeurs:
-Volvo S60. Ziet er van buiten erg fraai uit. Interieur is een evolutie van het Volvo-design. Iets minder sterk, maar toch zeker zeer ok.
-Opel Meriva. Door sommigen als een bejaardenauto bestempeld. Maar hij ziet er zeker niet oudbakken uit, het interieur is intelligent opgezet en hoogwaardig afgewerkt. Wordt de onbetwiste nummer 1 in z'n klasse, dat kan niet missen.
-Porsche 918 Spyder. Wat een gave verrassing! Een Carrera GT voor het nieuwe decennium met én elektrische aandrijving én een motor die rechtstreeks uit de motorsport komt.
-BMW 5-serie. Fraaie, ranke verschijning en best rijdende auto in z'n klasse.
-Peugeot SR1 Concept en concept 5 by Peugeot: twee erg fraaie concept-cars die weer vertrouwen geven in de toekomst van het Franse merk.
-Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera. Ziet er simpelweg fantastisch uit.
-Pagani Zonda Tricolore. Punt.
Goed, maar met kanttekeningen:
-Audi A1. Valt in het echt niet tegen, maar de 'want one' factor ontbreekt. Of misschien ben ik niet de doelgroep, want Audi geeft zelf aan dat het voor een belangrijk deel op jonge vrouwen mikt. Wordt ongetwijfeld een groot succes, nu de Mini al op leeftijd raakt en de Alfa Romeo Mito en Citroën DS3 net niet premium genoeg zijn.
-Lexus CT 200h. Gaat in ons land dankzij de wetgeving een knaller worden. Want 14 procent bijtelling op een 1-serie concurrent die er ook nog aardig uitziet, is voor mensen die niet echt merkentrouw zijn natuurlijk ideaal. Hoe hij het in andere landen gaat doen, is echter de vraag. De hybridetechniek zou hem wel eens uit de markt kunnen prijzen.
-Renault Wind. Beetje erg een vrouwenauto, maar stiekem toch wel erg geinig.
-Nissan Juke. Alle credits voor Nissan dat ze zoiets gewaagds neer durven te zetten. Of hij ook gaat verkopen? Da's weer een ander verhaal.
-Volkswagen Polo GTI/Skoda Fabia RS. Uiterlijk en 180 pk? Dik in orde. Alleen maar met DSG te krijgen: erg jammer.
De grote teleurstellingen:
-Ford Focus. De achterkant van de hatchback is in het echt net zo lelijk als ik vreesde. Schrale troost: stationwagon ziet er wel acceptabel uit. En waar blijft die driecilinder downsizemotor voor de lagere vermogens?
-Mini Countryman. Zal het ongetwijfeld goed gaan doen, maar de 'Supersize Mini' druist tegen alles in waardoor de Mini zo'n icoon is geworden.
-Volkswagen Touareg/CrossGolf/CrossPolo: als Volkswagen van de gebaande paden gaat, gaat het helemaal mis.
-Mazda 5. Ook in het echt een rare combinatie van een modern Mazda-front met een Rodius-achterkant.
-Mitsubishi ASX. Deze auto moet Mitsubishi aan verkopen gaan helpen?!?! You're kiddin', right?
-Subaru Impreza XV. De enige Subaru-primeur gaf je plaatsvervangende schaamte.
-Aston Martin Cygnet. Het cynische gevolg van de Europese CO2-wetgeving. Ze worden bedankt, daar in Brussel en Straatsburg...