Help Opel overleven!

Opel-staking in Russelsheim (foto: AFP)
'Mooie auto, maar toch vind ik het niks. Het blijft een Slopel, hahaha!' Sinds we de reactiemogelijkheid op de site hebben, troffen we dergelijk commentaar opvallend vaak aan onder nieuwsberichten over Opel. Ik heb nooit iets van dit Opel-verachting gesnapt: als een auto kwaliteiten heeft, hoort het niet uit te maken wat voor embleem op de motorkap zit.
De schrijvers van bovenstaande commentaren hebben hun zin gekregen, want Opel zit momenteel zwaar in de problemen. Het zure is dat de fabrikant er zelf niet veel aan kan doen. In de afgelopen jaren maakte het Duitse merk gewoon winst, maar het totale mismanagement bij het de Verenigde Staten zorgde ervoor dat dit geld alleen maar gebruikt werd om de gaten in de Amerikaanse dijk te dichten.
De toekomst van Opel leeft enorm in Duitsland, bleek wel uit het feit dat gisteren in Rüsselsheim 15.000 mensen demonstreerden bij het hoofdkantoor. Het is mooi om te zien dat iedereen strijdt voor het behoud van de autofabrikant: de vakbonden, de overheid en ook de dealers zijn bereid om de helpende hand toe te steken in de vorm van financiële steun. De boodschap is duidelijk: Opel moet zo snel mogelijk weggetrokken worden uit de wurggreep van General Motors. Dat de Amerikaanse tak eigenlijk niet te redden is, blijkt wel uit het feit dat General Motors nu alwéér de hand ophoudt bij president Obama.
Zelfs als General Motors toestemt in het afstoten van Opel, dan zijn er nog de nodige hobbels op de weg. Allereerst hebben analisten berekend dat het maken van Opel tot een staatsbedrijf de Duitse belastingbetalers in totaal 9 miljard euro kost. En wie zegt dat dan niet ook de andere Duitse autofabrikanten hun hand op gaan houden? Een tweede punt is dat de Amerikanen zich in 2007 alle patenten hebben toegeëigend. Wie ook de nieuwe eigenaar is, hij zal GM moeten betalen voor het gebruik van de technologie. En dat maakt een aankoop toch wat minder interessant.
Toch moét Opel overleven, omdat het eenmaal zonder de molensteen van GM een van de gezondere merken is. In 2010 kunnen de kopers kiezen uit een kakelverse Astra en Meriva, allebei goed uitziende auto's met genoeg kwaliteiten voor goede verkoopcijfers. Daarnaast zijn er de Corsa, Zafira en de Insignia, ook bewezen succesnummers.
Onze tip voor de nieuwe eigenaar: maak van Opel een wereldmerk, bijvoorbeeld via verkoop bij het Amerikaanse dealerkanaal van Saturn. Ook in groeimarkten (vooral als de economie weer aantrekt) als Rusland en China liggen veel kansen. Laat de Slopel-mensen maar blaten, de echte autoliefhebbers weten dat niemand gebaat is bij het verdwijnen van nieuwe Astra's uit ons straatbeeld.

Lezersreacties (155)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.