AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hybride Hysterie
56
Aangewakkerd door de bespottelijke maatregelen van de overheid stijgt de vraag naar onder meer de hybride auto. Vanmorgen kopt een landelijk dagblad dat veel leaserijders vanwege de bijtelling in een Prius of Civic Hybrid stappen of dit overwegen te doen. Omdat die auto's minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoten (op papier althans) betaal je in plaats van 25 % bijtelling slechts 14 %. Nu is in allerlei tests al gebleken dat deze waarden in de praktijk niet haalbaar zijn. De door Toyota en Honda respectievelijk geclaimde 1 op 23,3 en 1 op 21,7 zijn goed voor vette subsidies, maar verder niets.
Overigens zijn de verbruikscijfers die autofabrikanten ons voorschotelen sowieso een sprookje, dus niet alleen deze twee hybrides treft de blaam. Hoe dan ook, op lange afstanden is het rendement van de auto met hybride aandrijving een stuk minder groot, omdat hij dan alleen de benzinemotor gebruikt. En is het niet zo dat veel leaserijders juist vaak op de snelweg vertoeven? Daar komt een zuinige diesel beter tot zijn recht. Vreemd genoeg krijgen die auto's geen 6.000 euro subsidie en een bijtelling van slechts 14 %. Die lage bijtelling geldt alleen voor diesels die minder uitstoten dan... 95 gram CO2/km. Je vraagt je af welke puntenslijper dit heeft bedacht, want alleen de Smart cdi valt deze eer ten deel. Ja, daar wil je 30.000 km/jaar mee rijden! Maar zuinige diesels als de Ford Focus Econetic, VW Golf Bluemotion en Volvo C30 Efficiency (prima zakenauto's), die buiten de bebouwde kom met gemak 1 op 20 – en zuiniger - rijden, krijgen vooralsnog alleen maar straf in de vorm van hogere BPM en meer houderschapsbelasting.
Dat de onwetende beleidsmakers het zelf niet zo nauw nemen met CO2 blijkt wel uit het wagenpark van onze ministers. En allemaal hebben ze wel hun smoesje klaar om dat wat krom is recht te praten. Het zijn net mensen! Om het de dames en heren in Den Haag gemakkelijk te maken, geven we hier de modellen met benzinemotor die onder de 110 gram zitten: Daihatsu Cuore, Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 107, Smart Hybrid en de reeds genoemde hybrides. Me dunkt, keuze te over! Staatssecretaris Van Geel (milieu, vorige kabinet) deed ooit zijn Prius van de hand omdat hij te weinig ruimte had op de achterbank. Dat zegt genoeg.
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs