AutoWeek magazine

cover47
 
25e jaargang, nummer 47 - 18 t/m 25 november 2014
 
In dit nummer onder andere:
Nissan Pulsar - Kia Cee'd - Toyota Auris
Op bezoek bij AMG
Skoda Superb 3.6 FSI 4x4
Audi A6

AutoWeek op Blendle

AutoWeek 47 2014

TRIOTEST | Nissan Pulsar - Kia Cee'd - Toyota Auris

De Pulsar is de nieuwe ster van Nissan. Voor het eerst sinds jaren doet het merk weer mee in het C-segment, waar auto’s als de Golf en 308 de scepter zwaaien. In deze test neemt de nieuwe Nissan het op tegen de Kia Cee’d en Toyota Auris. Auto’s die vooral ook interessant zijn voor de particuliere koper, die geen boodschap heeft aan lage bijtelling. Wie van de drie scoort de meeste sterren?
 

DUURTESTREPORTAGE | Op bezoek bij AMG

AMG vormt een steeds grotere en belangrijkere schakel in de Mercedes-keten. Op de plaats waar ooit huis en werkplaats van mede-oprichter Erhard Melcher stonden, is inmiddels een indrukwekkend complex verrezen dat door AMG met gepaste trots ‘het Maranello van het noorden’ wordt genoemd. Met onze bescheiden gemotoriseerde CLA 180 duurtester gaan we op de koffie in Affalterbach, waar ze het niet voor minder dan 360 pk doen.    
 

REPORTAGE | Skoda Superb 3.6 FSI 4x4

Zelfs in de premiumhoek van de middenklasse wordt de spoeling aan zespitters steeds dunner, laat staan in middenklassers van volksere komaf. Kon je tien jaar geleden bijna elke ‘vertegenwoordigersauto’ nog met een smeuïge V6 krijgen, nu moet je met een vergrootglas de prijslijst doorspitten. We hebben er nog een gevonden: de ultradikke Skoda Superb 3.6 FSI 4x4! 
 

EERSTE RIJTEST | Audi A6

Audi doet al jaren z’n best om de familieverwantschap bij de diverse modellen tot het uiterste door te voeren. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat voor de facelift van de A6 bepaald geen andere koers is ingezet. Technisch ook weinig schokkend, wel levert de fijn slijperij de zakelijke rijder voortaan 20 procent bijtelling op.  
 

EERSTE RIJTEST | Smart Forfour

De eerste Smart Forfour deelde zijn technische basis met de Mitsubishi Colt, maar werd nooit een doorslaand succes. Volgens zijn makers ‘omdat hij niet goed bij de merkwaarden van Smart aansloot’. Te groot, dus… Daarom is de tweede generatie – die onderhuids veel deelt met de Renault Twingo – stukken compacter. Maakt dat hem nu wel een voltreffer?
 

EERSTE RIJTEST | Smart Fortwo

... zit beter. Misschien werd de tweezits Smart daarom wel tien centimeter breder, want het leven aan boord van de Fortwo is er flink op vooruit gegaan. 
 

ON TOPIC | Parkeerkrapte

Een buts in je deur, een gekneusde buitenspiegel of richtingaanwijzer, en wat te denken van die klauterpartij over de middentunnel om achter het stuur vandaan te komen? Het is wellicht een open deur, maar parkeervakken zijn te klein. Onze stelling luidt: 'Uitbaters van parkeergarages en -terreinen moeten de capaciteit terugbrengen en de ruimte per vak opvoeren. Wij kunnen er ook niets aan doen dat de auto's groeien!' Stéphan Vermeulen licht toe.
 

KLOKJE ROND | Volkswagen Lupo SDI

In 2004 kreeg Nijmegenaar Rötger Elbers te horen van zijn werkgever dat hij een jaar lang in Amsterdam aan de slag moest. Dat jaar liep wat uit: tot op de dag van vandaag rijdt hij van Nijmegen naar Amsterdam. Daar krijg je dus dit soort kilometerstanden van. 
 

REPORTAGE | De Porsche van Roland Ratzenberger

Dik twintig jaar geleden crashte niet alleen Ayrton Senna, maar ook de onbekende Oostenrijker Roland Ratzenberger zijn dood tegemoet in dat tragische Grand Prix-weekend op Imola. Ratzenbergers dood stortte niet alleen zijn fans, vrienden en familie in diepe rouw, ook zijn grote trots bleef alleen achter. Wij rijden ermee, Ratzenbergers Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet uit 1990.
 
 

Volg AutoWeek

Poll: Kopen of slopen?

De leukste korter-dan-3,5 meter-auto van De Redactie Raadt aan is...
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep