AutoWeek magazine

cover43
 
25e jaargang, nummer 43 - 21 t/m 28 oktober 2014
 
In dit nummer onder andere:
De 50 kandidaten
De dieselelite in het D-segment
Geen GTI's, wel erg leuk
Hyundai Genesis

AutoWeek op Blendle

AutoWeek 43 2014

WINTERBANDENTEST | De 50 kandidaten

Nu het weer onvoorspelbaarder en de dagen korter worden, schakelen veel mensen over op winterbanden. Maar welke banden moet je hebben om in het koudste seizoen beslagen ten ijs te komen? 
 

TRIOTEST | De dieselelite in het D-segment

De nieuwe Mercedes C-klasse heeft niet alleen optisch, maar ook technisch veel meegekregen van de vorig jaar ververste S-klasse. Na eerst de C-klasse sedan is het nu ook tijd voor de C-klasse Estate. Is dit de stationcar die de grotere middenklasse op z’n kop kan zetten?
 

DUBBELTEST | Geen GTI's, wel erg leuk

Ze zijn allebei behoorlijk potent, maar echte hardcore hete hatchbacks zijn het niet. Het zijn de fans die komen kijken op het circuit, maar niet de daadwerkelijke coureurs. Is dat erg? Helemaal niet, want in de echte wereld zijn de Kia Pro-Cee’d GT en Opel Astra GTC Sport snel genoeg en vooral erg leuk om mee te sturen. 
 

EERSTE RIJTEST | Hyundai Genesis

Sinds de komst van de i40 wordt Hyundai ook serieus genomen in de middenklasse, maar daarboven wilde het tot dusver in Europa nog niet lukken. En toch, als je de nieuwe Genesis zo ziet staan, denk je misschien: waarom niet? Is het dan wel slim van de Nederlandse importeur om deze dikke sedan hier niet te voeren? 
 

EERSTE RIJTEST | Volkswagen Passat Variant

Hoe hoger het segment, hoe hoger de winstmarges. Zeker als het betreffende product overgoten is met een premiumsausje. Niet zo gek dus dat Volkswagen alles uit de kast haalt om de nieuwe Passat hoger in de markt te zetten. Maar is 'alles uit de kast' voldoende om Volkswagens nieuwe ambities te verwezenlijken?
 

ON TOPIC | EV privť? Nee!

Uit onderzoek blijkt dat liefst 99 procent van de potentiële autokopers geen interesse heeft in een elektrische auto. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt een verbrandingsmotor te verkiezen boven een alternatieve aandrijflijn. Onze stelling luidt: 'De elektrische auto is eigenlijk alleen interessant voor de zakelijke markt. Als particulier ben je voornamelijk aangewezen op de meer vervuilende benzine- en dieselmotoren.' Alexander Inia licht toe. 
 

KLOKJE ROND | Renault Twingo 1.2 Air - 2000

Bauke Melissant is de eerste eigenaar van deze Renault Twingo. En dat zal hij blijven, want na een intensief leven, mag hij met pensioen en wordt hij alleen nog gebruikt voor plezierritten. Een klassieker in de dop dus, dit exemplaar. We zeggen het wel vaker: over een paar jaar zie je een Twingo net zo als je nu naar een Renault 4 kijkt.
 

AUTOSPORT | Jacques Villeneuve in het World RX

Jacques Villeneuve behoort samen met Emmerson Fitipaldi en Mario Andretti tot het selecte clubje dat zowel het Amerikaanse CART-kampioenschap, de Indianapolis 500 als de wereldtitel  in de Formule 1 won. Dit jaar heeft de 43-jarige Canadees een nieuwe uitlaatklep: het WK rallycross, oftewel World RX. We spreken hem erover tijdens de Belgische ronde van dit kampioenschap.
 

10 JAAR TERUG | BMW M5

Kind naar de crèche, dan naar kantoor en 's avonds nog even de weekboodschappen halen bij de supermarkt. Om vervolgens in het weekend compleet los te gaan op het circuit. Alles met één en dezelfde BWM M5. In 2004 verschijnt de vierde generatie van deze supersedan. 
 

BACK TO THE FUTURE | Volkswagen EA 48

Het is dat Volkswagen begin jaren vijftig alle productiecapaciteit nodig had om aan de vraag naar de Kever te voldoen, anders had het deze grauwe, wat treurige uit z’n oogjes kijkende mini-VW in productie genomen. De EA 48 bleef jammerlijk steken in het prototype-stadium.
 
 

Volg AutoWeek

Poll: Kopen of slopen?

Audi wil met de A9 Concept een spannender design introduceren. Is dat nodig?
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep