Weblog Ken - Waarom Chinezen wel eens een oogje op Belgische Audi-fabriek kunnen hebben
Onze man in Vlaanderen
Met alle ogen op Volkswagen in Duitsland zouden we bijna vergeten dat er in België een Audi-fabriek op sluiten staat. Het lot van de bijna 3.000 werknemers blijft hoogst onzeker.
Op 3 september werd bekend dat er geen nieuw model wordt toegekend aan de Audi-fabriek in Vorst. Zowel het merk met de vier ringen als de Volkswagen Group kampen met overproductie, waardoor het einde van de Belgische Q8-productie onvermijdelijk is geworden.
Sleutels in beslag genomen door personeel
Sinds het nieuws bekend werd, is er al best wat actie gevoerd in Vorst. Eerst legden de werknemers het werk neer omdat ze meer duidelijkheid wilden van de directie, maar antwoorden kwamen er (nog) niet. Daarna nam het personeel 300 sleutels van geproduceerde auto’s in beslag, om te verhinderen dat ze naar de dealers zouden vertrekken. De bedoeling was om druk te zetten op de directie en toekomstperspectief te krijgen, maar ook dat draaide averechts uit. Het management sloot de fabriek af, waardoor werkwilligen er niet meer in konden en de de lonen van de arbeiders bevroren werden. Zoiets heet een lock-out en is in bijzondere omstandigheden zelfs wettelijk toegestaan. Dat lieten de vakbonden op hun beurt officieel vaststellen door een gerechtsdeurwaarder, waardoor het conflict nog verder escaleerde. Ondertussen is wel beslist dat de lock-out komende dinsdag wordt opgeheven, maar blijft het wachten op een uitdoofscenario.
Drie scenario’s mogelijk
Dat er na 70 jaar geen Audi’s of andere VAG-modellen meer van de Belgische band gaan rollen, is zeker. Maar wat gaat er dan wel gebeuren met de hoogtechnologische site die gespecialiseerd is in de productie van EV's en batterijen? Een van de mogelijke pistes is om de fabriek om te vormen tot een recyclingsite, waar auto-onderdelen worden gestript en klaargemaakt voor de tweedehandsmarkt. Een andere is de elektrificatie van tractoren die op luchthavens vliegtuigen verplaatsen. Beide alternatieven zouden een serieuze daling van het aantal personeelsleden inhouden. Het saneringsplan dat eerder al op tafel lag voorzag een reductie van 3.000 personeelsleden tot ongeveer 300, wat zou betekenen dat er zeker 2.700 mensen op straat belanden. Maar met wat geluk is er nog een andere optie.
‘Redding’ uit China?
Het is ondertussen duidelijk dat de nieuwe importheffingen op Chinese auto’s de Aziaten niet afschrikken. Meer nog, ze zouden de opening van Europese productiefaciliteiten alleen maar versnellen. BYD mikt op Hongarije en Turkije, Chery op Spanje en Leapmotor op Polen. Dus waarom zou er geen Chinese fabrikant interesse hebben in een Europese EV-fabriek die niet van nul moet worden opgebouwd? Hub.Brussels, een agentschap voor bedrijfsondersteuning in het Hoofdstedelijk Gewest, zou daarover al gesprekken hebben gevoerd met Nio en het in Gent gestationeerde Geely. Ook daar willen de Audi-werknemers natuurlijk het fijne van weten, omdat op die manier veel ontslagen te vermijden zouden zijn. De vraag is alleen of de Chinese autobouwers -die in hun thuisland veel staatssteun genieten- bereid zijn om de hoge loonkosten in België te betalen, want dat blijft het belangrijkste pijnpunt voor werkgevers in dit deel van Europa.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.