AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mercedes R-Klasse
De R-Klasse is vanaf de eerste blik een merkwaardige auto. Is het een combi? Is het een MPV? De maker zelf waagt er zelfs nog de vraag of het een SUV of een sportieve sedan is tegenaan te gooien, maar haast zich te beweren een nieuw segment te hebben aangeboord: de Grand Sports Tourer.
De R-Klasse is vanaf de eerste blik een merkwaardige auto. Is het een combi? Is het een MPV? De maker zelf waagt er zelfs nog de vraag of het een SUV of een sportieve sedan is tegenaan te gooien, maar haast zich te beweren een nieuw segment te hebben aangeboord: de Grand Sports Tourer. Ofwel een crossover van de vier eerder genoemde specimen.
Eén ding is zeker: de R-Klasse is kolossaal. En in zekere zin een blik in de toekomst, want hij komt pas volgend jaar naar Europa. De reden dat Mercedes ons vandaag al naar Zwitserland troont om er mee te rijden, is dat de R-Klasse al de komende herfst zijn debuut gaat maken op de Amerikaanse markt. Het zijn dan ook Amerikaanse auto's waar we deze eerste rij-impressie moeten baseren. De Amerikaanse versie met een lengte van 5,16 meter zal menigeen in de Oude Wereld een beetje te veel van het goede zijn, daarom krijgen wij naast dat slagschip ook de ingekorte R. Deze meet 'slechts' 4,92 meter, en dat gaat ten koste van de tweede en de derde zitrij.
En daarmee hebben we meteen het belangrijkste onderscheidende punt van deze auto te pakken.
Zit je achter het stuur van de R-Klasse, dan waan je je haast in de nieuwe M. Daar is overigens absoluut niets mis mee; een prettige zitpositie en een kwaliteitsgevoel overheersen. Ook bekend uit de M zijn het stuurwiel en de handle voor de 7G-Tronic automaat, die op de plek zit waar je in andere auto's de ruitenwisser bedient. Ook het rijgedrag toont veel overeenkomst met Mercedes' luxejeep. Weliswaar is de R-Klasse ons wat erg week en helt hij over, maar zoals gezegd is dit een Amerikaanse versie. Onze R's worden steviger opgehangen. Dankzij de standaard vierwielaandrijving blijft de R-Klasse uitstekend op koers.
Koude douche
We rijden 's morgens met de R 500. De bekende, 306 pk sterke V8 heeft geen enkele moeite met de allesbehalve lichtvoetige R 500 (2.205 kg). Hoewel je tegelijkertijd ook geen racemonster moet verwachten; daar is het allemaal gewoon te log voor, en de 7G-Tronic is van het soort 'eerst denken, dan doen'. Een opmerkelijke verrassing is ons deel wanneer we 's middags overstappen in de R 350. Deze versie wordt aangedreven door de V6 met 272 pk, maar de koude douche die we verwachten, blijft uit. Het verschil is – in elk geval gevoelsmatig – minimaal. Afgezien natuurlijk van de R 320 CDI, maar die is op dit moment nog niet beschikbaar.
We begonnen ons betoog er al mee; het is nog even wachten op de R-Klasse. De Europese introductie laat nog op zich wachten tot na de jaarwisseling. Mercedes verwacht er op jaarbasis enkele honderden te verkopen. Het streven is om meer dan de helft daarvan te slijten aan mensen die nu nog in een ander merk rijden. De prijzen zullen erg dicht bij de E-Klasse Combi met vergelijkbare uitrusting en 4-wielaandrijving liggen. Dat zou betekenen dat een R 350 zo rond de 75 mille zou uitkomen.
We rijden 's morgens met de R 500. De bekende, 306 pk sterke V8 heeft geen enkele moeite met de allesbehalve lichtvoetige R 500 (2.205 kg). Hoewel je tegelijkertijd ook geen racemonster moet verwachten; daar is het allemaal gewoon te log voor, en de 7G-Tronic is van het soort 'eerst denken, dan doen'. Een opmerkelijke verrassing is ons deel wanneer we 's middags overstappen in de R 350. Deze versie wordt aangedreven door de V6 met 272 pk, maar de koude douche die we verwachten, blijft uit. Het verschil is – in elk geval gevoelsmatig – minimaal. Afgezien natuurlijk van de R 320 CDI, maar die is op dit moment nog niet beschikbaar.
We begonnen ons betoog er al mee; het is nog even wachten op de R-Klasse. De Europese introductie laat nog op zich wachten tot na de jaarwisseling. Mercedes verwacht er op jaarbasis enkele honderden te verkopen. Het streven is om meer dan de helft daarvan te slijten aan mensen die nu nog in een ander merk rijden. De prijzen zullen erg dicht bij de E-Klasse Combi met vergelijkbare uitrusting en 4-wielaandrijving liggen. Dat zou betekenen dat een R 350 zo rond de 75 mille zou uitkomen.
De volledige rij-impressie met de Mercedes-Benz R-klasse staat in AutoWeek 32, die op 3 augustus in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Deze floppers van toen zijn de leuke occasions van nu, helemaal als je een lekkere reisauto zoekt
Achtergrond
Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden
Nieuws
Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021
Nieuws
Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's
Nieuws