Abt Leon iS: kiezen tussen 200, 220 of 240 pk

Abt Leon iS

Abt heeft op de Motorshow in Essen een wereldprimeur laten zien. Het bedrijf ontwikkelde een nieuwe manier van tunen. Het soort benzine dat je tankt, bepaalt hoeveel vermogen voorhanden is.

Abt heeft op de Motorshow in Essen een wereldprimeur laten zien. Het bedrijf ontwikkelde een nieuwe manier van tunen. Het soort benzine dat je tankt, bepaalt hoeveel vermogen voorhanden is.
Onder de naam 'intelligent Sport' presenteert Abt Sportsline variabele vermogenstijging. Voor het eerst is het toegepast op de Seat Leon TFSI van Abt. Wie met de Abt Leon iS (in Duitsland verkrijgbare) benzine met RON 91 tankt, heeft maximaal 200 pk en 280 Nm. Wie 95 tankt krijgt er 220 en een maximale trekkracht van 320 Nm. Wanneer peut met een octaangehalte van 98 in de tank wordt gegooid, is er 240 pk en 330 Nm voorhanden. Dan is de maximumsnelheid 243 km/u en verloopt de sprint van 0 naar 100 in 6,5 seconden.
Het motormanagement van het iS-systeem herkent de brandstof en past automatisch het mengsel, de ontsteking, turbodruk en de klopbestendigheid van de motor aan. Eveneens bijzonder is dat Abt beweert dat het verbruik bij deze techniek twintig procent minder is, dan wanneer het iS-systeem niet wordt gebruikt. "We hebben geprobeerd de geliefde eigenschappen van de TDI-motor te combineren met de voordelen van de TFSI-krachtbron," aldus Abt.
De Abt Leon iS is voorzien van een grote voorspoiler, brede spatborden, een achterspoiler boven het raam en een achterskirt. Voor het sportieve geluid is er een nieuw ontwikkelde sportuitlaat en er is een nieuwe afstemming van het onderstel, die er onder meer voor zorgt dat de auto 3,5 centimeter dichter bij het asfalt ligt dan een standaard Leon. De wielen van de Leon hebben de naam SP1 Titan en zijn voorzien van 19 inch banden.
Via importeur Pon is voor alle Volkswagen-producten met de 2,0-liter TFSI motor de tuning van Abt te koop.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.