Weblog  |  Marco Gorter

Tesla Roadster
Met enige regelmaat krijg ik de vraag waarom het nou Tesla is dat de autowereld revolutioneert met een elektrische wonderauto als de Model S. Je zou denken dat traditionele merken op basis van hun langere bestaansgeschiedenis een voordeel hebben. En dus volgt uit een soort dwingende logica dat Elon Musk een denker van zelden eerder geziene proporties moet zijn, dat het zijn relatief kleine Tesla ...   Lees verder
Opel Astra
Eén van de moeilijkste dingen tijdens een persintroductie is de keuze maken wat je wel en wat je niet in beeld en/of tekst brengt. Videotijd is immers niet oneindig en papier niet van elastiek. Doorgaans zitten er dus nogal wat kleine en minder kleine vindingen op een auto die omwille van de relevantie de eindmontage niet halen. Zo ook onlangs bij de nieuwe Opel Astra. Maar nu die auto ...   Lees verder
BMW 7-serie
Laten we het eens over smaak hebben. Als er één ding is waar je vooral wél, en langdurig, over kunt twisten is dat het namelijk wel. Ik vind de nieuwe 7-serie die BMW deze week presenteerde namelijk mooi. Of nou ja, mooi, ik vind 'm vooral een factor of tien keer beter dan z'n voorganger. De nieuwe is weliswaar wat strakker en in die zin minder klassiek sedan, maar ook wat ...   Lees verder
Porsche 911 Carrera GTS
Wat hebben de Ford Fiesta Red Edition en een Porsche 911 Carrera 4 GTS met elkaar gemeen? Een paar dingen: ze zijn in dit geval allebei rood met zwarte wielen, ze staan terwijl ik dit tik beneden in de AutoWeek-garage en ik heb ze beide gereden. O, en ze zijn allebei goed voor een gigantisch grote glimlach, wegens erg leuk om mee te sturen. Het bracht me alleen wel tot een vrij droevige conclusie: ...   Lees verder
Inmiddels zullen de meeste van jullie onze wekelijkse videorubriek 'De Achteruitkijkspiegel' wel kennen. Lekker een beetje keuvelen over auto's en nieuws. Heerlijk. Maar misschien nog wel interessanter zijn de lezersbrieven. Soms zitten daar vragen tussen die stof geven tot nadenken of, in dit geval, een weblog. Een tijdje geleden stelde iemand bijvoorbeeld de vraag hoeveel pk een auto moet ...   Lees verder
Lancia Stand Genve 2014
Toevallig zat ik vorige week Der Untergang te kijken, de film over de laatste dagen van nazi-Duitsland in de Führer-bunker onder Berlijn. Die beelden kwamen onwillekeurig weer bovendrijven bij het zien van de Lancia-stand op de salon van Genève. Nee, ik beweer niet dat Lancia een fout merk is, het gaat om iets anders. In beide gevallen weet men dat het einde onafwendbaar naderbij ...   Lees verder
Citron Cactus teaser
Onderzoek wijst uit: BMW rijders zijn het agressiefst. Jazeker, het is onderzocht en bewezen dat automobilisten met een blauw witte propeller op de motorkap toch echt grotere aso's zijn dan berijders van andere merken. Nou moet je onderzoek altijd met een gezonde korrel zout nemen. Zoals Herman Finkers relativeerde: "de wetenschap stelt dat de zeespiegel stijgt met twee centimeter per eeuw, ik heb ...   Lees verder
Peugeot 2008
Sinds Nissan met de Qashqai liet zien dat een cross-over enorm aan kan slaan is het fenomeen niet meer weg te denken. Van Renault tot BMW en van Mercedes tot Peugeot, allemaal hebben ze één of meerdere hoog-op-de-poten modellen in het gamma. Nou heb ik al weinig met SUV's, maar zo'n allegaartje dat weinig meer kan dan een vergelijkbare hatchback snap ik echt niet. Schoonheid ligt in ...   Lees verder
Ford Mustang 2013
Yes, een nieuwe Mustang! Daar word ik persoonlijk altijd best een beetje blij van. Amerikaanse pony- dan wel musclecars zijn misschien niet het toppunt van verfijning, maar het idee van heel veel bang for your buck kan ik in al z'n simpelheid toch wel waarderen. Mooie styling (althans, dat vind ik dan) gecombineerd met een enigszins exotische (V8) motor en tegen een redelijke prijs. Om het in ...   Lees verder
Volvo Collision Warning met Auto Brake
Rijdend in stropend verkeer, een week of drie geleden, moet de auto voor mij plots stevig in de remmen. Niks aan de hand, je weet hoeveel ruimte er is en om te voorkomen dat er iemand achterop botst, benut je al dat asfalt. Alleen rijden met een auto met Collision Prevention is net als rijden met je examinator tijdens het afrijden. Jij kan wel weten dat je het gezien hebt en tijdig kan reageren, ...   Lees verder

Over Marco Gorter

Marco Gorter
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.
Meer van Marco Gorter
close