Weblog  |  Cornelis Kit

Rover 827
Bij een auto op leeftijd sta je soms voor raadsels. Een voorbeeld van zo'n raadsel is het oliepeil in de versnellingsbak. Ik vertelde laatst al dat er bij het aftappen meer olie uit liep dan er via de vulopening in zou kunnen. Meteen na het verwijderen van de aan de zijkant van de bak geplaatste vulopening stroomde er al bijna een halve liter olie naar buiten, nog voordat ik de aftapplug ...   Lees verder
Rover 827
Meer en meer begint de gouden Rover met z'n Honda V6 een vaste waarde te worden binnen het huishouden van de familie Kit, steeds vaker draait-ie mee in de gezinslogistiek (hij heeft een trekhaak, dat pleit voor hem). Niet gedacht dat-ie zo lang zou blijven. Wat overigens niet wil zeggen dat er niks meer op aan te merken is, in tegendeel. Er staan nog altijd genoeg punten op de to do-lijst, al is ...   Lees verder
Rover 827
Bij de aanschaf van de gouden Rover werd gemeld dat ik van de airco niet veel hoefde te verwachten. En inderdaad, op warme dagen is de lucht uit de ventilatieroosters net zo warme als de buitenlucht. Het is uiteindelijk gewoon een auto van 24 jaar oud, dus je moet het maar nemen zoals het komt. Tijdens de hittegolven van afgelopen zomer heb ik dan ook heerlijk met open schuifdak gereden. Niks aan ...   Lees verder
Rover 827
Bij aanschaf twee jaar geleden was de Rover niet van alle kanten even mooi - om het voorzichtig te zeggen. Meest in het oog springend zijn op dat moment de krokante spatbordranden. Verder is ook de achterste helft van de rechterkokerbalk niet bepaald in concoursstaat. De kokerbalk is in het verleden ooit 'ns opgelapt door een stuk plaat over een slechte plek heen te bakken, vrij grofstoffelijk.   Lees verder
Rover 827 - spatborden
Om het voorzichtig uit te drukken: de voorschermen hebben hun beste tijd gehad; doorgeroeste spatbordranden waar een lakstift niets meer kan uitrichten. Eerlijk is eerlijk, het is cosmetisch en het staat niet bovenaan de prioriteitenlijst, maar dit soort roest draagt weinig bij aan de waardigheid van de ijzeren dame. Het schijnt een vaker bij Rover 800's voorkomend euvel te zijn en wordt ...   Lees verder
Rover 827
Daags na aanschaf van de Rover staat er een rit op het programma met drie passagiers die nieuwsgierig zijn naar het project dat ik op de kop heb getikt. Ik heb drie cynici aan boord, stuk voor stuk ingestapt met de stille hoop dat er van alles mis is met de auto; klaar voor een motie van afkeur. Vooroordelen over Engels spul moeten hier en daar altijd bevestigd worden, ik heb er mee te leven. En ...   Lees verder
Rover Assistance
Afgelopen herfst: van het ene op het andere moment wil het passagiersportier van buiten niet meer open. Een deurgreep met acute verlammingsverschijnselen. Je kunt de hendel nog wel bewegen, maar er gebeurt verder helemaal niets. Een kijkoperatie leert dat van het binnendeel van de hendel een nokje is afgebroken. Hierdoor doet het stangenstelsel richting het slot helemaal niets meer. Iemand er te ...   Lees verder
Rover 827
Al in de eerste dagen na de aanschaf van de Rover vormt zich een serieuze lijst met aandachtspunten, klussen in soorten en maten, en in de meest uiteenlopende disciplines. Voor het overzicht heb ik de lijst in tweeën gesplitst: urgente versus minder nijpende zaken. Op dat tweede deel van de lijst staan naast een aantal cosmetische ingrepen ook zaken als het weer aan de praat krijgen van de ...   Lees verder
AutoWeek-kerststal
Tijdens de eerste rit met de Rover - van de handelaar naar huis - openbaart zich niet geheel onverwacht al direct een hele lijst aan manco's. Tja, daar is-ie ook voor aangeschaft. Om te beginnen doet de cruise control het niet. En wanneer ik op het midden van het stuur druk houdt de claxon zich oorverdovend stil - voor de apk heeft de garagist op het klepje van de zekeringkast onder het dashboard ...   Lees verder
Toyota Prius 1
Tijdens de Tokyo Motorshow van 1997 presenteert Toyota de eerste Prius, een kleine revolutie: een auto met een hybride aandrijflijn die ook nog 'ns echt voor serieproductie bedoeld is. Inmiddels zijn we twintig jaar verder en is de Prius er nog steeds. Z'n aandrijflijn is door de jaren heen aangescherpt, maar het basisprincipe is nog altijd gelijk. Een mooie aanleiding voor een familieportret ...   Lees verder

Over Cornelis Kit

Cornelis Kit
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ’moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
Meer van Cornelis Kit

Laatste weblogs Cornelis Kit

close