en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XC60 T5 Momentum Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 1.500 km |
KM-stand laatst | 12.700 km |
Er zijn mensen die verknocht raken aan een bepaald merk en daar dan ook geen kwaad woord over willen horen, sla er de reacties op sommige reviews maar eens op na.
Dit soort blinde liefde koester ik zeker niet voor Volvo, maar misschien is het luiheid of gemakzucht, of gewoon tevredenheid, maar de laatste 22 jaar heb ik 8 Volvo’s op de oprit gehad, die stuk voor stuk deden wat ze moesten doen, en soms zelfs iets meer.
Waarom dan voor een ander merk kiezen?
Goed, tot zover mijn keuze voor het merk. Nu de auto zelf. Ooit begonnen met een V40, daarna een V70, XC90, C70, weer XC 90, V70, XC60 en nu dus weer een XC60. O ja, nog een Amazon tussendoor, maar dat was mijn rally auto, weer een ander hoofdstuk.
Mijn eerdere reviews zijn nog wel terug te vinden, maar mijn status als schrijver is op onverklaarbare wijze teruggebracht tot ‘anoniem’, dus de ervaringen met die auto’s zijn lastig terug te vinden. Ook niet zo spannend, vind ik.
Mijn vorige XC 60 was een T5 Summum, gekocht met 3000 km op de teller bij mijn vaste Volvo adres, Broekhuis Harderwijk. Bijna 4 jaar heb ik er mee gereden, zonder een centje pijn of kosten, buiten een tweetal beurten. Langer dan ik ooit met een auto gereden heb en het plan was eigenlijk om er een jaar of 8 mee te rijden. Echte petrolheads kennen het gevoel: er komt een nieuw model uit, je denkt gewoon even kijken, je koopt vervolgens niet, maar de eerste zaadjes van twijfel zijn gezaaid en je weet dat er ergens de komende tijd een moment komt dat er een mogelijke nieuwe auto gaat verschijnen op de oprit. Dat gevoel heb ik een tijdlang kunnen onderdrukken, maar zo af en toe kijkend op de site van Broekhuis bekroop de aankoopduivel me steeds meer.
En toen er een aantal XC60’s op de site verscheen met zo’n 1500 km op de teller, vol leuke Zweedse specificaties, ja toen moest er even gekeken worden. En niks kijken, kijken, niet kopen.... Na een korte onderhandeling hadden we overeenstemming over de bijbetaling, maar dat is al jaren zo met deze dealer. Toch grappig, er zit een Volvo dealer bij ons in het dorp, maar de haal- en brengservice van Broekhuis, plus de altijd voortreffelijke service maken dat ik geen moment over de lokale dealer heb nagedacht. Dus niet alleen merkentrouw, maar ook dealertrouw.......
Mijn eega is inmiddels gewend aan deze escapades, dus nadat ik thuis kwam en vertelde dat we een nieuwe auto kregen, nou ja, kochten, zei de schat dat ze dan toch wel even mee wilde om al dat fraais te aanschouwen.
Even nog hebben we om een XC40 heen staan draaien, ook leuk, heel anders dan de XC60, maar de knoop toch maar doorgehakt en weer een XC60 T5 gekozen.
Een Momentum uitvoering, maar wel met leer, comfortstoelen, chroomtrim, standverwarming (Zweedse import he), pilot assist, achteruitrijcamera, verwarmde achterbank en idem stuur (wat ga je daar aan wennen, heerlijk) en 19 inch velgen.
Dat laatste is een hele vooruitgang t.o.v. onze vorige T5, die had 20 inch en was daardoor een stuk minder comfortabel, zeker op de verkeersdrempels waar ons dorpje vol mee ligt.
Wat missen we? Geen BLIS op deze auto en de rechterspiegel kantelt niet bij achteruitrijden. Overkomelijk, de Zweedse stoepen zijn vermoedelijk lager of non existent. Dat BLIS gemis is wel jammer, vond ik een prima uitvinding.
Het hele infotainmentscherm was wel even wennen, zo’n soort iPad als middenconsole heeft een heleboel functies en daar heb ik wel even een middagje aan besteed. Maar daarna wil je ook niet meer anders, het werkt inderdaad prima. Sowieso schitterend hoe de auto regelmatig roept dat er een update klaar staat, niks geen gezeur meer met navigatie updaten met een stickje, doet ie allemaal zelf. Heerlijk.
Een wat minder geslaagde gadget is de mogelijkheid om de achterklep handsfree, oftewel met een schopje onder de bumper te openen. Ik heb nu al een aantal keren zonder enig effect, of pas na langere tijd met mijn voet onder de achterzijde van de auto staan zwaaien. Leuk voor de omstanders, dat wel. De positieve keerzijde van die key-less entry is wel dat je middels de on call app je auto vanuit je luie stoel kunt vergrendelen. Is me al een paar keer overkomen, bliepje uit je iPhone “je auto staat niet op slot”.
Apple Carplay is wel een gave gadget, ik ga het nu ook in de Audi van mijn vrouw laten inbouwen, zijn we daar meteen van die dure navigatie updates (€200!!) af.
Daags na aflevering heb ik een winterwielenset laten monteren, geen origineel Volvo, maar gewoon via mijn vaste bandenman. Scheelde wel bijna €900 met de Volvoset, dus de moeite waard. En wel zo makkelijk met de winter- en zomerwissel als de bandenboer bijna om de hoek zit.
Rijden
Motorisch is er geen verschil met de ‘oude’, hoewel ik wel vind dat deze versie een stuk stiller is. Plezierig, dat zeker. De variabele stuurbekrachtiging miste ik in de vorige, die heb ik nu wel en dat bevalt weer prima. Speakers zijn voor mijn oren ok, een kenner of kritische muziekliefhebber zal er vast wat op aan te merken hebben, maar I’m fine with it.
Over het verbruik gaan we het maar niet te lang hebben: het is en blijft niet het sterkste punt van deze motor, maar met mijn 15.000 km per jaar kan ik daar wel over heen stappen.
Onovertroffen zijn de stoelen, als er ooit een Nobelprijs voor autostoelen wordt uitgereikt weet ik wie de winnaar wordt. Bij ieder nieuwe Volvo vind ik de stoelen weer beter dan in de vorige en hoewel we nog geen extreem lange afstanden met de auto hebben afgelegd, durf ik te beweren dat dit tot nu toe de beste Volvo stoelen ooit zijn. De ruimte op de achterbank en dan met name de beenruimte is ook weer beter dan bij het oude model, met als gevolg een iets kleinere kofferruimte. Maar dat is voor ons, “boomers” zonder thuiswonende kinderen geen bezwaar.
Bijkomend voordeel van deze parallel importauto is dat hij een 71 liter brandstoftank heeft, dus die veelgehoorde klacht heb ik in ieder geval niet.
Eerste conclusie
Ben zeer te spreken over de auto. Logisch, met zo weinig kilometers achter de kiezen zijn er geen grote problemen te verwachten. Met de ongeveer 1 miljoen kilometers die ik in mijn leven gereden heb en een automotive achtergrond in mijn werkzame leven durf ik toch te stellen dat ik er een heeeel klein beetje kijk op heb, zonder aan enige vorm van zelfoverschatting te lijden.
Zonder dollen, dit is een auto die me goed past, comfortabel, veilig en hopelijk net zo probleemloos als al zijn voorgangers.
Ik zal een volgende update schrijven zodra er wat meer kilometers afgelegd zijn.
Is het leeftijdgebonden? Wijsheid die met de jaren komt? Toen ik jong was waren nieuwe auto's net als nieuwe vriendinnen: in het begin waanzinnig verliefd, maar na een tijdje sleet dat gevoel en kwam er of een totale afknapper, of een meer mature vriendschap voor in de plaats.
Tegenwoordig is een nieuwe auto meer het begin van een, als het klopt, steeds hechtere vriendschap, zonder vlinders in de buik.
Welnu, zo vergaat het me met mijn XC 60; fijne auto, beetje met het hart uitgekozen, maar met meer dan voldoende ratio overgoten, zodat de keus eigenlijk steeds meer bevestigd wordt naarmate de maanden verstrijken.
Happy dus. We hebben, pre-Corona, nog net een ritje Oostenrijk gemaakt en wat ik al eerder schreef werd alleen maar bevestigd: dit zijn de beste Volvo stoelen ooit. Vooral toen we, de avond voor de Oostenrijk-Duitse grens op slot zou gaan, halsoverkop de thuisreis moesten aanvaarden en er geen hotel bereid bleek om reizigers uit Oostenrijk onderdak te bieden (heel begrijpelijk en terecht vanuit hun standpunt bezien), zodat we de hele nacht hebben doorgereden. En uiteindelijk nog redelijk fit weer thuis arriveerden, met dank aan o.a. de super stoelen.
Op dit soort reizen is de XC 60 eigenlijk het meest in zijn element. Comfortabel cruisend met zo'n 130 km/u, net iets hoger zittend dan een 'normale' auto, door Spotify voorzien van je favoriete muziek, begint de vakantiestemming al bij het verlaten van de eigen oprit.
Het verbruik tot nu toe is 8,7 l/100, heel acceptabel, zeker als je in ogenschouw neemt dat we gemiddeld vrij korte stukken rijden.
Met veel respect en bewondering lees ik af en toe de reviews van mensen die een uitputtende analyse maken van de voor- en nadelen van hun bolide, waardoor potentiële kopers een (hopelijk) objectieve beoordeling van hun toekomstige aanschaf kunnen krijgen. Of eigenaren van een bepaald model plotseling features kunnen ontdekken die ze nog niet kenden.
Met verbazing lees ik vervolgens de commentaren die sommige azijnpissers dan onder zo'n stukje menen te moeten zetten. Frustratie? Afgunst? Een mislukte carrière of dito huwelijk? Geen idee, hoewel ik bij lezing mijn fantasie wel eens de vrije loop laat en me zo'n zuurpruim probeer voor te stellen. Enfin, ieder zijn meug zullen we maar denken.
Terug naar de XC 60. Wat bevalt minder? Niet veel gelukkig. Ik heb al vermeld dat ik BLIS mis op deze auto en dat is helaas niet als retro-fit verkrijgbaar. Jammer, maar overkomelijk.
Het touch screen is handig, maar ik vind het toch ook wel gevaarlijk. Bediening van bijvoorbeeld de temperatuur is tijdrovender dan het draaien aan een knopje, om maar te zwijgen over de afstand die je al kijkend naar het scherm aflegt. Best link meneer Volvo!
Ook, en al vaker beschreven, stuurt de pilot assist je, bij het afbuigen van een belijning soms een ongewenste kant op, denk maar eens aan het einde van een oprit bij een weg met spitsstrook. Handjes aan het stuur houden en blijven opletten dus. Aan de andere kant is het op lange ritten wel erg comfortabel en rustgevend, zolang je je maar blijft realiseren dat jij rijdt en niet de auto.
Het hands free openen van de achterklep is een kunstje dat ik nog niet echt onder de knie heb, maar er moet iets te wensen overblijven.
Schokkende conclusies na 6 maanden? Nee, en dat zat er ook niet in. De auto doet wat ik mocht verwachten, is en blijft een ingetogen verschijning die opvallend onopvallend zijn ding doet. Was de vorige XC 60 al een succesnummer, dan zal zijn opvolger dat zeker evenaren, gelet op de grote aantallen die ik in ieder geval in het 'reservaat' waar we wonen zie rond rijden.
O ja, ter geruststelling van de heren(??) die zich zorgen maakten over mijn wintervelgen: de 19 inch Volvo zomervelgen zitten er weer onder!
Gelukkig hoef ik mijn status of succes niet aan mijn velgen af te meten.....
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.