en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XC40 T2 Business Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Vandaag de Toyota CHR 1.8 hybrid uit 2018 ingeleverd voor de nieuwe XC40 T2 automaat business pro in black Onyx. De XC40 is op slechts 25 km afstand over de grens in Gent gebouwd, dus voor mij een streekproduct.
Opties wegklapbare trekhaak, aero velgen, hemelbekleding charcoal, extra getinte ramen, park assist achter en een setje originele slotbouten .
Direct tijdens de handover bij dealer een 097 Sim geplaatst als automodem functie.
Eerste indruk is luxe, connected en autopilot is een flinke stap naar autonoom rijden, combinatie van adaptieve cruise en zelf sturende auto. Blijft netjes tussen de lijntjes, zeker op lange snelweg stukken lijkt me dit erg fijn bij de saaie 100km limiet.
Automaat is een verademing op de cvt techniek in de hybride Toyota.
Daar leven beide motoren en cvt het samenspel met een mix van stilte maar ook kortstondig geloei van hoge toeren tijdens acceleratie, dat op den duur erg irritant blijft hangen in de rijbeleving.
Nu is het een oase van rust, de volvo maakt weinig toeren (bak houdt deze ideaal tussen 1500 en Max 4000 toere) en motor is opvallend stil.
Als je hem hoort vind ik het een sportieve roffel die de 3 cilinders laten horen.
Echter de modus Dynamic vind ik minder passen bij het karakter omdat deze dan hoger in de toeren gaat en zich wel laat horen.
Het verbruik van de CHR van 4,5 tot 5 ltr per 100km zal ik niet halen, maar met een zuinig voetje halen sommigen toch de 1 op 15 lees ik op het Volvo forum. Wordt vervolgd.....
Tijd voor een eerste update en evaluatie van verwachtingen versus ervaringen.
Over het geheel genomen blij met de keuze voor deze auto. Hieronder pro en contra
Pro
- Rijbeleving positief
- comfortabele stoelen, beter en langer dan CHR
- automaat op koppel en lage toeren
- pilot assist, adaptieve cruise veilig en vertrouwd gevoel.
- stabiliteit, vering comfortabel en solide ook met 2 zware Ebikes op de trekhaak.
- verbruik gemiddeld 1 op 15 valt mee
Contra
- motorgeluid 3 cilinder, onder belasting sportieve roffel of brom, maar stationair, in autohold situatie met ingeschakelde Drive en zeker bij start of stationair rauw of ratelend als een diesel en minder verfijnd als de voorgaande Toyota CHR
- parkeren in garage: automaat “kruipt” niet maar wil er meteen vandoor, autohold moet dan uit anders moet door remweerstand worden gereden, en indicaties sensoren vaag.
Dus alle hulp uit en stationair op de rem werkt het beste!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren