Volvo Volvo 740 GLE 2.3. Blackline Sedan. (1989)

Volvo 740 GLE (1989)

Uitvoering740 GLE
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2013

Rijdende Baksteen.

De eerste kilometers met mijn Volvo 740 GLE automaat uit 1989. Te kort in bezit,te weinig kilometers gemaakt om ook maar iets zinnigs over deze wagen te kunnen vertellen. Behalve dan dat het genot is om deze auto te rijden.
Met mijn vorige Volvo had ik geen schik. Ik zat er niet lekker in,de vering was te stug en bonkerig. Bij elke putdeksel leek het alsof ik in het oude Oostblok reed. Teveel motorgeluid.. Ik rijd nogal veel. Zo'n 700 km per week alleen al aan woon werk verkeer. Dan ga ik me snel storen aan comfortgebrek,motorgeluid,zithouding en dergelijke. Ondanks dat de S40 betrouwbaar was en braaf deed wat er verlangt werd,was het nooit echt "mijn"auto.

Dus moest er weer iets fijns komen. Iets met karakter. Tja.. een oude amerikaan.. Ik heb er ooit twee gehad en dat rijdt naar mijn idee echt super fijn. Maar dat wordt wel erg kostbaar met die wekelijkse kilometers. En met die nieuwe belastingregels moet ie dan ouder zijn dat 40 jaar. Hmm.. niet echt slim om te doen. Een Citroen XM op lpg3 met automaat. Ook een fijne auto. Alleen durf ik niet te vertrouwen op die automaatbakken. Met het budget dat beschikbaar was kon ik me geen XM veroorloven die weinig km's gereden had. Dus dat viel af.
Na flink speuren op internet,een flink aantal reviews te hebben gelezen en natuurlijk mijn persoonlijke voorkeuren in het achterhoofd te houden, kwam ik uit op een Volvo 740.

Waarom? Ten eerste: De 740 is een karakteristieke auto. Wars van windtunnels,stroomlijn en ander geneuzel. Ook belangrijk: Die 2.3 liter viercilinders zijn praktisch onverwoestbaar. Dit in tegenstelling tot de 3 ltr v6 PVR motor. Anders had ik zeker een 760 genomen. Een 740 is ruim (ik ben 1.94),comfortabel,achterwiel aangedreven (heeft toch iets) en is nooit ordinair.

Uiteindelijk heb ik voor dit specifieke exemplaar gekozen omdat de prijs goed was,de staat van het exterieur en interieur goed was,de onderhoudshistorie er compleet bij zat en deze auto fantastisch rijdt. En daarbij is de distributie set vorig jaar vervangen.

Schakelen doet de 4 traps bijna net zo soepel als de genormeerde automaatbakken van GM. Qua comfort deint hij lichtjes over de wegen,ik hou daar van. Hoewel ik snap dat dit niet ieders kopje thee is. Ik hou van cruisen,niet van racen. De stoelen zitten heerlijk en de auto is lekker stil van binnen. Net zo'n 2700 toeren bij 120km/pu.
Bij accelereren hoor je een mooie zware brom. Een maal op snelheid is het stil in de loungebar. Enkel wat windgeruis,maar dat blijft binnen de perken,mede door de goede deurrubbers die er nu opzitten.

De tijd zal leren of ik terecht zo enthousiast ben over mijn nieuwe aanwinst. Vandaar dat ik bij betrouwbaarheid en gebruikskosten nog maar één ster heb ingevuld.
Over een aantal maanden heb ik meer ervaring met deze charmante blokkendoos en zal ik daarover hier meer schrijven.

Ik heb de achterlichten vervangen omdat deze helemaal vaal geworden waren. Via internet heb ik nieuwe bestelt a €47 euro per stuk en er gelijk opgeschroefd.Haar vierkante kont ziet er nu weer fris en fruitig uit.

UPDATE: 02/08/2013 Km:313198

Ik heb nu meer dan 1000 km gereden met deze tank. In mijn vakantie heb ik niet zoveel gereden dus ben ik niet aan de 700 per week gekomen. Maar afgelopen maandag was de vakantie afgelopen dus nu gaat het tellertje weer flink tikken. Tot nu toe nog erg tevreden over de Volvo. Ik ben erg te spreken over het comfort,de zitpositie,de stoelen en het rijgedrag van mijn baksteen op wielen. Ik geniet van elke kilometer die ik rij,het doet me echt sterk denken aan het rijden in een oude yank.

Korte hobbels voel je wel,maar nooit echt storend en bij golvend asfalt deint ie als een Vikingschip. Vermogen is genoeg voorhanden,tis geen strepentrekker maar snel genoeg. Daarbij ben ik toch een rustige rijder,braaf 100 of 120 km/pu op de A50 naar Apeldoorn en terug.

Het verbruik (wat ik bijhoud in de verbruiksmonitor alhier) is tot nu toe iets steviger dan mijn vorig auto,maar gezien de stroomlijn (het ontbreken ervan dus)en de motorinhoud van 2.3 liter mag dat geen verrassing heten. Momenteel zit ik op zo'n 7,8 ltr/100km. Maar och,de fun factor mag ook wel wat kosten.

Ik heb nog geen onkosten gehad. Behalve eerder genoemde achterlicht units die ik vervangen heb,maar dat was meer van cosmetische aard.
Ja oké. Ik heb wat lampjes moeten vervangen hier en daar. Maar verder noppes.

Nu wil ik wat geld opzij gaan leggen om de airco weer werkend te krijgen en ik zit te denken om een cruisecontrol in te bouwen,ter verhoging van het comfort.

UPDATE 11/05/2014 (KM:338820)

Dat gaat hard. Sinds de laatste update zijn er dik 25000 kilometers gereden met de Volvo.
Voornamelijk woon-werk verkeer dus veel snelweg kilometers. Twee keer heeft de auto me laten staan,maar echt met pietluttige gebreken voor zo'n oude wagen.

Een keer viel langzaam alle stroom weg,(dashboard)verlichting werd langzaam minder helder,radio begon raar te doen. Omdat het schemerde had ik het niet gelijk in de gaten,maar gelukkig nog wel op tijd en kon ik veilig een parkeerplaats bereiken.
Hulde aan de ANWB. De monteur was er met een half uurtje,deed wat metingen en kwam tot de conclusie dat het koolstofborsteltje versleten was. Toevallig had hij zo'n ding bij zich,deze ter plekke vervangen en klaas was Kees! Voor 20 euro was ik klaar.

Het andere euveltje was een gebroken palletje van de gaskabel. Dit gebeurde vlak bij huis,ik ben met de gevaren lichten aan op stationair toerental naar huis getuft. Ook weer voor een paar euro gefixt. Verder helemaal nada,noppes,niks geen ellende.
Soms even de vloeistoffen controleren en indien nodig bijvullen,lucht in de bandjes en gaan maar weer. Ik lach me een beroerte met dit ding. Build to last!

Binnenkort krijgt deze tank een grote beurt en nieuwe APK. Tevens zal ik de kleppen eens laten stellen. Heb begrepen dat dee motoren dat wel eens fijn vinden. Het zal u niet verbazen dat ik uiterst tevreden ben met dit zweedse brok degelijkheid.

Elke dag comfortabel onthaasten na een dag van noeste arbeid. Nog steeds ben ik tevreden over het geboden comfort en de rij eigenschappen. Ja oké. Ik zou goedkoper kunnen rijden qua verbruik en houderschap belasting. Maar de concessie's die ik dan zou moeten doen wegen niet op tegen het rijgenot en de degelijkheid van deze auto. Dan maar gewoon elke maand 110 euro aan de vrienden van de belasting schenken en een verbruik van 1 op 8 voor lief nemen.
Enige probleem wat ik nu heb is: Wat moet ik in godsnaam gaan rijden als deze het ooit begeeft?

Maar dat is voor latere zorg. Voorlopig rol ik nog wat kilometers door in de baksteen.

11-09-2014 KM stand 350000.

Zo en weer een paar duizend kilometers verder. Wel wat kostbare kilometers. Begin Juli moest de volvo voor de APK. Tevens was een grote beurt ook wel nodig gezien de gereden kilomerters.Ze had zelf al aangegeven dat het tijd was voor wat onderhoud wat de week voor de APK reed ze enkel nog op benzine en niet op gas. Duur geintje met zo'n 700 km per week. Dus,op naar de garage en dat viel even tegen.

Grote beurt en APK bij KM stand van 345078
De grootste kostenposten waren:
Remschijven achter (beide vervangen)
Remblokken achter (beide vervangen)
stuurkogels (beide vervangen)
Remklauwen achter (beide vervangen)

En dan nog wat kleinigheidjes die zijn vervangen zoals wat lampjes,bougies,olie en filters. Dat de wagen niet op gas reed kwam door slechte bedrading bij de schakelaar onder de motorkap.
Of ik even 1200 euro wil afrekenen...
Maar ja,dan kan ik er hopelijk wel weer even tegen aan. Toch? Nee toch niet.

Want 2 weken later startte ik de auto op gas,reed de garage uit en toen sloeg ie af. Wilde voor geen meter meer rijden. Om een lang verhaal kort te maken,de spoel van de elektrische LPG kraan had het begeven. Op naar de LPG boer,die had het zo gevonden en herstelt. Maar weer 75 euro lichter.

Goed. Juli was een duur maandje. Ze rijd nu weer als vanouds. En gezien de kilometers die ik tot nu gereden heb valt het ook wel weer mee. Hopelijk blijven grote kosten nu even uit. Voor de winter moeten er nog nieuwe banden onder. En eigenlijk moeten de remmen voor ook vervangen worden. Op naar de 400000!