Volvo V70 2.4 T (2001)

UitvoeringV70 2.4 T
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2015

.......... nog een stationwagon

Mijn inmiddels ex partner had ooit een droom: "Het bezitten van een Volvo 245" Ze heeft die droom, een tijd geleden alweer, inhoud gegeven door de aanschaf van een witte 245 GL Import uit Zweden.
Als Opel rijder en liefhebber had ik wat bedenkingen bij haar keuze, ze heeft jaren in een Kadett GSI gereden, maar toch....

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wat kreeg met die witte absoluut niet storingsvrije mooie auto. Wát een prachtig geluid die 2.3 liter en wat een prachtige plek achter het stuur om nog ouderwets te werken. Geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen en geen airco...

Zo'n 1 1/2 jaar geleden kreeg ik de kriebels en wilde naast mijn Opel Insignia Sports tourer ook een Volvo. Het liefst ook een 245 met 2.3 liter motor. Mijn zoektocht binnen het budget leverde niet dié Volvo op die ik wenste. Wel kwam ik tijdens mijn internetspeurtochten steeds vaker een V70 tegen.

Ik ben me wat gaan verdiepen in het model en besloot een proefritje te wagen bij een specialist in Delden. Daar stond een V70 met 200 PK (T4)... ik was eigenlijk gelijk onder de indruk. Wat een geweldige 5 - cilinder roffel onder de motorkap. Wat een bouwkwaliteit ! En een heerlijk comfort !

Nog een stationwagon (naast de Insignia) was de opmerking van velen... waarom geen cabrio of klein pittig auto'tje hoorde ik veel.

Ik heb de auto inmiddels ruim een jaar, aanschaf in december 2015, en heb 16.000 kilometers ervaring.

Net als de witte 245 is het geen probleemloze auto. Ik heb een paar dure reparaties achter de rug ( Olielekkage en een cilinderkop die opnieuw "gevlakt" is.... ruim € 900,- bij een niet officieel garagebedrijf... maar het blijft wel genieten.

Het olieverbruik is fors. 1 liter op 1.500 kilometer en het benzineverbruik conform mijn verwachting 1:11 is het maximaal haalbare.

Ik heb een maand geleden een nieuwe Opel Astra met eveneens 200 PK aangeschaft. Ik ben enthousiast over die auto (zie review) maar laat hem graag een dagje staan om te rijden met de Volvo. Niet vanwege de Astra maar vanwege de Volvo !!

Ingeruild

Het hoge olieverbruik stond me toch wat tegen.
Ik heb één en ander goed overwogen en besloten de V70 in te ruilen op een andere Volvo.

Een V50... wél met 5 cilinder motor :-)

3,5