Volvo V50 D5 R-Design (2010)

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50

UitvoeringV50 D5 R-Design
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

Volvo V50

In 2010 heb ik deze V50 nieuw besteld op naam van het bedrijf waar ik werk. Zwart, Rdesign, premium audio, navi en een 2.4 D5. Zo wilde ik hem en na 12 jaar heb ik enkel spijt dat ik geen open dakje heb genomen. Diesel was in die periode de fiscaal interessante keuze in België en voor veel kilometers te rijden was er eigenlijk geen alternatief. De V50 werd op 4 jaar afgeschreven en hierna zou ik een andere wagen gaan rijden. Dit is uiteindelijk 5 jaar en 350000km geworden, hierna heb ik de wagen privé overgenomen en zijn er zakelijk ondertussen drie Skoda Octavia's in de plaats gekomen.

Ik heb de de 2.4 D5 en manuele versnellingsbak gekozen omdat deze combinatie een sterke reputatie had. De V50 heeft geen enkele keer dienst geweigerd. Motor, turbo, versnellingsbak en koppeling zijn origineel.

Naast de normale beurten iedere 20000km en de distributieriem iedere 120000km zijn er geen grote problemen met de auto geweest. In 2011 is de voorruit vervangen onder garantie omdat er vocht langs de randen naar binnen kon, in 2014 is er op 300000km een groot onderhoud gebeurd waarbij het cardan rechts voor, de 4 schokdempers, een wiellager en de aircopomp zijn vervangen en in 2019 zijn de batterij en xenon lampen vervangen omdat die geen optimale lichtopbrengst meer hadden.

Sinds kort slipt de koppeling af en toe bij stevig gas geven in 6de, maar na een quote van de garage blijkt dat de reparatie hiervan meer is dan de waarde van de auto dus ik ga kijken hoe lang hier normaal mee te rijden valt.

De V50 is geen grote auto, met een nogal kleine koffer en krappe achterbank, maar toch rijdt het naar mijn gevoel als een grote auto. Het onderstel is comfortabel en strak, de verwarmde stoelen zijn super comfortabel en de 2.4 diesel motor rijdt extreem smooth. Niet te verwarren met zuinig, het huidige gemiddelde verbruik is met veel korte, trage ritten in de bebouwde kom 9 liter per 100Km. De eerste 350000km heb bijna uitsluitend lange ritten met veel autosnelweg gereden waardoor het verbruik altijd onder de 6l stond, en ik verschillende keren meer dan 1000km met een tank heb gereden.