Volvo V40 T2 Momentum (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 T2 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Aanschaf
- 148.000 km
Na jaren min of meer probleemloos in een Toyota Corolla uit 2002 te rijden, ging het kriebelen.
Corolla deed prima zijn ding, maar ik vond er weinig meer aan en het geloei van de motor op snelwegtempo ging me tegenstaan.
Een V40 leek me wel wat, maar bleek vaak toch te duur. Behalve de diesels, maar ik wil/hoef geen diesel.
Totdat ik deze tegenkwam op de occasion sectie van deze site. Stond bij een handelaar in ex leasers.
Geen super luxe of flitsende uitvoering, maar hé, ik kom uit een oude Corolla weet je nog? Dus dan is een V40 als deze ineens een heel andere wereld.
Alleen, ik had mijn partner geappt dat ik ‘slechts even ging kijken bij die V40’….
De handelaar bood geen zekerheid qua garantie, keek bijna meewarig naar de Corolla, en ik zou alleen maar even kijken en eventueel rijden, want een andere auto kwam helemaal niet uit….
Lang verhaal kort: twee uur later een appje naar partner dat ik die Volvo niet kon laten staan en de Corolla had ik inmiddels zelf kunnen verkopen aan schoonzus.
Zij had snel een auto nodig ter overbrugging. Inmiddels rijdt ze dat ding probleemloos van apk, naar apk en denkt er niet over om een dure auto te kopen zolang de Toyota maar blijft gaan.
Eerste weken:
Roze wolk natuurlijk. Ook al is het de basismotor met ‘slechts’ 120 pk, door de turbo toch die fijne druk in de rug en wat een rust op de snelweg! Vrij harde vering, maar vind ik eigenlijk wel lekker!
Ruitenwissers waren af, dus een nieuwe Bosch set besteld.
Alleen maken ze lawaai en trekken strepen. Nieuwe set Bosch gekregen, maar ook hiermee hetzelfde gedoe..
Langs Volvo gereden. Zij adviseren Volvo ruitenwissers, want zijn speciaal op maat gemaakt (mooi verkooppraatje leek me zo).
Kost het dubbele van de Bosch set, maar inderdaad deze doen het prima.
Trekhaak eronder laten zetten, want mountainbikes moeten mee kunnen.
Schade
- 156.000 km
Terug in NL de zwijnenstal van een auto schoon laten maken bij de wasstraat.
Wachtend in de rij voor de interieurbaan (want die zwarte stoelen zien er echt niet meer uit) glijdt dame achter me in haar Tesla met haar voet van de rem, zo op haar gas(stroom)pedaal. Dikke klap, auto wordt zelfs enkele decimeters opzij gedrukt! Shitzooi!
Gelukkig heb ik een trekhaak laten monteren, want daar zat ze vol bovenop! Ik heb heus wel schade aan de auto, maar kon nog rijden. De Tesla reed geen meter meer.
Nu stond ik net vooraan in de rij om mijn interieur schoon te laten maken. ‘Meneer, wil u dat we uw auto alsnog laten schoonmaken?’ Ach ja, ben er nu toch..
Schade: nieuwe achterbumper en nieuwe trekhaak (Had de andere pas één keer gebruikt). Samen zo’n €1500. Gelukkig verzekeringwerk.
Zomervakantie Noorwegen
- 152.000 km
Zomer 2020.
Vakantie Noorwegen via Denemarken.
Met twee man moet de ruimte in een V40 voldoende zijn toch? Nou, met twee sups en toebehoren, tent en alle benodigdheden daarvoor valt het toch wat tegen.
Die suffe Corolla kon toch echt meer verstouwen!
Grote verschil is wel dat de beladen V40 als een blok op de weg blijft liggen en de Toyota wat zoekerig werd op de snelweg.
Ook die T2 motor trekt het in bergachtig gebied prima. Al moet je geen flitsende inhaalactie willen doen.
Bijna 5000 km gereden tijdens de vakantie. De stoelen blijven ook na zoveel rijden heerlijk zitten. Wel is de zwarte stof besmettelijk en is het wat lastig schoon houden.
Motor verbruikt heel licht wat olie, maar niets buiten normaal. Verbruik tijdens de vakantie: gemiddeld 1:14/1:15, prima wat mij betreft!
Anderhalf jaar verder
- 185.000 km
Inmiddels zijn we weer een stuk verder zonder noemenswaardige zaken.
Bij 180.000km de distributieriem preventief laten vervangen.
Wat ik in vorige stukken niet gemeld heb is wanneer vooral bij warm weer de auto de eerste paar meters wat inhoudt. Reageert dan even wat minder op het gas, 'hikt' een paar keer en dan is het klaar.
Auto heeft kleine en grote beurten gehad en ik heb dit ook eens voorgelegd bij Volvo. Ook toen hoorde ik niets verontrustends.
Is al zo vanaf het begin en wordt ook niet erger, dus laat het maar zo.
Inmiddels heeft ook mijn vader het Volvo virus overgenomen. Heeft zijn Auris ingeruild voor een V40 XC, ook uit 2014.
Uitvoering bijna hetzelfde als de mijne, alleen zij hebben een T4 motor, de Geartronic transmissie en een ton minder op de teller.
Ze wonen op Ameland en hebben die extra power natuurlijk ook heel erg nodig daar....
Wanneer ik bij hen op bezoek ben, kan ik natuurlijk gelijk even die T4 uitproberen. Pfffff, dan is die T2 van mij wel een slakje.
Als ik de keuze heb, zou ik altijd voor een automaat kiezen. Alleen weet ik niet of ik dat bij een ook V40 zou doen.
De handbak van de mijne schakelt ook na dik 180.000 super strak en soepel. De Geartronic automaat van pa's auto schakelt super soepel en snel op, eenmaal op snelheid. Maar oppakken vanuit stilstand gaat vaak gepaard met een schok en ook wanneer je weer gas geeft na afgeremd te hebben, lijkt de bak het even niet te weten, schakelt terug naar één en je rijdt verder als iemand die net zijn eerste rijles krijgt. Nu is dit wat overdreven gezegd misschien, maar geeft even een beeld.
Maar goed, even iemand inhalen met die motor en bak combinatie is wel heel lekker hoor!
En weer een stuk verder
- 21.000 km
Na een tijdje niets gepost te hebben, werd het maar weer eens tijd…
Omdat ik het blijkbaar toch niet kon hebben dat mijn vaders T4 sneller is dan de mijne, heb ik besloten de T2 te laten chiptunen.
Voordat ik tot actie overging, heb ik toch wat drempels moeten nemen.
Ik rijd natuurlijk al een tijdje probleemloos en ten tijde van tuning had ik er toch alweer 2 ton op staan. Dus nieuw is ie ook al niet meer.
In het kader van F#@k it en je leeft maar één keer, de auto laten tunen. Van 120 pk, naar 200 is zeker te merken!
In een tijd dat een gemiddelde Tesla je het snot voor de ogen rijdt, stelt het misschien weinig voor, maar ik ben echt onder de indruk! Dat ie zuiniger zou moeten worden merk ik geen klap van btw. Komt misschien doordat ik die 200 paarden nog steeds te leuk vind….
Nu op de 211.000 km en een beetje. Geen motorische ongeregeldheden gehad 🤞🏻.
Wel een vrij dure apk waarbij de remmen achter vervangen moesten worden en nog wat andere kleine zaken. €860,00.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Volvo V40 2012-2020 - alles over deze occasion

Volvo V40 - Occasion Aankoopadvies

Test: Volvo V40 Carbon Edition

Volvo V40 - Peugeot 308 SW - Toyota Auris TS

Mini Cooper vijfdeurs - Volvo V40 T2 - Mazda 3 SkyActiv-G 120
