Volvo V40 D2 Momentum (2013) #7

autoreview

Volvo V40 D2 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf196.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Crisis auto: hoe bevalt dat?

  • 198.750 km

Stiekem is deze V40 dus een beetje een crisis-auto. Uitgezocht om niet teveel uit te geven (in zowel aanschaf, wegenbelasting als verbruik).

Toch is de eerste indruk van de auto niet verkeerd. Hij maakt een solide indruk, is relatief stil (wel veel bandengeluid, maar dat valt wellicht ook op omdat de motor minder geluid maakt dan in de Saab) en weet meteen een net verbruik neer te zetten. Ik heb de auto nu ruim twee weken en 2500km in bezit, de eerste indruk:

+ Auto voelt solide en degelijk aan. Dit gevoel komt grotendeels auto het rammelvrije interieur, het dikke lederen stuurwiel en de deuren die met een solide doch zachte dreun dicht vallen.
+ Door het tft-scherm in het dashboard, oogt het interieur nog behoorlijk fris.
+ De stoelen zijn smal, relatief hard en kennen veel instelmogelijkheden. Ik zat niet meteen lekker, maar na een lange reis richting zuid-Frankrijk heb ik een goede zit kunnen vinden en nu zit het ook echt prima.
+ De iPod functie werkt nog steeds perfect i.c.m. Apple Music. Via het infotaiment kun je door al je playlists heen.
+ De geluidsinstallatie is bovengemiddeld goed.
+ Het interieur is doordachter dan dat van de Saab. Een pennenhouder, een plastic aan het raam voor een parkeerbonnetje, etc.
+ De wegligging is super, vooral op bergweggetjes goed te plaatsen en weinig beweging in de koets.

+- De motor. De plus voor het verbruik. Gemiddeld (volgens de boordcomputer) zit ik nu op 1 op 21, daar zitten lange stukken 130 op de tolweg en bergwegen tussen. Ook weet ik nog niet altijd het ideale schakelpunt te vinden.
Het vermogen is ook voldoende voor de auto. Vervelender is de opbouw van het vermogen, dat is niet zo lineair als je zou verwachten. Zo heb je soms een reserve wanneer je het niet verwacht, of juist andersom.
Vooral onderin (< 1500 toeren) mist de motor ook kracht. Dat gecombineerd met versnellingsbakverhoudingen waar soms grote gaten tussen zitten maakt dat je echt even moet wennen (voorbeeld: 2500 toeren in 2 is 1500 toeren in 3), dat betekent dus dat je relatief lang (tot zo’n 45kmph) in 2 rijdt (het gat tussen 4 en 5 is overigens een stuk minder groot). Als je dit eenmaal door hebt, laat de auto zich soepel en prettig rijden. Maar het feit dat je eraan moet wennen, is toch eigenlijk wel een minpunt.
Ik verwacht dit minpunt echter voor een groot deel te kunnen oplossen met chiptuning. Heb meer ervaringen met dit blok met wat extra aandacht en daarmee verandert de karakteristiek totaal.

Verder met de minpunten:
- de halogeenkoplampen zijn matig (of komt dat omdat ik xenon gewend was?)
- Op slecht wegdek met korte oneffenheden is de auto ronduit oncomfortabel. Op alle andere wegdekken is het prima.
- Keyless start (maar geen entry) is waardeloos. Je hebt de sleutel dan immers al in de hand.
- De randen van de hoedenplank zijn scherp. Al twee keer aan gesneden.
- De USB-poort (voor iPod functie) levert maar nét genoeg stroom om de batterij van je telefoon op peil te houden. Opladen doet hij nauwelijks.
- een nadeel van de smalle stoelen is dat er ook weinig lucht achter komt, hierdoor heb je snel een warme of zelfs zwetende rug (zeker met de temperaturen van 30+ graden hier in Frankrijk).

De keuze

  • 196.000 km

Anno 2022 is het best lastig om een goede occasion te vinden. De opvolger van de Saab 9-3, die vrij plotseling toch eerder op de nominatie stond om vervangen te worden (zie de review daarvan) is deze V40 geworden.

Zoals gezegd, was de keuze best lastig. Redenen:
- occasion prijzen zijn extreem hoog op het moment, dus minder auto voor hetzelfde geld.
- Diesel is in het verdom hoekje gestopt. Hoelang kunnen we hier nog mee door?
- Grote kans dat wegens verhuizing van werk, ik binnenkort minder kilometers maak. Van zo’n 30.000 km per jaar naar ?
- De hoge brandstofprijzen maken auto’s met een hoog verbruik minder interessant.

Tja. Wordt het een diesel of toch een benzine? In elke berekening die ik maak blijkt een gebruikte diesel vanaf zo’n 15.000km per jaar voordeliger dan een benzine. En dan neem ik het verschil in aanschaf (vaak enkele duizenden euro’s) niet mee. Uitgaande van de 30.000 die ik nu rijdt een no-brainer. In de toekomst is de kilometrage onzeker, maar minder dan 15.000 zal het niet snel worden (gezien van de 30.000 er al zo’n 10.000 privé zijn).
Benzine valt dus af.

Dan nog twee opties:
1. Dieper in de buidel tasten voor een jonge occasion (met als doel zeker vijf jaar er in te rijden). In dat geval is euro 6 een belangrijke eis.
2. Een goedkopere auto zoeken voor 2 tot x jaar, ter overbrugging van deze onzekere periode.
Het werd het laatste.

Paar opties bekeken & gereden, maar omdat ik mijzelf had voorgenomen een iets goedkopere auto uit te zoeken dan de Saab, bleven er eigenlijk maar twee kandidaten over. Namelijk een V40 D2 of een V60 (D2, D3 of D4). Een V40 D3 of D4 was geen optie, die zijn een wegenbelastingklasse zwaarder en in dat geval heb ik een sterke voorkeur voor de V60.

In alle gevallen ging de voorkeur uit naar een summum met winter- en businesspack. Een R-design was geen optie vanwege het verlaagde en hardere onderstel, daarnaast vind ik die grote diffuser achterop niet écht mooi.

Uiteindelijk is het een V40 momentum D2 (een minder luxe versie) geworden én eigenlijk alleen maar omdat ik na een proefrit een dermate goed aanbod kreeg, dat ik de auto niet kon laten staan. De kans is groot dat het anders een v60 was geworden, die vind ik stiekem toch wat mooier.

1 maand, 4500km

  • 200.600 km

Inmiddels heb ik de auto, op een dag na, een maand en ruim 4500km in bezit. Dit laatste is grotendeels te danken aan een vakantie, waardoor de kilometers snel gingen.

In de vakantie heb ik de auto goed aan de tand kunnen voelen, lange stukken snelweg, bergweggetjes, extreme hitte (37 graden) en flinke regen zijn we tegengekomen. De auto houdt zich in alle omstandigheden prima.

Op de snelweg:
Een groot deel van de verreden kilometers vonden plaats op de snelweg. Hetgeen mij het meest opviel: het voelt nooit alsof je met een kleine auto onderweg bent, terwijl dat wel de werkelijkheid is natuurlijk.
De stoelen zitten perfect voor een lange rit, daarover niets te klagen. Wel zit je er relatief diep in (de stoel sluit om je aan), waardoor hij snel warm gaat aanvoelen. Dit is iets dat mij meermaals echt opviel. Ander groot nadeel op de snelweg: de buitenspiegels hebben een enorme dodehoek. Daar kan een complete auto in verdwijnen. Uiteraard al gespeeld met de afstelling, maar een dodehoek als deze heb ik niet eerder meegemaakt. Verder is de auto voldoende stil, het geluidssysteem top én rijdt gewoon prima.

Bergwegen:
Hier komt het harde onderstel (later meer) tot zijn recht. De auto stuurt lekker de bocht in en geeft het gevoel dat de auto harder kan dan jij. Verder werkt de automatische Hill-hold functie hier perfect. Uiteraard is een helling proefje geen probleem, maar dit maakt het bijzonder gemakkelijk.
In het donker helpen de Halogeen lampen niet echt mee in scherpe berg-bochten. Vooral het lichtbeeld van de rechterlamp lijkt niet helemaal te kloppen. Ik vraag mij af of dit een producteigenschap is, of dat iets aan de hand is. Ik laat dit nog even checken bij de dealer.
Olifant in de kamer: is een 1.6 diesel voldoende als je er meer van gaat vragen? Wat mij betreft volmondig ja. Zoals ik eerder schreef is de auto gevoelig voor de juiste schakelpunten, maar als je deze eenmaal hebt gevonden is er voldoende pit voor een vlotte rijstijl. Ook in de bergen.

Warmte:
De vorige auto wilde als het heel warm was en je veel van de auto vroeg, de airco nog wel eens tijdelijk uitschakelen. Vaak met name te merken aan de geur in de auto. De Volvo heeft dit niet een keer gedaan. Zelfs bij stilstaan deed de airco het perfect. Enig nadeel? Ja, de warme stoelen waar ik eerder over schreef.

Regen:
Op een gegeven moment in de bergen overvallen door zeer harde regen. Dit staat zeker in de top 3 van meeste water wat ik uit de lucht heb zien vallen terwijl ik in de auto zat. We reden door de bergen, waardoor niet alleen water van boven, maar ook water / modder stromen over de weg een probleem waren. Dat betekent: stapvoets proberen in te schatten hoe diep de stroom is. Een veilige plek om te stoppen was er niet. Ik ben de auto hier ontzettend gaan waarderen, want wat geeft deze auto een vertrouwen in zulke omstandigheden.

In alle omstandigheden vind ik persoonlijk het onderstel net wat te hard. Op NL asfalt valt het mee, maar als het afvalt ook maar een beetje slechter is geeft hij oneffenheden stevig door.

Nog even over de motor: eigenlijk bevalt deze mij heel goed zoals ik eerder schreef. Ten opzichte van de vorige auto (zie hieronder) trekt de Volvo een stuk minder goed door in toeren, je komt er wel, maar het voegt weinig snelheid toe. Zoals ik schreef is dit grotendeels gewenning, maar er is één situatie waarin dit ronduit vervelend is: wanneer je op een korte invoegstrook (buitenland) wilt invoegen, zeker wanneer je te maken hebt met traag verkeer of een stijging in het wegdek, verwacht je dat de auto blijft versnellen als je doortrekt. Hier ben ik zeker twee keer door verrast.
Daar staat wel tegenover dat het verbruik over de hele reis 1 op 20,2 was. Opzich een heel net cijfer, zeker gezien de omstandigheden (135 km/u hoofdzakelijk, veel wind op de terugweg, hoge temperaturen). Anderzijds was hij de heenweg zoveel zuiniger (1 op 21,5) dat het mij ook wat tegenvalt.
Ik verwacht dat ik met de Saab tussen de 1 op 17,5 en 1 op 18 was uitgekomen. Verschil klinkt misschien klein, maar bij behoorlijk wat kilometers en de huidige brandstofprijzen telt dat toch door tot enkele tientjes per maand.
Overigens de eerste forens-kilometers zien er een stuk zuiniger uit. Ik ben nu een paar dagen heen en weer gereden en zie de verbruiksmeter zo rond de 1 op 23 schommelen. Ik zal later het verbruik over een aantal tanks diesel delen.

Wat mij overigens opviel: deze auto is behoorlijk vergelijkbaar met mijn vorige. Hiervoor reed ik een Saab 9-3 van 2011 (modeljaar 2010). Dat klinkt misschien als een heel ander type auto (D-segment vs C-segment), maar het prijsverschil (nieuwprijs, er zit slechts twee jaar tussen) tussen deze twee auto's is slechts 2000 euro in het voordeel van de Volvo. Voor die 2000 euro was de Saab niet alleen groter, maar ook luxer. Zou je de Volvo gelijkwaardig aankleden, dan ben je minstens hetzelfde kwijt.
Ook qua motorisering zijn deze auto's behoorlijk vergelijkbaar: de Saab had origineel 120 pk (116pk Volvo) en 280 nm (270 Volvo), voordat ik hem van wat extra oempf voorzag.

Ik zal binnenkort wat foto's en het dagelijkse verbruik toevoegen, daarna meld ik mij weer bij de volgende beurt.

Update omtrent verbruik

  • 204.000 km

Zoals beloofd een korte update omtrent het verbruik bij normaal woon-werk verkeer. Na een een aantal keer tanken ligt het verbruik rond 1 op 21,5 gemeten aan de pomp. Een dagje Duitsland (wat harder rijden en uiteraard even proberen) zorgde dat het verbruik over een een tank daalde naar 1 op 20,8.
Het valt op dat de kleine diesel snel(ler) minder zuinig wordt wanneer er meer van wordt gevraagd dan de vorige auto. Bij harder rijden, maar bijvoorbeeld ook bij tegenwind.

Voor het woon-werk verkeer bevalt de auto verder prima tot dusver.

3 maanden, 10,000 km

  • 207.000 km

Inmiddels ben ik drie maanden met de V40 onderweg. De tijd is voorbij gevlogen, dus een momentje om even stil te staan en een tussentijdse balans op te maken.

Allereerst een compliment voor de dealer. Nog niet eerder heb ik een auto zo netjes afgeleverd gekregen. Niet alleen in afhandeling en aflevering, maar afgezien van de rechterbuitenspiegel die niet helemaal soepel versteld, heb ik nog geen schoonheidsfoutjes kunnen ontdekken.

Dan de auto zelf, in het begin heb ik een aantal minpunten benoemd:
- De hard afgestelde vering: inmiddels ben ik er aan gewend, het valt mij in ieder geval niet meer zo op. Toch blijf ik een wat soepeler geveerde auto wel prettiger vinden (net weer terug uit België).
- De kofferbak: Deze is klein. Puntje bij paaltje is het echter nog niet voorgekomen dat hij te klein was. Even vier tuinstoelen ophalen: past. Naar de IKEA: past. Via Marktplaats ook een setje originele dakdragers op de kop getikt, voor het geval dat (die pasten dan weer niet in de kofferbak ;)).
- Motorisch: er wordt nog wel eens naar gevraagd, maar deze past prima bij de auto. Puur op koppel kun je vlot meerijden. Tot nu toe heb ik enkel op vakantie op korte invoegstroken (eventueel bergop) meer vermogen gewenst, maar daar moet ik ook meteen bij zeggen dat ik hierin was verwend de afgelopen jaren. Keerzijde hiervan is het verbruik: gemiddeld ruim boven de 1 op 21.
- Buitenspiegels: De dode hoek is onveranderd. Ik heb mijzelf aangewend meer over mijn schouder te kijken.

Wel vind ik het rolgeluid van de achterwielen behoorlijk aanwezig. Dit is erg afhankelijk van het type asfalt. Ook heb ik de indruk dat de continental banden hier een negatieve invloed op hebben. Ik ben zelf nooit zo'n fan geweest van continental, ik denk dat ik ze volgend seizoen vervang voor Michelin Primancy 4. Deze had ik op mijn Saab en liggen nu ook al tot tevredenheid op vooras.


Al met al bevalt de auto meer dan prima. Het is echt een fijne machine om mee onderweg te zijn. De Saab mis ik wel een beetje - maar meer vanuit de hobby dan van het rijden. Dat laatste merk ik vooral aan het beperkt aantal plannen dat ik heb met de auto:
- Na de winter bepaal ik of ik stoelverwarming laat inbouwen (heb dit altijd als een gouden optie ervaren - maar met het warme weer van afgelopen tijd nog niet gemist ;))
- Ik zag dat het mogelijk is om Apple Carplay in te bouwen op het originele Volvo Navigatie systeem - Leuk, maar niet nodig. Ik weet nog niet of ik dit ga doen. TomTom Amigo (Google Maps geeft de laatste vreemde routes) op de telefoon bevalt prima.
- Chiptuning: na de garantieperiode (12 maand) zal hij gechipt worden. Niet zozeer voor het vermogen, maar ik weet dat de karakteristiek van dit blok nog veel fijner afgesteld kan worden.

Verder liggen de winterbanden al klaar, mocht het een echte winter worden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens