Volvo S60 T5 (2002) #8

autoreview

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60 - interieur

Signalement

UitvoeringS60 T5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst378.860 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Snelle Zweedse schone

  • 378.860 km

Een echte Volvo S60 2.3 T5. Ik heb de auto in mijn bezit sinds augustus 2015. Gekocht in Heerhugowaard bij een autohandelaar. Stond op het terrein buiten. Suf stoffig zielig te wezen. Aangedurfd omdat het boekje helemaal afgestempeld was. Het is een old school Volvo met hogedruk turbo en een zeer sterk motorblok. Bouwjaar 2002. De motor voelde goed aan. Bovendien voorzien van diverse verbeteringen t.o.v. bouwjaar 2001. Waaronder het afwezig zijn van de Magnetti Marelli gasklep. Maar ook (niet onbelangrijk bij tuning) voorzien van steviger drijfstangen dan het 2001 model. De auto is voorzien van een handmatige 5 versnellingsbak uitgevoerd met de leuke space ball versnellingspook. En niet onbelangrijk in de kleur Maya Yellow. De introkleur van deze Volvo S60 toen Volvo hem in 2000 voorstelde aan het publiek.

Ondertussen heb ik in bijna 6 jaar tijd ruim 150.000 km met de Volvo afgelegd. Zo nu en dan een ritje naar Duitsland. Daar zijn dit soort auto's ideaal voor. Hij is op het moment van schrijven 19 jaartjes jong. Op naar de 20 jaartjes. Het is hem niet aan te zien. Afgezien van wat parkeer deukjes en wat rammelende delen in het interieur. Ondanks de km stand die in de buurt van de 400.000 komt.

De intentie bij aanschaf was er de komende jaren weer mee te kunnen rijden zonder zorgen. Zeker in het begin is de auto niet foutloos geweest. Gaandeweg begon ie steeds betrouwbaarder te worden. Best bijzonder voor een oude auto.

Ik heb de auto vrij snel nadat ik hem gekocht heb laten voorzien van een Prins VSI 2.0 installatie. Een 100 liter LPG tank tegen de achterbank. Een jaar later is de auto getuned bij Schutten Tuning in Haaksbergen en zijn de de LPG injectoren omgebouwd tot de grootst mogelijke Keihin injectoren (100cc KN8) om het vermogen van de auto bij te kunnen benen.

Afgestempeld onderhoudsboekje zegt niets!

Dat goede onderhoud (afgestempeld boekje) zegt weinig bij een 13 jarige auto. Vastzittende remklauwen, gescheurde draagarmen en versleten motorsteunen. Ook was de uitlaat een aardig eind heen. Gelukkig bleek de motor in goede conditie. Een lekke krukaskeerring was het voornaamste probleem wat ik gehad heb vlak na de aankoop. Met regelmatige oliewissels (max. 10000 km) en goede motorolie loopt de motor tot op de dag van vandaag als een zonnetje. En een olieverbruik dat ligt boven de 1 liter op 10000 km. Heel netjes voor een LPG auto.

Vermogen enzo

Ik vermoed dat de auto rond de 300PK heeft en een koppel wat vermoedelijk boven de 400nm ligt (rijdend op LPG). De auto is voorzien van een handgeschakelde 5 versnellingsbak en sinds 2018 voorzien van een Sachs Performance drukgroep + organische koppelingsplaat. Het onderstel is geupgrade door het monteren van Eibach verlagingsveren en de gele Bilstein schokdempers. Allemaal ingrediënten voor een leuke auto. Hij is zeer zeker niet langzaam. De wegligging is ook verre van slecht. Het rijden van snelheden > 180km/uur levert geen probleem op. De auto ligt als een blok op de weg.

Turbo en uitlaat

De turbo is nog steeds de standaard turbo )16T) welke af fabriek geleverd is, wel zit er een 3 inch downpipe met 100 cells katalysator onder aangevuld met een mooi RVS Simons cat back uitlaatsysteem op. Het resultaat is een uiterst vlotte auto op die in de praktijk prima te gebruiken is. Het blijft bovendien een uiterst comfortabele auto voor lange afstandsritten. Waarbij je eigenlijk niet door hebt dat je te snel rijdt.

Tuning

Bij warm weer (30 graden of meer) en stevig doorrijden met wisselende snelheden krijgen de meeste getunede auto’s last van zogenaamde heat soak. De standaard intercooler is na verloop van tijd niet meer in staat de aangezogen lucht voldoende af te koelen. Het resultaat is het instorten van het vermogen. Bij niet getunede wagens speelt dit veel minder.

Om dit op te lossen is montage van een grotere intercooler raadzaam. Vandaar ook de wens om op termijn een do88 intercooler te monteren.

Bij koud weet is heat soak geen issue. Dan blijft de auto ook boven de 200 km/ uur goed snel.

De auto rijdt overigens zonder enige foutcode in het rond. Mooie prestatie. Op mijn verlanglijstje staat wel een obd2 dongel om lambda, inlaat en koelvloeistof temperatuur in de gaten te houden.

Kosten

Gebruikskosten? Volvo heeft een goede onderdelen voorziening, waarvoor geldt dat de auto onderdelen goed en snel leverbaar zijn voor acceptabele prijzen. Het maakt niet uit dat de auto inmiddels wat ouder is. Dat is helpend. Ook OE onderdelen zijn prima te verkrijgen. Meestal fors goedkoper dan de dealer. Qua kosten geldt bij dit soort auto's dat er helaas wel eens wat kapot gaat. De afschrijving = nihil.

Brandstofkosten

Met de huidige truttige snelheid is 1 op 9,5 op LPG zeer goed te doen. Met een liter prijs van omstreeks 65 cent per liter liggen de brandstofkosten rond 7,5 cent per km. Een km-prijs die aardig in de buurt komt van elektrische auto. Een km-prijs die veel lager ligt dan de meeste A en B-segmenters. LPG duur? Niet echt. Kan het iedereen aanraden.

Ik rijd omstreeks 3 maanden per jaar met de Volvo. Voornamelijk leuke en wat langere ritten. De meerprijs aan MRB belasting per maand ligt om +/- 37 EUR. Na +/- 350 rijden in een maand is het omslagpunt reeds bereikt.

Op benzine zou ik Euro 98 / Shel Vpower of Ultimate tanken. LPG verbrandt veel vollediger dan benzine. Op benzine zou ik met moeite de 1 op 11 halen. Dat zou neer komen op omstreeks 17,5 cent per km in het gunstigste geval.

Zeer schone brandstof

Dat ik door te rijden op LPG ook nog een fijner rijdende auto heb is alleen maar meegenomen. Iedereen die twijfelt over LPG, moet zich eens verdiepen in deze mooie brandstof. Bijkomend voordeel is dat zeker bij moderne auto's het veel fijnstof uitstoot scheelt. Waardoor rijden op LPG een van de schoonste oplossingen is. Ik durf zelfs te stellen schoner dan de meeste elektrische auto's. Als de overheid bereid zou zijn om BioLPG vrij te geven voor motorvoertuigen zou CO2 neutraal rijden op LPG een feit zijn. En het mooiste komt nog, bijna alle moderne benzine voertuigen kunnen worden om gerust op LPG. Het rijdt prima. En je bespaart je zelf veel ellende. De motor blijft schoon waardoor de onderhoudskosten laag blijven en werking van de techniek niet gehinderd wordt door inwendige vervuiling. Dat is ook mogelijk bij auto's met directe inspuiting.

Onderstel

Het onderstel is slijtage gevoelig (draagarmen, stuurkogels, schokdempers, veerschotels). Het blijven Volvo's. Dat had de 850, Classic 70 en nu ook de P2 serie.

Banden.....beter investeren in wat sportievere band, die voor veel grip zorgt. Draagt bij aan rijplezier en zorgt voor minder wielspin bij vol gas in de lagere versnellingen. De Michelin Pilot Sport 4 band bevalt me tot nu toe het beste van alle banden die ik gereden heb.

Een Volvo is een merk met veel liefhebbers. Een van de redenen waarom dit mijn vierde Volvo is. Veelzeggend. Ik ben ook best wel benieuwd naar een 2020 model T5. Hybride of PHEV varianten spreken me niet aan. Te veel gewicht en daarmee nadelig. Nadelig voor rijplezier, nadelig voor fijnstof.

De reden waarom ik de auto (nog) niet weg doe is dat die mooie 5 cilinder toch wel magisch klinkt, en samen met de handbak is het een auto die zo nu en dan verdient om nog wat leuke kilometers te maken. Eenmaal rijdend in de 3e of 4e versnelling is vol gas versnellen een heftige beleving. Het kost me niet veel moeite om een BEV bij snelheden vanaf 100 km/uur voor te blijven of bij te houden (afhankelijk van het type BEV).

De auto is technisch inmiddels aardig perfect. Hij rijdt ook als zodanig. Elke keer als ik weer in de auto stap na enkele maanden in de stalling gestaan te hebben moet ik wennen aan het ouderwetse gevoel, maar gaande weg begrijp ik waarom ik de auto blijf waarderen. Omdat ie veelal in een droge stalling staat is ie optische de laatste 3 jaar nauwelijks achteruit gegaan. Enkele cosmetische reparaties hebben er voor gezorgd dat de auto er inmiddels redelijk netjes bij staat. Op de planning staat nog een bezoekje aan de schadehersteller om een slecht gerepareerde schade te repareren.

Nadelen?

De draaicirkel (12,5m), sportkoppeling (zwaar om te bedienen) en toch ook een beetje het geluid van de uitlaat zijn storende factoren die de auto in het drukke randstad verkeer tot een ietwat onhandige auto doen worden. En nog een nadeel : het blijft een oude auto. Zo nu en dan gaat er wel eens wat kapot.

Echte defecten die ik gehad heb:
1. Defecte gasklep (BOSCH)
2. lekke krukaskeerring
3. Defecte airco koppeling
4. Defecte ventilator voor de radiator
5. Defecte koppeling cilinder bij het schutbord
6. Diverse leeftijd gebonden problemen al of niet gerelateerd aan matig onderhoud volgens het boekje.

Ik ga er van uit dat met voornamelijk zo nu en dan een wat langere rit de Volvo met alle graagte de 400.000 km zal bereiken. Dat zal nog een paar jaar duren. Hij behoort dan tot het selecte gezelschap van 2 andere Volvo's (850 en V70 2.5-20V) en een Mitsubishi die ik voorbij de 400.000 km heb weten te rijden. Deze generatie Volvo's moet met goed onderhoud makkelijk 20 jaar oud kunnen worden. Ik hoop dat ie nog wat langer mag blijven rijden.

To do komende jaar
1. Reparatie PCV + monteren originele pakking inlaat
2. Monteren rondom gelaagd glas in de portieren
3. Carterpan O-ringen vernieuwen (carterpan zweet ook olie)
4. Monteren Do88 intercooler
5. Airco vullen. Die is na 5 jaar niet meer helemaal vol.
6. IPD stabilisatorstangen Voor + Achter

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum