Volvo 960 2.5i 24 Valve Stockholm (1996)

Volvo 960 2.5i 24 Valve Stockholm (1996)

Uitvoering960 2.5i 24 Valve Stockholm
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2009

Een tevreden Volvorijder!

Exact 9 maanden geleden heb ik de knoop doorgehakt en mijn ja-woord gegeven aan mijn huidige 960. Dat was geen eenvoudige beslissing, want ik moest daarvoor mijn trouwste maatje inleveren. En al had die al 460.000 km op de teller, het was zo'n goeierd, dat ik er maar moeilijk afstand van kon doen. En ik weet zeker, dat de nieuwe eigenaar er -bij goed onderhoud- nog vele jaren plezier van zal hebben. Helaas is mijn review van die auto door het drukken van enkele verkeerde toetsen op mijn laptop verdwenen.
Maar ja! Wat was er gebeurd? Ik geloof, dat het 15 of 16 jaren geleden was, dat ik dit type 960 -in Oxford-uitvoering- voor het eerst had gezien op "het salon" in Brussel. En over die absoluut volgeladen uitvoering heb ik toen gedacht: Als ik later groot ben wil ik er zo een! En ik ben nu, laten we zeggen, aan de verkeerde kant van de 40! En daar vind ik opeens op internet in de eerste helft van juli 2009 "mijn" 960.
De auto is "tropic green" metalic (412) met beige lederen bekleding. Precies, zoals ik hem mij had gewenst. Hij heeft een 170 pk 2.5 liter 6-in-lijn-motor met een handgeschakelde 5-bak.
En ik rijd op LPG.

Wat ik minder prettig vind:

Deze auto heeft een elektrisch glazen schuif-kanteldak en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Nadeel hiervan is, dat de ruimte, die het schuifdak van binnen inneemt, mij noodzaakt om de stoel van achteren tot in de diepste stand te laten zakken om niet met mijn hoofd tegen het schuifdak te zitten. Ik ben 1.84 lang. Verder........niets!

Wat ik wel fijn vind:

Het verbruik. Hij verbruikt iets minder dan mijn 945. Ik denk, dat dat aan de handbak ligt. Met de 945 heb ik gemiddeld 1 op 7.6 gereden en met de 960 rijd ik nu (met ECC) gemiddeld 1 op 8.2.
De kracht. Ik vind, dat je hem nogal op toeren moet rijden, wil je flink opschieten in het verkeer. Maar even terugschakelen doet echt wonderen. Op een tweebaans weg even terug naar drie en hij schiet binnen no time alles voorbij. Heerlijk! Zijdezacht als een turbine draait hij met het grootste gemak tot aan 6000 toeren! En op de Autobahn met 160 op de cruise-control is het fantastisch reizen. Vergeet niet, dat dit een auto is van dik 13 jaar oud met meer dan 300.000 km op de teller.
Z'n olieverbruik is trouwens: 0 liter op 15.000 km. 8 dagen geleden heb ik de APK laten doen, samen met een grote beurt. Het enige onderdeel, dat vervangen moest worden, was de rechter stuurhuishoes: € 16.84 incl. BTW. Verder geen problemen of aankondigingen van zaken, die binnenkort vervangen moeten worden.

Verder verheug ik mij er al op, dat ik hem binnenkort weer eens in de was mag gaan zetten. Ik heb dat vorig jaar in de herfst al eens gedaan en heb daarvoor een "deep gloss paint sealant" van Wolfgang via internet gekocht. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Het is gemakkelijk om mee te werken, maar enorm dankbaar. Ik weet niet hoeveel mensen me kwamen vragen hoe ik die auto zo "in concoursstaat" had kunnen brengen. Echt een plaatje!

Nee, ik heb er geen spijt van, dat ik deze auto heb gekocht. Sinds ruim 20 jaar is dit mijn 5e Volvo en wel die, waar ik het meeste van geniet. En overstappen naar een vergelijkbare auto van een ander merk: Pas als ik al jaren ben aan het dementeren!

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het vergaat.