Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019) #2

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)

UitvoeringT-Roc 1.5 TSI 150pk Sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019

T-Roc vlotte & comfortabele SUV

Volkswagen T-Roc 1.5Tsi Style – DSG / Sport

Iedereen heeft zo zijn/haar eigen reden(en) om te kiezen voor een bepaald automerk & type, soms wordt dit door sommige “zure” reacties die je leest in dit forum niet altijd begrepen zal ik maar zeggen. Met name bij de VAG groep is dit het geval en als je de negatieve reacties mag geloven rijden er alleen maar ontevreden eigenaren rond. Ben ik in ieder geval niet en heb al vele tevreden km afgelegd in onze Volkswagens.

Als ik lees in Autoweek dat de Volkswagen T-Roc op plaats 6 in de EU als meest verkochte auto stond in 2021 kan ik kan dat wel begrijpen. Smaak verschilt, maar ik vind het een geslaagde cross-over SUV die buitengewoon fijn rijd en goed stuurt, verderop meer hierover.

Waarom een T-Roc?
Na onze Golf 7.5 Variant wilde we graag een niet te grote SUV met een wat hogere instap voor beter overzicht en ja… daar moet je eerlijk in blijven, we werden ook wat ouder en dan is de hogere zit ook fijner. Het moest wel een complete uitvoering worden met de nodige opties, rond de 2 jaar oud en met een pittige motor in (voor ons) de juiste kleur (blauw).

Na onze Highline Golf 7 was het interieur van de T-Roc wel een puntje met z’n vele plastics (wel netjes verwerkt) maar dit weet je vooraf en eigenlijk stoort het ons niet, tenzij je dagelijks van dashboard knuffelen houd. Met de facelift 2022 heeft Volkswagen overigens zachtere materialen toegepast die dit punt oplossen voor nieuw-kopers.

Uitvoering
• 1.5Tsi ACT (cilinder uitschakeling) met 150pk & DSG-7
• Style en Sport pakket (o.a. instelbaar rijprogramma)
• Elektrisch verstelbare en inklapbare (verwarmde) spiegels met memory functie
• LED verlichting rondom (aanrader)
• Active info dashboard (mooi en goed afleesbaar)
• Navigatie incl. Android/Apple Play
• Alle moderne veiligheidsmiddelen en parkeersensoren + camera
• 18” velgen

Meestal zoek ik naar een andere auto van 1-2 jaar oud met de juiste specificaties / kleur en die had ik eind vorig jaar gevonden. Auto was in nieuwstaat en na een proefrit gekocht bij een NL VW-dealer. Zomaar een importauto kopen op een willekeurig adres kan een risico zijn, via een VW-dealer met garantie en historie is het risico op een miskoop toch minder.

Sinds de aanschaf December 2021 hebben we er nu ca. 4.000 km mee gereden in zeer wisselende omstandigheden in NL en buitenland en het bevalt heel goed. Ondanks dat de auto hoger is, is hij niet zijwindgevoelig en zeer koersvast zonder overhellen in de bochten. De auto geeft een vertrouwde en solide indruk. Het brandstof verbruik ligt tussen de 1:14 tot uitschieters naar 1:17, gewoon acceptabel. Er wordt overigens alleen E5 /98 getankt wat op de langere duur beter is dan E10. De Sportstoelen met leren zijwangen zitten ook voor langere bestuurders/passagiers prima, ook op langere afstanden en zijn goed te verstellen maar zijn helaas niet te kantelen. Heel handig is de verstelbare kofferbak-bodem waaronder je het nodige kan opbergen en in de dagelijkse omgang voldoende ruimte overlaat.
Er is duidelijk door VW aan de software gewerkt van de DSG-7 bak, want deze schakelt niet meer zo snel op naar een hogere versnelling wat de Golf 1.5 Tsi met DSG wel deed. Dat de auto soms aarzelend wegrijd door de DSG kan ik niet beamen, gewoon voet los v.d. rem, auto gaat rollen en DAN pas gasgeven is de truc.

De T-Roc is gewoon een ruime, vlotte en alerte cross-over SUV om mee te rijden, je bent er gauw mee vertrouwt. Dat in tests vaak gezegd wordt dat het rijgedrag prima is maar wel wat ‘middle of the road’ kan ik wel onderschrijven, maar voor mij is het prima. Het optionele 4-voudig instelbare rijprogramma in onze auto is prettig en een aanrader omdat het standaard onderstel een compromis is tussen sportief en comfort, ik kies liever zelf. De 18” LM-velgen (staan mooi), maar met zijn plattere banden wat minder comfortabel dan de 17” exemplaren, als dit belangrijk is hou daar dan rekening mee.

De veiligheidssystemen Front / Rear en Side Assist werken top, de Lane Assist heb ik rondom huis uit staan omdat de auto soms de neiging heeft teveel naar de middenlijn aan te gaan rijden, vooral op B wegen waar soms geen belijning is. Op de snelweg samen met de adaptieve cruise control kan je heel relaxed rijden.

Het optioneel aanwezige Discover media systeem met navigatie en Android auto / Apple Carplay is prettig in de omgang, je kan veel op 'smaak' instellen. De VW app ‘We Connect’ op de smartphone voegt weinig toe, ik zou geen abonnement nemen na de gratis 12 mnd. proefperiode.

Wat is goed ?
• Fijne alerte motor met goed afgestemde DSG automaat
• Verbruik met actieve rijstijl acceptabel, tempo 100 cruise control zelfs prima
• Rondom zicht prima, contouren v.d. auto goed te zien, grote buitenspiegels
• Ergonomie top vooral met Active info digitaal dashboard
• Climate control heeft het interieur snel op temperatuur
• Fijne hoge instap en goed te verstellen stoelen als je toch wat lager wil zitten
• Voor VW begrippen vlot gestyled model (mijn mening)

Wat kan beter?
• De al genoemde harde kunststoffen (opgelost met het 2022 model)
• De ronduit lullige enkeltonige klinkende claxon is lachwekkend
• Statische bochtverlichting (via de mistlampen) is matig
• In de basisuitvoering zijn de stoelen nogal hard, kies zo mogelijk voor de Style uitvoering

Conclusie tot dusver:
De T-Roc is in de juiste uitvoering een prima alternatief voor bijv. de Golf (Sportsvan) of als de ruimte niet nodig is voor de veel duurdere Tiguan. De auto is verrassend ruim en laat een vlotte rijstijl toe. We gaan hier nog veel plezier aan hebben.

Wordt vervolgd.

Fijne auto nu met claxon upgrade

Wat een fijne vlot rijdende auto is de T-Roc, niet zo absurd groot en daardoor overzichtelijk. Hij is van binnen ruimer dat hij eruit ziet, ook in de praktijk blijkt de diepe kofferbak alles te slikken....

Inmiddels circa 7.000 kilometers gereden tot volle tevredenheid. Geen issues gehad of afwijkende zaken. Geen olie hoeven bijvullen terwijl benzine verbruik rond de 1:16 / 17 blijft hangen. De 1.5 Tsi motor met DSG is een prettige combinatie, veel koppel en het motorgeluid blijft altijd op de achtergrond, dit draagt weer bij aan comfortabel autorijden.

Heb het eerder genoemd : de beroerd klinkende enkeltonige claxon, dit is een verkeerde bezuiniging. Denk nu niet dat ik al toeterend door het land scheur, maar zelf mijn eerste Golf had een betere signaalhoorn.

Maar dit "probleem" is inmiddels opgelost door in Duitsland bij Kufatec een tweede "upgrade" claxon-kit te kopen met pasklaar kabelset. Simpel de carter beplating met 6 boutjes loshalen en aan de bijrijders-zijde (positie is ongeveer achter de dagrijverlichting) de nieuwe, tweede claxon monteren op de aanwezige beugel en daarna aansluiten via originele kabels/stekers op de aanwezige claxon (links) & klaar! Een uurtje werk en geen ergernis meer.

Nu nog een trekhaak laten monteren voor de vakantie en dan kunnen de fietsen ook weer mee!

Fijne zomer...

“Herfst update” van een heerlijke reisauto

“Herfst update” van een heerlijke reisauto

Inmiddels zo’n 10.000 km verder na de aanschaf in december 2021.
De T-Roc bevalt nog steeds erg goed met fijne rijeigenschappen in zowel NL als tijdens onze rondreis door de Alpen.
Geen issues, gewoon heerlijk rijden en onverwacht zuinig (1:16) op afstand met snelle ritten (140-160 km gemiddeld) over de autobahn.

De adaptieve cruise control i.c.m. de berg-assistent houd de auto perfect op de ingestelde snelheid en met de stuurflippers kan dan zo teruggeschakeld worden dat je vrijwel alleen op de motor remt en daardoor de remblokken nauwelijks hoeft te belasten, top gewoon.
Ook het semi-automatische file volgsysteem voldoet geweldig waardoor je veel relaxter rijdt. Deze uitvoering heeft de optionele sportstoelen en die zitten ook na uren rijden prima.

De T-Roc is in het geheel voor ons een goed compromis voor de grotere (en duurdere) Tiguan als je die ruimte niet nodig hebt. In vergelijking met onze vorige Golf 7.5 variant is het rijgedrag wel wat stugger, de Golf was meer een “limousine” dan de stoerdere T-Roc. Is ook deels te verklaren door de hogere bouw en de 18” velgen, voor meer comfort zijn de 17” velgen meer geschikt, dit merk je vooral als we wisselen naar de 17" wintervelgen.

Vlak voor de vakantie het “probleem” van de matige lichtopbrengst van de bochtverlichting aangepakt door de halogeen lampjes te wisselen voor H8 LED’s, altijd doen en een wereld van verschil. Binnen een half uurtje gemonteerd. Moeilijk te volgen waardoor deze er af-fabriek niet in zitten, de verdere verlichting is wel allemaal LED en dan rust je de mistlampen met bochtverlichting uit met halogeen….nou ja !

Inmiddels de trekhaak laten plaatsen met afneembare haak (Westfalia) maar niet bij de VW-dealer die voor dezelfde trekhaak maar liefst € 200 duurder was. Loont de moeite even te shoppen dus en ik kwam uit in de ANWB actie bij het Trekhaakcentrum, prima geholpen.
Kogelbelasting is max. 80kg, gaat prima met de fietsendrager + gewicht v.d. fietsen. Bij de T-Roc hoeft de bumper niet aangepast te worden.

Einde maand de winterbanden monteren en we zijn weer klaar voor de komende winterperiode.

Wordt vervolgd

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.