Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2012)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2012)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf265.000 km
KM-stand laatst274.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste diesel gekocht

  • 265.000 km

inleiding

Zo snel kan het gaan: verandering van baan verder weg en een auto die je slechts een paar maanden hebt waar je je niet echt prettig in voelt.
Opeens komt het op je pad, een Polo 1.2 TDI Bluemotion (Ja hoor, je kunt ze nu volop vinden bij de autogarages).
Ik zal hier mijn ervaringen delen die ik heb bij deze auto die heel lang bekend stond als spaardiesel of 14%-bijtellings-trekker.

Zoektocht

Ik zocht op internet naar een b-segmenter die niet te veel centjes kostte, relatief zuinig is en een beetje leuk in de opties zit.
Veel keuze heb je dan niet, ik heb jarenlang japannertjes gereden, maar het is al moeilijk om er eentje te vinden met cruise control in mijn prijsklasse.
Toen ik de zoekterm ''benzine'' los had gelaten, kwam ik al snel in het oerwoud van oude spaardieseltjes terecht.
In het verleden zeer populair omdat ze wegenbelastingvrij waren, 14% bijtelling hadden en niet zo duur in aanschaf waren.
Waarschijnlijk heeft het grote aanbod van nu er alles mee te maken dat de dieselprijs tegen die van de benzine aan zit, want ze staan massaal te koop.

Eerste kennismaking met deze auto

Bij een vertrouwde garage in mijn buurt kwam ik in aanraking met deze polo bluemotion.
De luxere versie met middenarmsteun en multimedia systeem met o.a. bluetooth en navigatie.
Ik heb nog enkele dagen verder gekeken naar een Fabia Greenline en een Punto 1.3 diesel, maar die vielen stuk voor stuk af.
De auto ziet er prachtig uit voor zijn leeftijd, heeft nauwelijks beschadigingen (lak m.u.v bumpers is nog helemaal krasvrij), maar wel een ruime kilometerstand.
Met het rijden is hier niks van te merken, hij rijdt zoals een 1.2 TDI (daarover later meer).
Ook ziet de auto er van binnen nog zeer netjes uit.

Aankoop

De doorslag gaf om voor deze auto te gaan dat er veel aan zou gebeuren wat enigszins aandacht nodig heeft.
Zo werd alvast de grote beurt gedaan, nieuwe distributieriem, roetfilter gereinigd, EGR is gecontroleerd op werking en heeft een verse apk.
Ook kreeg ik nog een behoorlijke prijs terug voor mijn vorige auto, waar nog het een en ander aan moest gebeuren. (uiteraard wel netjes gemeld)

Interieur

Het interieur kunnen we kort over zijn: typisch Volkswagen.
Dit houdt in dat het bijna klinisch is, maar wel overzichtelijk.
Alle knopjes en schakelaars zitten op de juiste plek en handig bereikbaar.
De bekleding is nog van goede kwaliteit en de middenarmsteun is handig tijdens het rijden.
De stoelen zitten beter dan in mijn Toyota Yaris die ik van tevoren reed en geven voldoende steun.

Rijeigenschappen en motor

Deze motor is denk ik al genoeg over geschreven.
Zodra je de sleutel omdraait, doet dit denken aan een Aixam brommobiel met een turbootje erop.
Hij nagelt, hamert en ratelt er vrolijk op los zoals we dit alleen van diesels uit een ver verleden kennen, maar dat deden ze al toen ze nieuw uit de fabriek kwamen.
Het welbekende turbo-gat heeft deze ook last van, het motortje lijkt helemaal niks te doen en rond de 2000rpm komt er gang in en in de eerste versnellingen schiet ie er dan opeens vandoor als je geen gas terug neemt.
Laten we maar zeggen dat het blokje niet echt geraffineerd is.
Rond de 2000rpm krijgt het motortje pit en blijft dit vasthouden tot +/- 4000rpm om vervolgens af te zwakken in vermogen.
Sturen gaat lekker licht, maar niet wel een beetje afstandelijk, maar je hebt nooit het gevoel dat het mis kan gaan.
De versnellingen laten zich soepel inleggen en buiten de lange verzetten om, heb ik eigenlijk geen op of aanmerkingen.
De koppeling laat zich soepeltjes bedienen met een duidelijk aangrijppunt.

Comfort

In hoeverre je comfort verwacht in een Polo is deze beter dan in een Fabia, mazda 2 of Yaris waar ik al eerder mee heb gereden.
Vering en schokdempers doen prima zijn werk en het is redelijk ontspannen rijden (als je aan de 1.2 TDI gewend bent).
De vering kraakt wel een beetje bij drempels, met name bij kouder weer, maar werken nog uitstekend.
Stuur en stoelen zijn voldoende te verstellen voor een fijne zitpositie te creëren.

Zuinigheid en verbruik

Hier is ook al zeer veel over gezegd, maar de zuinigheid heeft bij deze auto echt heel erg met je eigen rijgedrag te maken.
In het begin trok ik de naald van de toerenteller door tot 2700-3500rpm.
Dan voelt ie wat vlotter aan en loopt de motor nèt even wat lekkerder (zeker door de lange verzetten), maar komt het verbruik niet ten goede als je dit te vaak doet.
Dan is het verbruik rond de 1 op 20 tot 1 op 23.
Ik doe nu wat rustiger aan, uit laten rollen en de naald zo min mogelijk boven de 2200rpm laten komen, en dan blijkt 1 op 26 tot 1 op 30 in de praktijk goed haalbaar te zijn, mits je niet te korte stukjes rijdt uiteraard.

Bluemotion techniek

Wie denkt dat bluemotion alleen een merknaam voor een type is, heeft het goed mis.
Het is namelijk een heel uitgebreid pakket van energiezuinige maatregelen, zo beschikt de auto over: sideskirts, kleine druppelspiegels, een vrijwel dichte grill en een aflopende achterspoiler.
Ook onderhuids zijn er grote verschillen met de ''normale'' polo zoals de motor en lange verzetten van de bak, maar hierbij stopt het niet.
De polo is ook van onderen helemaal afgewerkt met plastic afdekplaten om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden.
De (voor die tijd) geavanceerde dynamo kan energie genereren bij uitrollen of remmen.
Ook heeft zelfs de carterpan een ''luiertje'' om van isolerend materiaal wat ook rond de motor te vinden is.
Zo hoeft het motortje na enkele uren stilstand minder hard te werken om op bedrijfstempratuur te komen, wat het verbruik en de uitstoot ten goede komt.
Het stopt dus niet bij een klein motortje en lange versnellingen bij de bluemotion.

Conclusie

Deze auto is gewoon prima voor dagelijks gebruik en kost zelfs in deze tijd ook niet zoveel in de maandlasten. (slechts enkele tientjes per maand in MRB duurder dan een benzine polo)
Ik ben vooral benieuwd hoe deze auto zich gaat houden op de langere termijn, zeker omdat ik al een vrij hoge kilometerstand heb.
Ik ben van plan deze review zeker bij te houden en jullie op de hoogte te houden.
Dus graag tot de volgende update, hopelijk met allemaal goed nieuws.

Toch laten chippen

  • 271.000 km

Omdat het begon te kriebelen, heb ik de polo toch maar laten chippen.
Toch wel fijn om op de snelweg (waar ik vaak ben te vinden) iets meer vermogen te hebben en de motortjes kunnen het prima aan.

Het motortje is nog kerngezond, hij deed 81pk en 178nm, iets beter dan origineel zelfs dus nog. (en het roetfiltertje zit er nog gewoon op)
Na iets meer dan 90 minuten wachten is ie gechipt naar 109pk en 241nm volgens de rollenbank, dus zelfs nog iets beter dan beloofd.

Het verschil is echt wel merkbaar, de motor pakt nu lekkerder op en al vanaf 1500 rpm en ook op de snelweg zit je binnen acceptabele tijden op je kruissnelheid zonder het mini-dieseltje in de hoge toeren te hoeven jagen.

Hoewel het verbruik hetzelfde moest blijven, is dit wel iets gestegen.
Ik haal nu ongeveer 1 op 25 aan de pomp gemeten (rond de 4ltr/100km) en ik heb niks veranderd aan mijn rijstijl.
Maar een goed rijdende auto waar ik mijzelf lekker in voel is voor mij belangrijker dan een paar kilometer verder komen op een tankje.

Er komen wel nog deze week bandjes onder van goede kwaliteit, want nu zitten er schuin afgesleten Chinese prullen onder en ook nog 2 verschillende merken met droogtescheuren.
Veiligheid uiteraard boven alles en misschien dat dit nog invloed heeft op het verbruik.

Verder doet de polo het nog perfect en heb geen klagen over deze auto.

wat probleempjes en nieuwe bandjes

  • 272.500 km

Zo snel weer een update, dat betekend geen goed nieuws en was niet de bedoeling.

Sinds enkele dagen werkt de cruise control opeens niet meer (ja hoor, het schuifje staat gewoon nog op ''aan'') en het lampje brandt ook niet meer.
Ook het start/stop systeem is er mee opgehouden en krijg steeds de melding in het display dat ''Start/Stopp nicht möglich'' is.

Vandaag viel ook het multimedia systeem voor een groot gedeelte uit: achteruitrijcamera werkt niet meer, bluetooth en navigatie niet meer en pakt geen usb apparaten meer.
Deze is achteraf ingebouwd kwam ik vandaag achter omdat deze op Android draait.
Gelukkig werkt de FM radio en touchscreen nog wel.

Dit zijn natuurlijk geen dingen die invloed hebben op het rijden van de auto en hij is nog veilig volgens mijn garage, dus de volgende beurt en apk wordt hier eventjes naar gekeken mits ik niet eerder naar de garage hoef.

Gelukkig ook wat goed nieuws, de bandjes zijn namelijk ondertussen vervangen door betere en veiligere exemplaren.
Ik kwam na wat zoekwerk en (voornamelijk Duitse) vergelijkingstesten uit bij het merk Maxxis en type ME3 voor de banden.
Dit geprofileerd rubbertje krijgt label B voor zowel geluid, zuinigheid als veiligheid.
Het was nog even zoeken naar een zaak die deze bandjes kon leveren, maar ik ben bij een plaatselijke bandenboer geslaagd voor 70 euro per band en 50 euro in totaal voor het monteren, balanceren en alle toestanden.
Het verschil is zeker merkbaar, ook in verbruik dat iets lager ligt volgens de boordcomputer. (Helaas de bonnetjes kwijt, dus kan nu niet uitrekenen hoeveel het aan de pomp daadwerkelijk scheelt)

Motorisch draait het ecodieseltje nog als een zonnetje, ratelt er vrolijk op los en ook in mijn vorige auto moest ik mij behelpen zonder cruise control.
Radio heb ik alleen tijdens files aan omdat ik het anders teveel vind afleiden.
Dus mij hoor je eigenlijk nog niet eens klagen ondanks de probleempjes.

Op dus naar de 3 ton zou ik zeggen, ik hoop dat ik mij dan weer mag melden om deze mijl(/kilometer)-paal te vieren en niet eerder.

Poetsen, polijsten en waxen

  • 274.000 km

De kilometers vliegen erbij en tot nu toe heeft de Polo zich bewezen als een betrouwbare auto.
Ik raakte op youtube geïnspireerd door Rick van Stippent die auto's 'fabrieksnieuw' maakt door ze een beetje te poetsen.
Aangezien op dat punt aan de polo weinig was gebeurd de afgelopen tijd, ben ik vandaag op een zonnige Februari dag begonnen met poetsen, polijsten en daarna waxen.

De producten heb ik voor een groot gedeelte van het groene schildpadje aangeschaft aangezien deze veel goedkoper waren en beter dan de producten dan de heer van Stippent zoals ik uit veel reviews had vernomen.
Zijn producten komen namelijk nogal wat zuren aan te pas en zijn te grof om mee te werken wat niet goed is voor de lak en het plaatwerk.

Maar goed, ik zal jullie even meenemen door het proces:

Eerst heb ik al het loszittend vuil verwijderd in de wasstraat waar je zelf met een spuitlans de auto kunt schoonspoelen.
Voor de lak te poetsen heb ik een schone spons, warm water en autoschampoo gebruikt.
Voor te polijsten Commandant 4 (kwam een hoop troep van de lak), carnauba wax om de auto in de was te zetten en een sealer die ook op basis van carnauba is om het resultaat een beetje goed te houden.

Het was bijna een hele dag werk, maar dan heb ik ook wat te doen op mijn vrije dag.
Het resultaat heb ik toegevoegd aan de hand van nieuwe foto's.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

DirectLease
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 429
 
Arval
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 448
 
Leaseplan
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 486
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens