Volkswagen Passat 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition (2014)

autoreview

Volkswagen Passat 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition (2014)

Signalement

UitvoeringPassat 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf35.648 km
KM-stand laatst122.000 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden op groengas

  • 89.533 km

Anders dan wat is vermeld gaat het hier om een Ecofuel met 150 pk, dus niet 122 pk. Zowel in de Touran als de Passat werd af fabriek alleen deze motor geleverd. Met dit vermogen kan de auto heel goed uit de voeten!

Sinds maart 2016 rijden wij deze VW Passat Ecofuel op CNG.
De auto is van 2014 en is na een jaar geïmporteerd uit Tsjechië. Toen wij de auto kochten was de kilometerstand ca 35.000 km.

We hebben 40 jaar op LPG gereden, meestal met twee auto's in ons gezin. We zochten gericht naar een auto op CNG omdat LPG nauwelijks meer op nieuwe auto's leverbaar is en vonden deze automaat.

De ervaring met de Passat is een bijzonder goede. Naast nieuwe banden en een keer een defecte waterpomp en een defecte koplamp (xenon kost wel 220 Euro) hebben we alleen te maken gehad met een terugroepactie om kosteloos de brandstoftanks te laten vervangen. Dit hebben we laten controleren in Apeldoorn op kosten van Pon en is goed verlopen.

Na 50.000 km kunnen wij stellen dat deze Passat uiterst comfortabel is en met zijn motor ook in de bergen in Zwitserland prima presteert. In de sedan kunnen we lange spullen toch makkelijk kwijt. De auto is dus Ikea-proof.

We rijden ca 22.000 km per jaar. Met een verbruik van een kleine 1:18 is het ook nog voordelig om in deze auto te rijden.

Nog steeds 1:18

  • 111.000 km

We hebben trouw ons verbruik na elke tankbeurt genoteerd. Gemiddeld blijft de auto 1:18 rijden. In Duitsland rijden we wat harder dan in Nederland, maar op daar getankt aardgas (geen groengas, wat we in Nederland eigenlijk altijd tanken) rijdt de auto ondanks hogere snelheden gemakkelijk 1:22. De oorzaak is dat de energiewaarde van in het buitenland getankt gas 100% is en in Nederland 80%. De motor heeft daar geen problemen mee. Het percentage is op het dashboard af te lezen.

Op winterbanden is het verbruik wel zo'n 10% hoger. Volgende week gaan de zomerbanden er weer op.

De onderhoudsbeurten zijn naar verwachting en zoals bij Volkswagen altijd relatief goedkoop. Wel moesten we niet lang geleden de waterpomp laten vervangen en zit een vervanging van de aircoradiator er aan te komen. Telkens zo'n 600 euro. Maar goed, het wordt inmiddels een wat oudere auto.

Op winterbanden rijdt de auto duurder, maar de wegligging is erg goed. Benieuwd of we veel verschil merken na de wissel. Er komen nieuwe voorbanden op. De bandenslijtage is niet bijzonder hoog, passend bij een auto van dit gewicht van bijna 1.600 kg.

DSG reparatie

  • 122.000 km

Sinds enkele maanden gebeurde het wel dat de auto bij koude motor niet wilde schakelen. Opnieuw starten loste het probleem wel op, maar dat is bij een groen stoplicht geen rustgevende actie ... Onze VW-garage in Amersfoort kon het probleem niet terugvinden. Gelukkig vonden we een gespecialiseerd bedrijf in Soest dat voor een bedrag van EURO 900 de DSG-versnellingsbak heeft gereviseerd. De auto rijdt sindsdien weer zo goed dat het lijkt alsof we een nieuwe auto hebben gekocht! We rijden dus nog even door in deze auto. De volgende auto wordt vast wel een elektrisch aangedreven auto, maar die zijn op dit moment nog wel erg duur.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens