Volkswagen Golf 2.0 GL (1996)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 GL (1996)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 GL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort op de eerste plaats

  • 143.000 km

Hierbij een review van een bijzondere en uiterst zeldzame Golf 3. Waarom zeldzaam? Om te beginnen met het lichte beige interieur (zie de 3 foto's) waarmee de vorige eigenaar uiterst zuinig op is geweest. Er zijn nauwelijks Golf 3 hatchbak modellen met een twee kleurig beige interieur. De auto heb ik gekocht van een liefhebber die er zeer zuinig op is geweest en ik kan dat alleen maar waarderen want dat ben ik zelf ook. Zowel optisch als technisch verkeerd de auto in belachelijk goede staat. Deze review is dan ook gebaseerd op een Golf 3 alsof die zo uit de fabriek kwam rijden in 1996.

Om te beginnen ben ik een Golf 3 liefhebber, het zijn oerdegelijke auto's die ook zo aanvoelen, en ondanks dat ik al heel wat Golf 3 heb gezien en heb bereden, verbaast het mij enorm over dat de ene de ander niet is qua afwerking en rij eigenschappen alsmede het comfort.

Dit betreft een Golf 3 met 2 liter motor (motorcode AGG) in combinatie met een automaat met koppelomvormer en lock-up. Wat luxe betreft zit onder andere climate control in, abs, airbags en verder is alles elektrisch.

Als eerste ga ik in op de aandrijving, ik had nooit verwacht van een auto van deze leeftijd dat deze met een automaat zou accelereren zoals een dure sedan dat doet van vandaag de dag. Zonder kracht onderbreking zeer vlug en bijna niet merkbaar schakelen terwijl de motor vrijwel trillingsloos met aardig wat reserves de auto van zijn plek haalt. Je voelt een consistente druk in je stoel en vooral vanuit stilstand krijgen de wielen dermate veel koppel aangeboden dat je voorzichtig moet wegrijden om slippende banden te voorkomen(er zitten nieuwe Pirelli's onder). Alleen met veel wisselende snelheden op 50 en 80 wegen merk je de nadelen van een automaat met koppelomvormer ten opzichte van een automaat met dubbele koppeling indien je sportief rijd. De automaat is dan vrij lui en gaat er maar vanuit dat de motor over voldoende koppel beschikt. Maar dan is het een kweste van het gaspedaal iets dieper intrappen zodat die wat langer in zijn toeren blijft of snel terugschakelt. Ik heb gemerkt dat de 2 liter 8 klepper zich vooral fijn voelt in de lagere toerentallen en vanaf 5000 toeren is de kracht er wel van af. De motor zou zijn hoogste koppel moeten hebben op 2600 toeren en dat is zeker merkbaar. Ik heb nog nooit in een auto gereden met zo'n trillingsvrije 4 cilinder als deze, vooral op de snelweg geeft de motor een romerig v6 achtig homogeen geluid indien je een auto bijvoorbeeld vlug inhaalt. Met normaal rijden op de snelweg is de motor zeer stil en zo goed als trillingsvrij. Op de snelweg is het heerlijk om altijd meer dan genoeg kracht reserves te hebben en in tegenstelling tot andere hand geschakelde Golfjes die ik was gewend, accelereert deze met een constante snelheid, dus geen afzwakking van acceleratie naarmate je de 160 km/h nadert. Vanaf 170 km/h merk je dat die het moeilijker krijgt en vanaf 180 km/h gaat die langzaam klimmen dat het leuke er wel van af is. Voor dat soort snelheden ben je beter af met een vr6. Je hoort overigens geen motortje dat zijn best staat te doen wat het gevoel geeft dat je in een auto rijd uit een hoger segment, mede veroorzaakt dat de auto op de snelweg muisstil is maar daarover straks meer.

Deze Golf 3 is uitgerust met climatronic, in het begin was dit best wel wennen. Tot mijn verbazing zit er achter de voorruit een zonne sensor die de hoeveelheid zonlicht meet en zijn de middelste ventilatie roosters zijn elektrisch. Dat wil zeggen dat de climatronic deze zelf kan sluiten en kan openen. S'winters spaart de climatronic eerst wat warmte van de motor op maar gezien deze erg snel warm is begint die al snel met warme lucht blazen naar de voeten. Dat is wel slim want warme lucht stijgt op, de middelste ventilatie roosters worden gesloten en de buitenste blazen zachtjes warme lucht zodat er een gordijntje warme lucht ontstaat tussen de voorste inzittenden en de koude zijruiten. Zomers daarentegen opent de climatronic de middelste ventilatie roosters meteen indien de auto erg heet is en blaast alsware een koude grote luchtstroom door de auto heen om het interieur snel af te koelen om vervolgens over te gaan op een meer comfortabelere stand. Ik vind het rekeninghoudend met het bouwjaar van deze auto een zeer mooi en goed werkend systeem. Tijdens vakantie in buitenland waar het 23 graden was, en je reed een lange drukke tunnel in waar het 38 graden was, merkte je er binnen in de auto niets van. Integenstelling tot Golf 3 modellen zonder climate control is het vermelden waard dat het geluid van de ventilator gedempt is. Bij hogere ventilatie standen hoor je minder geluid van zowel lucht als de ventilator dan modellen zonder climatronic.

Dan kom ik aan bij het punt waar het bij deze auto om draait, en dat is zonder meer het comfort. Deze Golf is vanuit de fabriek al erg goed geïsoleerd en ik heb zelf de motorkap nog eens goed geïsoleerd. Op de snelweg is de auto, zeker voor een auto van deze klasse en bouwjaar, extreem stil. Zelfs met 170 km/h kun je elkaar nog heel, heel zachtjes fluisterend verstaan. En met 100 km/h hoor je eigenlijk nauwelijks wat, je ziet dat alles voorbij flits maar in de auto is het dermate stil en kalm dat het lijkt alsof je zachtjes rolt. De vering filtert heel erg veel kleine maar ook grote oneffenheden weg zonder dat de auto zweverig voelt of zompig. En de stoelen zitten als gegoten, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt. Het is bijzonder apart om in een relatief compacte auto te zitten met dit niveau van comfort. Voor Golf 3 begrippen is dit best een redelijk zware auto voor een 3 deurs met zijn 1200kg. De auto heeft daardoor wel een hoge koersvastheid en van windstoten heb ik niet zoveel last. In bochten merk je het extra gewicht wel tenopzichte van Golf 3's met bijvoorbeeld een 1.8 handgeschakeld.

De automatische aandrijflijn in combinatie met de uiterste fijne motor, de stilte in de auto en goed werkende climatronic zorgt dat dit een erg fijne auto is om langere afstanden mee te rijden. Helaas worden auto's met deze degelijkheid en perfectie niet meer gemaakt door Volkswagen. Ik heb recent nog in een Golf 6 gereden met dsg en 1.4 motor en dan vraag ik mij toch echt af of we vooruit of achteruit gaan. Dat reed zeer afstandelijk, en alles voelde goedkoop aan alsof het ieder moment stuk kon gaan. Ook ontbrak de koppel beleving. Wel voelde de auto een stuk stijver aan, iets dat ontbreekt in een Golf 3 ondanks dat deze op gebied van veiligheid zich al meermaals heeft bewezen.

Het brandstofverbruik is erg afhankelijk van hoe sportief je rijd, wil je sportief rijden dan neemt het verbruik drastisch toe. Indien je rustig 100 km/h op de snelweg rijd zonder al teveel tegenwind dan kun je zeker 1 op 13 wel halen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens