Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Trendline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Trendline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste km's

  • 80.000 km

De Golf is aangeschaft in 2016, er stonden 80k km's op de klok. De golf is zelf aangeschaft en moet zeer betrouwbaar zijn.

Door goed te kijken naar aanschaf, restwaarde, afschrijving, reviews van de motor (1.6 tdi) en km's per jaar had ik besloten om voor deze diesel te gaan. De kleine motor zou extreem zuinig zijn en na de proefrit was ik zo goed als verkocht.

Omdat de golf erg kaal was twijfelde ik nog. Het Trendline model bevat kraak noch smaak. De auto is handgeschakeld, alleen de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, het is een 5 bak, het meest basic media schermpje (composition touch) is ingebouwd en de wagen staat op 15 inch stalen velgen met ballon banden.

Omdat ik weinig reviews zie over een Golf met een wat hogere kilometerstand. Hierbij mijn ervaringen vanaf de aanschaf tot op heden.

AL vrij snel

  • 85.000 km

Aangezien ik de Golf vrij kaal vond. Begon ik al gauw te kijken naar OEM vervangingsonderdelen. De velgen mochten er als eerst aan geloven. In Duitsland een setje GTD Nogaro velgen (18 inch) opgehaald met z.g.a. nieuwe banden. Ook zouden er voor de winter een setje 16 inch velgen met winterbanden komen om deze om te wisselen tijdens de jaargetijden.

De 18 inch velgen maken de auto een stuk stugger dan de slappe ballonbanden. De wagen ging meer verbruiken (van 1:20 naar 1:17) uiteraard volledig afhankelijk van je rechtervoet. Ik vond het comfort hierna een stukje minder worden. De auto was stugger en wat minder fel op het gas. Een beetje meer oppassen bij flinke drempels en kiezelwegen.

Het verbruik vond ik in de eerste instantie niet om naar huis te schrijven. De fabrieksopgave is uberhaupt nooit behaald, hoe zuinig ik ook probeerde te rijden.

Problemen:
Autohold storing, de knop brandde in het begin een paar keer. Bij het activeren gaf deze meteen een storing. Daarna heeft die niet meer gewerkt.
Krakende voorarmrubber (linksvoor), bij het over drempels rijden kraakt de draagarmrubber. Dit schijnt een producteigenschap te zijn. Ik hoorde dit ook terug bij andere eigenaren van zowel Golf 6 als Golf 7. Wat mij betreft is dit gewoon een slecht onderdeel.

Onderhoud:
De eerste grote onderhoudsbeurt + airco aanvullen.

Kachelen

  • 100.000 km

In de wintertijd ging de golf op de set 16 inch winterbanden. Spinternieuwe continental winterbanden moesten mij door de natte, gladde maanden slepen. Aangezien ik veel naar het buitenland rij vond ik het belangrijk om een stevige en goede set aan te schaffen. Ook in de sneeuw op de berg hebben deze zich echt bewezen.

Problemen:
In de kou start de auto soms net iets later. Bij het omdraaien van de knop start de auto automatisch. Dit duurt in de winter soms net iets langer. Nog geen noodzaak gevoeld om daar naar te laten kijken.

Onderhoud:
APK beurt is de Golf zonder problemen doorgekomen

Tijd voor updates

  • 100.000 km

Ik vond de Golf nog steeds kaal. Aangezien het een fijne auto is was het tijd voor wat updates.

De stoelen irriteerde mij mateloos. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een betere interieurset. De emotieloze Trendline stoelen hebben daarom plaats gemaakt voor een set GTE stoelen. Deze zitten alsware als een kuipstoeltje, hebben laatjes en aanpasbare lendesteunen. Je zit veel steviger in de stoel waardoor je er niet half naast valt als je een stevige bocht pakt. Ook de bijrijder heeft nu de luxe om de hoogte van de stoel aan te passen.

Het geluid van de stereo viel mij een beetje tegen. Waar de oudere volkswagens een stevig geluid produceerde, liep de Golf 7 een beetje achter qua performance.
Een (plug and play) aftermarket soundupgrade van Helix heeft de golf stereo net iets meer pit gegeven. Het was ook vrij simpel om deze zelf te installeren.

Het Golfje gaat maar door

  • 125.000 km

De golf geeft gelukkig vanzelf aan wanneer deze aan een beurt toe is. Zo ook dit jaar. Afgezien van het bandenplaksetje was dit gewoon regulier onderhoud. Om mobiliteitsgarantie te behouden heb ik besloten om de Golf bij de VW dealer in onderhoud te nemen. Dit ook door goede ervaringen in het verleden met deze dealer.
Wat ik als prettig heb ervaren is dat er geen werkzaamheden worden uitgevoerd zonder eerst te overleggen.

Onderhoud:
APK beurt + onderhoud volgens service interval

Weer een jaartje erbij

  • 160.000 km

Omdat ik verder weg ging werken ging het trekkertje steeds meer kilometers maken. Het viel me op hoe opvallend goed hij dit doet. De Golf bewijst zich keer op keer weer als een betrouwbare auto.

Ook het trekken van aanhangers gaat de auto goed af. Deze Golf had fabrieksaf een vaste trekhaak opgebouwd. Er schijnen dan wat aanpassingen aan de auto te worden gedaan met een module en radiateur.
Het fijne is dat de Golf aangeeft of een lamp van de aanhanger kapot is. Ondanks het relatief kleine vermogen van de auto, produceerd hij een stevig koppel. Erg makkelijk om een volle aanhanger te trekken.

Voor een standaard auto vind ik het wel grappig dat de Golf nog enigszins communiceerd. Berichten zoals: autosleutel vervangen en servicebeurt binnen (zoveel) dagen.

De schijven en remblokken aan de voorzijde zijn vervangen bij de grote beurt. Het viel me op dat de dealer aangaf dat deze nog origineel waren. De auto is ondertussen toch al bijna 5 jaar oud.

Vanwege de duurzaamheid van deze schijven gekozen voor origineel A merk vervanging. De remkracht valt overigens echt flink te noemen, afgezien van bij gladheid heb ik nog nooit de ABS in voelen komen bij echt hard remmen. Het keihard kunnen remmen bevorderd in mijn ogen ook het degelijke gevoel.

Onderhoud:
Grote beurt, APK + batterij sleutel vervangen
Remschijven en blokken voor.

Betrouwbaarder kan niet

  • 185.000 km

Wat opvalt is dat rond elke zomer de Golf een half litertje olie nodig heeft. Voor 25k km's per jaar vind ik dit niet slecht. Uiteraard vul ik deze zelf aan volgens de specificatie op het onderhoud. 0-W30 Helix longlife olie.

Het minder goed starten in de wintermaanden is wat minder geworden na het toevoegen van het additief. Ik heb de dealer ook nagevraagd om de injectoren na te gaan. Ze gaven mij aan dat ze allemaal nog naar behoren werken.

Problemen:
Afgezien van een gescheurde ruit door een grote steen, geen problemen.
Het valt mij ook op dat de motor bij flinke kou een beetje schudt.

Onderhoud:
Regulier onderhoud grote beurt, APK + dieseladditief

En door

  • 205.000 km

Al met al ondanks het laatste defect blijf ik de Golf een betrouwbare en fijne auto vinden. Ik heb overwogen om deze te verkopen en een benzine Golf aan te schaffen, maar juist het kilometers vreten met de diesel Golf blijft mij goed bevallen. Misschien denk ik er nog een keer over na als er weer grote onderhoudskosten aan komen.

Eerste "echte" probleem

  • 205.000 km

De bandjes zijn dit jaar vervangen voor de zomerset. Op de test van de consumentenbond kwamen Maxxis banden goed uit de test in de regen. Hiervoor zaten er Potenza's om de velgen (standaard GTD banden). Deze banden bevallen erg goed, in de regen houden ze veel grip en plakken ze super aan het asfalt. Wel leek het alsof ze alleen nog banden met XL load verkochten. De stevige wang van de band voelt behoorlijk stug.

Ongeveer bij deze km stand is de distributieriem aan de beurt. Deze is dan ook vervangen samen met de waterpomp (deze pakken ze dan meestal meteen mee). Het is duur onderhoud, maar moet gebeuren en daarna kan de Golf er hopelijk weer lang tegenaan.

Update:
Na het vervangen van de distributieriem vond ik het tijd om weer wat aan te passen. Het standaard Trendline stuur is van plastic. Dit voelt gewoon goedkoop aan.
Ik heb daarom een origineel leren stuur gekocht zonder knoppen. Daarbij heb ik niet gekozen voor een multifunctioneel stuur, omdat daarbij diverse aanpassingen komen kijken (waaronder een highline module t.b.v. aansturing).

Later in het jaar kwam ik een probleem tegen. Bij het rijden begon de auto te hobbelen. Linksachter voelde ik de auto een beetje trekken. In de eerste instantie dacht ik een lekke band, maar bij het checken van de band hoorde ik het metaal tikken (een hoorbaar getik van metaal uitzetting). De remschijf was letterlijk gloeiend heet en er was een licht aanloopspoor zichtbaar.

De dealer is dit nagegaan en heeft geconcludeerd dat de remklauw vastzat. In plaats van reviseren hebben ze de volledige klauw vervangen en remblokken achter. De schijf was gelukig niet beschadigd.

Problemen:
Remklauw links achter liep aan. Remcilinder vastgelopen.

Onderhoud:
Distributieriem, waterpomp, remklauw linksachter, remblokken achter vervangen.

Kilometers nemen af

  • 225.000 km

Ondertussen zijn we alweer 20 duizend kilometers verder. Het blijft een erg fijne auto, de Maxxis bandjes mogen er alweer vanaf. Het valt op dat deze al droogte scheurtjes hebben aan de rand van de wang naar het profiel. Erg vreemd voor banden van minder dan een jaar oud.
De winterbandjes gaan er nu weer onder. Deze zullen volgend jaar aan vervanging toe zijn en zijn de aanschaf bij de aankoop van de auto zeker waard geweest.

Omdat de kilometers per jaar afnemen, zal ik op korte termijn gaan kijken naar een benzine auto. Ondanks de betrouwbaarheid en relatief lage restwaarde, zal de golf waarschijnlijk plaats maken voor een benzine versie.

Nog steeds weinig rijden

  • 250.000 km

Ondertussen alweer een stukje verder. Kort geleden is de ruit weer gebarsten, de golf vangt veel keien met de neus. Ook de motorkap zit (ondanks het afstand houden) onder de steenslag. Verder waren het probleemloze kilometers, het begint ondertussen een saai verhaal te worden. Afgezien van de veranderingen op de oliemarkt. Op dit moment loont het niet meer om een diesel te rijden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens