en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Golf 1.5 eTSI 150pk Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 2.450 km |
Sinds kort in het bezit van een nieuwe Golf 8, 1.5 etsi. Betreft privé aanschaf.
Na een aantal proefritten met meerdere merken, de VW Golf aangeschaft. Toch ook 2 maal proef gereden in de Mazda 3. Met name het prijsverschil tussen de Mazda 3 en VW Golf Style etsi is behoorlijk fors. Echter niet voor de Mazda 3 gekozen om met name onderstaande redenen:
- Eenvoudige rijhulp systemen, dodehoek functioneert via de parkeersensoren, bij de Golf heb je een bereik tot 70 meter middels radar.
- Afwerking lijkt zeer hoogwaardig in de Mazda echter toch minder duurzaam. Kunststof rand om voorstoel kan je zo los trekken en deurbekleding kan je ook bewegen als je er aan trekt.
- Rijcomfort is minder dan bij de Golf.
- Verouderde techniek key less entry inzake inbraakgevoeligheid.
Bij de Golf is inderdaad meer hard plastic aanwezig, met name achterdeuren en onderkant middenconsole, echter is het wel duurzaam en degelijk gebouwd.
De positieve kanten van de Golf op dit moment:
- Online verbonden waardoor brandstof verbruik kan worden afgestemd op de omgeving, denk aan tijdig van het gas af bij rotondes, 30 en 50 km zones. Via online kan de auto dit al ruimschoots aangeven ipv van alleen via een front camera.
- Verbruik brandstof. Zeer zuinige rijstijl, 4.8 liter op de 100 km tot 5.7 liter op de 100 km bij een normale rijstijl.
- Uitgebreide veiligheids systemen. Met name Travel Assist, ook te gebruiken in de bebouwde kom of bij wegwerkzaamheden.
- Rijcomfort is hoogwaardig met multi link achteras en de in mijn auto aanwezige DCC. Hiervoor Passat gereden ook met DCC maar op dat vlak geen verschil.
- Stoelen in de Style uitvoering.
- IQ koplampen, passen zich niet alleen aan bij tegemoetkomend verkeer maar op basis van de omgeving, zoals snelweg of bebouwde kom via online gegevens.
- Online update kan worden uitgevoerd tijdens het rijden, waarbij andere functies kunnen worden blijven gebruikt. Updates gaan vrij snel.
- Keyless entry is voorzien van nieuwe techniek tegen diefstal. Zie online een test van de Adac. Zijn nog maar enkele modellen en merken op dit moment leverbaar met deze techniek.
De negatieve kanten van de Golf
- Aanschafprijs in combinatie met opties.
- Geen progressieve stuurbekrachtiging beschikbaar op de Style in tegenstelling Duitsland.
- Spraakbediening in het Nederlands beperkt, echter in het Duits of Engels zeer uitgebreid, in deze taal kan je nagenoeg alles regelen via spraak. Moet je wel bij instellingen de taal op een van deze landen instellen.
- Geen harde schijf meer voor muziekopslag.
- Geen weergave van een hoogtemeters in het navigatie scherm.
- Geen split screen in het navigatie scherm zoals nog aanwezig was bij de Passat.
- Geen aparte Sim kaart voor telefonie mogelijk, echter e-Sim via Cubic werkt erg goed, ook in het buitenland en tegen relatief lage kosten.
- Iets meer fysieke knoppen voor bediening tijdens het rijden, is toch wel fijner.
- Af en toe een software storing welke de auto tot op heden zelfstandig heeft gereset.
Onlangs een systeem storing aan travel assist en hold assist, na korte reset, auto aan en uit, was deze storing opgeheven. Verleden week online update ontvangen en vanaf deze laatste update geen storingen meer. Update nam 20 tot 30 seconden in beslag.
De vaste app van Apple Music in het Discovery Pro systeem geactiveerd, hierdoor kan ik zonder enige connectie met de telefoon Apple Music gebruiken, account is natuurlijk wel gekoppeld aan je Apple-ID. Dataverkeer verloopt dan via Cubic Telecom. Naast Apple Music kan je ook Tidal activeren. Webradio is continue geactiveerd door gebruik te maken van Cubic. Helaas kan je in Nederland nog niet Alexa activeren, dit in tegenstelling tot Duitsland.
Echter, je kan ook switchen tussen spraakbediening van Volkswagen en Siri. Volkswagen is te activeren via spraak of stuurwiel bediening. Drukknop spraakbediening op stuur circa 2 tot 3 seconden ingedrukt houden en systeem schakelt over naar Siri. Voorwaarden: de telefoon moet dan wel gekoppeld zijn.
Bij het bestellen van de auto heb ik ook de optie telefoonvoorbereiding Plus genomen. Hierdoor kan de telefoon verbinding maken met de auto antenne, waardoor er een beter ontvangst is. Eventueel aanrader voor een veel beller, anders zou ik het eigenlijk niet adviseren, niet zoveel meerwaarde indien je alleen privé gebruik maakt van een auto.
Onlangs op de snelweg totaal circa 60 km, met een snelheid van 100 km gereden in de eco instelling, verbruik van deze rit: 4,8 liter op 100 km. Bij normaal gebruik kom ik anders uit op 5,4 tot 5,6 liter op de 100 km, op dit moment.
Overigens onlangs zelf een rit gemaakt in een nieuwe Ford Focus ST line automaat. Rijd echt zeer goed en verfijnd, en ook een mooie auto. Mijn Golf is voorzien van multi link achteras en demperregeling, hierdoor meer comfort met name op wegen met veel korte oneffenheden, ribbels e.d. Het is meer een kwestie van wat iemand aanspreekt, op het vlak van comfort.
Bedankt voor de positieve reacties !
De opmerking over aantal liters van de brandstoftank en daarop een beslissing nemen bij een benzine auto is opmerkelijk.
De inhoud van de brandstoftank is 50 liter. Indien er 45 liter van toepassing is, heeft dit betrekking op uitvoeringen met een kleinere motorinhoud.
Tot heden geen storingen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.