Volkswagen e-Up (2020)

Volkswagen e-Up (2020)

Uitvoeringe-Up
Bouwjaar2020

EVangelist, of toch niet?

Het milieu of de klimaatverandering is tegenwoordig een hot item, dat blijkbaar alleen gered kan worden door automobilisten uit hun lichte brandstofautootje te pesten en als oplossing zware en vooral dure EV’s aan te bieden. Aangewakkerd in comments door EVangelisten die financieel gewin daarvan hebben door lage bijtelling, opgestreken subsidies of andere bedrijfsmatige kortingen, dacht ik, dat wil ik ook wel.

Vooropgesteld: als liefhebber van ICE sta ik desondanks niet negatief t.a.v. BEV, i.t.t. het m.i. rare PHEV concept. Daarbij, als echter Nederlander, wat is er voor mij te halen als particulier? Dat viel dus tegen, 4K op een nieuwe is niet meer mogelijk, pot was al snel leeg. Alleen nog 2K op een tweedehands (in juli i.i.g.) maar eigenlijk wil ik geen tweedehands EV.

Tesla M3 SR+ lijkt me fantastisch, maar voor 50K eigen geld heb ik liever mijn ultieme Mini, een old fashioned JCW, die staat sinds kort in de garage. Na deze vooringestelde uitgave werd mijn budget wel drastisch kleiner en heb voor woon/werkverkeer en boodschapritjes een E-Up gekocht. Geen nieuwe omdat ik geen zin had aan nog meer wachtstress door chip-tekorten van mijn Mini (ik weet het first world problem). Blijkbaar strategisch op 30-12-2020 geregistreerd vanwege bijtelling geneuzel, maar voor particulier niet relevant. Dus ruim een half jaar oud, 4 km gereden en nog 7 jaar accugarantie resterend (of 159996 km voor wat het waard is). Paal was gratis, montage en ombouw meterkast niet, 2K subsidie ontvangen (jawel, was nog op tijd), maakt totaal 23.5K voor auto en 11 kW laadpaal in de garage (toekomstbestendig zullen we maar zeggen, als ICE van de groene Khmer niet meer mag).

Zo nu kan ik op Autoweek ook als bekeerde EVangelist de ICE-wappies gaan teisteren in vrijwel elk topic… Nou niet echt, er zijn voor- en nadelen.

De voordelen

Als je het geld hebt voor een BEV, is rijden ermee belachelijk goedkoop (zolang het feestje blijft duren). Nu een kleine 5000 km ermee gereden in ruim 2 maanden met een zomerverbruik van 10 kW/100 km. In de winter vast een stuk slechter, want bij mij gaan dan voorruitverwarming, stoelverwarming aan en automatic climate control lekker op 22 graden (is sowieso de permanente default instelling). Met eigen laadpaal is het niet zo boeiend of je nu om de 4, 3 of 2 dagen moet laden.

Up specifiek: het is de fijnst rijdende Up in mijn beleving (ik schrijf Up, de Hyundai I10 is vast beter). Eerder 2 Ups gehad met 60pk, later nog een Up GTI met 115pk. De E-Up rijdt comfortabeler door de extra massa van de accu’s en presteert stukken beter dan de 60pk versie.

Automaat en regeneren. Ik heb niets met automaten, zeker niet de DSG-achtige, zoals ik had in de Yeti (dat droge 7-speed ding) en later in de Polo GTI (die was wel iets beter, 6-speed nat, maar je blijft flipperen). De Up heeft simpelweg 1 versnelling (12000 rpm bij 130 km/h, is dus fysiek begrensd) en reageert wel erg vlot als je weg wilt rijden (DSG duurde altijd even, net een roeiboot). Daarbij geniet ik van regeneratie stand B (of niveau 4). Lekker gezapig rijden met de andere lemmingen in het verkeer waarbij je alleen de ‘gaspedaal’ gebruikt.

Gemak. Tanken vind ik een vervelende bezigheid, het is duur en desondanks sta ik vaak in de rij te wachten om m’n geld te mogen uitgeven. Met mijn gebruiksprofiel van de Up kan ik altijd thuis laden. Laden gaat met 7kW per uur, dus na 4 uur is het ding weer ‘vol’ voor 150 tot 200km rijden.

De nadelen

Hard rijden wordt onmiddellijk afgestraft (voor zover een Up dat al kan). Rij je met de slogan 80 is prachtig, dan is het verbruik dat ook. Ga je 100 wordt het een stuk minder, laat staan met de ‘topsnelheid ‘ 130. Dat laatste gebruik ik als extraatje op dagen dat ik ik twijfel tussen vannacht laden of nog een dagje uitstellen. Dan weet ik zeker dat ik wel moet laden.

Je moet plannen, spontaan autogebruik is niet mogelijk. De hobby-auto pak ik bij bijvoorbeeld wel eens om even naar de McDonalds te gaan in Osnabrück. Ritje van 400 km totaal met stukken ‘racen’ op de Autobahn en relaxed 100 rijden op de heuvelachtige provinciale wegen (ondertussen de potholes ontwijken). Lijkt me ook leuk met de Up, maar wordt dus niets, minstens 2 x openbaar gaan laden. ‘Snelladen’ met de Up bestaat niet (40 kuur max) en wachten heb ik een hekel aan. Kampeervakantie/rondrit Frankrijk kun je ook afstrepen. Boodschapritjes naar Twist in Duitsland gaan dan wel weer prima (160 km) als ik met volle accu vertrek. Kortom, wil je alleen thuisladen en niet wachten op laden elders, dan is je actieradius beperkt tot 100 km.

Up specifiek: Maps&More is een drama in mijn beleving. Connecten gaat regelmatig fout. De navigatie moet je handmatig van landkaart overschakelen zodra je een landsgrens over gaat. Wel grappig maar onnuttig zijn de Nostradamus onheilsmeldingen tijdens de heenrit dat je het positie hebt bereikt dat je zonder bijladen nooit weer thuis zult komen (tenminste met de Up). Heeft het tot nu toe nog altijd mis gehad. Je moet Maps&More een keer gebruiken om laadlocaties en -profielen aan te maken voor AC-laden. Daarna van de telefoon verwijderen, zonde van de opslag.

Accudegeneratie en verbruik. Achilleshiel is m.i. nog steeds de accu. Die 36 kW bruto zouden na 160000 km nog minimaal op 70% capaciteit moeten zitten (en daar dan weer 80% bruikbaar van?). Grotere accu met huidige techniek heeft ook geen zin, maakt een Up veel te zwaar. Verder stop je er natuurlijk veel meer kWs in dan je eruit haalt, dus reken je jezelf niet te rijk (zeker met oplopende energieprijzen).

De paradox is dat de pret over is als iedereen een BEV gaat rijden. Dus in mijn eigen belang: doe het vooral niet, blijf ICEs rijden. Gelukkig is een Up maar 1135 kg leeg, dus de MRB vanaf 2025 valt wel weer mee. Desondanks nu toch nog een besparing van 2300 euro.

Conclusie

Voor mezelf heeft de Up als EV toegevoegde waarde, niet vanwege milieu gedoe, maar omdat ik het erg leuk vind om ermee te rijden. Daarbij speel natuurlijk wel dat dit een tweede (of eigenlijk zelfs derde) auto is voor woon/werkverkeer en wat boodschappen doen elders. Strikt genomen te duur voor het doel (22K aanschaf), maar een nieuwe aangeklede benzine Up of ander vergelijkbaar autootje is helaas niet veel goedkoper (door de BPM).

Opmerking

Beetje laadpaal met loadbalancing en 3-fase ga je richting 2K inclusief plaatsen (of meer als de meterkast ver van de wallbox zit). Of het echt nodig is bij een Up vraag ik mij af. Granny charger van 200 euro gebruikt voor de eerste 4000 km. Duurt langer, zo’n 2kW/uur, maar bij mij word de Up in de nacht toch niet gebruikt, dus tijd zat om te laden.

Voor wat betreft de normale MyReview onderdelen:

Comfort: De E-Up is een wat zwaardere Up (1135 kg, 60pk is 840 kg, GTI is 995 kg) met alle voor- en nadelen van de andere Ups. Stoelen zijn kort, weinig steun maar wel comfortabel, achterbank is nog steeds een zinloos attribuut. De binnenruimte en laadbak is niet ingeperkt door de accu (zit als los pakket onder de Up). Alleen de B-stijl is dikker en volgens mij ook een iets hogere middentunnel. Je kunt van een gewone Up dus niet zo even ombouwen tot E-Up. Climate control werkt goed, maar staat elke keer weer default op 22 graden. Stoelverwarming en voorruitverwarming (wel zichtbare draden) werken goed.

Betrouwbaarheid: geen idee, maar op zich is de E-Up al vanaf 2013 leverbaar (met nog de kleine 18 kW accu, dus effectief 100 km bereik). Uit andere fora begrepen dat de degradatie daarvan erg mee valt en ook geen gekke dingen gelezen over de E-motor en automaat. Voor de rest is het gewoon een Up.

Verbruik: kan met volle accu realistisch 150 tot 250 km (zomer). Is voor mij voldoende en ervaar dan ook geen range anxiety.

Kou buiten, warm binnen

Zo, 1500 kilometer verder in 7 weken. Zoals gehoopt en eigenlijk verwacht, geen enkel probleem ondervonden in de afgelopen periode. Omdat het zo belachelijk goedkoop rijdt, best wel wat boodschapritjes naar Duitsland gedaan. En kilometers in de Up rijdt je bijna ongemerkt: beetje sturen, regenereren op maximaal en dan spelen met het 'gaspedaal', remmen is overbodig. En dat is het dan ook. Sinds de komst van de MINI JCW is het verschil in rijbeleving met de E-Up wel erg groot. Dat hobbelt, zeker in Duitsland, stuurt zwaar, maar gaat heel erg snel en heeft een redelijke range (400 km). Echter 150 km in de Up verlopen onmerkbaar voor € 5 energie volgens boordcomputer, 400 km bescheiden racen naar/in/van Duitsland met de JCW is zo € 75 en ben ik voor de rest van de dag ook wel klaar met schakelvreugde en gebrek aan comfort. Kortom: geweldig hoe deze Dr. Jekyll en Mr. Hyde elkaar aanvullen.

Eind november wordt het buiten merkbaar kouder, maar binnen in de E-Up merk ik er niets van. Voorruitverwarming werkt goed, de kachel staat op een lekkere 22 graden (standaardwaarde) en in een decadente bui zet ik vaak spiegel- en stoelverwarming aan en soms nog de airco (om de boel binnen een beetje droog te krijgen door condens). Kortom, het verbruik stijgt al behoorlijk (van 9kW in de zomer naar 15 kW nu per 100 km). Benieuwd waar we in de winter op uitkomen.

Is dat erg? Natuurlijk niet, inherent aan een eenvoudige EV zonder warmtepomp. Redder is nl. de eigen laadpaal, die staat verwarmd binnen (met het verwende krengetje, de JCW), de Up is helaas veroordeeld tot buiten staan op de oprit. Wel wat laadverlies volgens het schermpje van de laadpaal en wat de Up zelf aangeeft. Per 16 kW erin gestopt met 7 kWh bereikt slechts 13 kW blijkbaar de accu. De prijsverhoging van Eneco van 21 naar 25 cent per kWh stroom in november houdt het EV rijden nog steeds goedkoop (Formula Shell 98 zit al op € 2.13). Maar is slechts uitstel van executie qua prijs en een schattige kleine eigen thorium-reactor in de tuin zit er niet aan (weet ook niet wat daarvan de TCO zal zijn). Dus als echte Nederlander, binnenkort eens rondkijken voor wat lelijke zonnepanelen, nu er nog wat saldering op zit en je de BTW terug krijgt naar het schijnt.

Op naar de 10000 km.

PS: een review van de JCW (al bijna 4k km gereden) heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde, is tussen de regels in bovenstaande wel terug te vinden. Daarbij heeft Autoweek een vergelijkingsvideo tussen de 'oude' JCW en de GR Yaris, die de Toyota m.i. terecht wint.

Tevreden met saaiheid

Tevreden met saaiheid? Ja dat kan, zeker als je buiten ons landje gaat kijken momenteel wat er allemaal gaande is.

Saai omdat de E-Up gewoon doet wat die moet doen. Inzet is momenteel alleen woon-/werkverkeer, dus elke dag dezelfde tijdstippen, route (hoewel indirect toch last van Julianaplein) en snelheden, saai dus. Enige interessante is de guess-o-meter, welke een extrapolatie is van de weersverwachting en comfort. Temperatuur, (tegen)wind, regen zijn de bepalende parameters. In de praktijk zit ik hierdoor tussen de 9 (zomer) tot 16 (winter) kW/100 km. Met 50 km vice/versa dus elke 3 of 4 dagen thuis laden.

Reden voor dit laadritme is dat onder de 50 km rest-range eerst Eco en daarna Eco+ zich gaat melden en in werking worden gesteld. Je krijgt dan minder motorvermogen (tot de helft zowat, trekt nauwelijks meer op), topsnelheid (alsof 135 km/h iets bijzonders is) en minder of zelfs ontbreken van verwarming/airco meer. Erg betuttelend alsof ik zelf niet in de gaten zou hebben dat ik nog maar 50 km kan rijden. Je kunt dit overrulen (of zelfs pro-actief gebruiken als echte milieuridder), maar het knopje hiervoor zit zo'n beetje bij de schakelpook, onlogische en m.i. onveilige locatie.

Verder opvallend: de voorruitverwarming, bij regen werkt die erg goed, beslagen voorruit is zo weg, geen airco nodig, scheelt echt kW's. Bij een bevroren voorruit duurt het echter 5 minuten om de buitenkant te ontdooien en gelijktijdig de binnenkant te voorzien van condens (waarschijnlijk van mijzelf). Nu nog zijruitverwarming.

Ondanks bovenstaande, ik ben en blijf erg tevreden over E-Up. Toch ervaar ik de EV als een product aan het begin van zijn ontwikkeling. Achilleshiel blijft de batterij (qua levensduur, capaciteit, gewicht en prijs). Naast de E-Up heb ik voor het rijplezier/hobby de JCW gekocht, handgeschakeld, geen hybride techniek en is netjes qua vermogen (231pk) en gewicht (1230 kg leeg). Misschien wel uit nostalgie, als laatste ICE oprisping.

Dit is mijn laatste update van de E-Up, die zeker niet weggaat, er valt simpelweg weinig aan toe te voegen. Volgend jaar start het spaarprogramma voor de EV vervanger van de Dacia: zeker geen Spring, maar een Fiat 500E of MINI EV, ik mis toch het gemak van 3-deurs.

Een jaar in bezit, maar einde daarvan is nabij,

Morgen, zondag, heb ik de E-Up een jaar in bezit. 'Tweedehands' gekocht met 4 km op de teller staat die inmiddels op 14300. Naast woon-werkverkeer zijn er met de E-Up zo'n 5000 km 'fun' kilometers gemaakt. M.i. een groot compliment voor de E-Up omdat ik voor de fun de JCW heb (die inmiddels richting 11000 km gaat, zal binnenkort hiervoor een review schrijven).

Ik wil echter een oude hobby weer oppakken: ouderwets kamperen met een sleurhut(je). Gezien de idioot hoge prijzen daarvan eerst maar een hoogbejaarde Kip Kompakt zien te vinden. Kortom, ik moet een trekhaak hebben om te kunnen sleuren.

De JCW gaat indien mogelijk nooit meer weg, zo maken ze ze nu al niet meer. Mag ondanks 231 pk en 320 Nm niets trekken. De Dacia is een ideale pakezel maar motorisch te licht (90 pk) als trekauto in Alpenlanden, vanaf nieuw binnen eigen familie. Tweedehands ben ik huiverig voor (wat missers gehad in het verleden) en zijn nu ook veel te duur. De geldboom al jaren geleden omgezaagd, een 4de auto zit er niet in en de sleurhut moet ook nog een plekje krijgen op de oprit. Kortom, de E-Up is ten prooi gevallen aan inruil. Weer op dino-sap, een nieuwe knalrode Seat Ibiza FR Sport geworden, 1.5 4-cilinder met 150 pk, 250 Nm en DSG (handbak niet verkrijgbaar). Voorraadauto (ben voorlopig genezen van bestellen/eindeloos wachten op nieuwe auto), maar moet toch nog wachten op kenteken en montage van afneembare trekhaak, donderdag a.s. is de grote wisseltruc. Dan 1500 km inrijden (lees bekijken van aftandse Kipjes) zodat de trekhaak mag worden gebruikt. Zin in!

Nog even terugkomend op de E-Up. Een geweldige auto, verrassend vlot voor een city-car en waarvoor range-anxiety onzin is. Zelf altijd thuis opgeladen tot 90% (van de eigenlijk beschikbare 96%) hou ik in de winter 150 km en in de zomer 250 km aan. Dan is er nog zo's 20% capaciteit over in de batterij voor ik ga opladen.

Een wallbox voor een EV is comfortabel maar prijzig als je alles laat doen (aanschaf 1250, aanleg minimaal 750, 3-fase meterkast 275 Enexis). Voor de E-Up is de granny-lader eigenlijk voldoende, ben je voor 300 euro klaar, binnen 7 uur van 'leeg' naar 'vol' en eigenlijk overal te gebruiken.

PRIVATE LEASE Volkswagen Up